اجتماعی

آخرین وضعیت کرونا در پایتخت و اقدامات مدیریت شهری برای واکسیناسیون/ کرونا دلتا پلاس به تهران رسید؟

برگزیده های ایران، گروه شهری: شیب ابتلا، بستری و فوتی های  ناشی از کرونا  بر اساس آمار وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در کشور کاهش یافته و با تسریع واکسیناسیون وضعیت بسیاری از شهرها از جمله تهران بهبود یافته است. دستگاه های مختلف از جمله شهرداری تهران بسیج شده و پای کار آمده اند تا نفس های ویروس منحوس کرونا را که حدود دو سال است گریبان مردم را گرفته به شماره اندازند. واکسیناسیون در پایتخت طی ماه های اخیر روی دور تند رفته و حالا به گفته مسوولان حدود ۷۰ درصد مردم فقط در پایتخت واکسینه شده اند. از شهروندان مختلف و دانش آموزان گرفته تا کودکان کار و معتادان، واکسن برای همه هست اما هنوز برخی از شهروندان برای واکسیناسیون مراجعه نکرده و مسوولان بهداشت و درمان از این افراد خواستار شده هر چه سریع تر برای دریافت واکسن مراجعه کنند. شهرداری تهران  هم برنامه های گسترده ای را همزمان با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید آغاز کرده و برنامه های زیادی را هم در دستور کار قرار داده است.

درباره موضوعات مختلف درباره واکسیناسیون، کرونا و راهکارهای شهرداری جهت مقابله با ویروس کووید ۱۹، تزریق دز سوم واکسن کرونا، آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در شهر تهران، جلسات ملی و استانی مقابله با کرونا، آلودگی هوا و …با علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیرت بحران شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

روند کرونا ناپایدار و شکننده است/ظواهر نشان می‌دهد وارد پیک ششم نشده‌ایم

آخرین وضعیت کرونا در تهران چگونه است و آیا وارد پیک ششم کرونا شده‌ایم؟

روند کرونا در کشور از جمله پایتخت شکننده است و به نوعی در شرایط ناپایدار قرار داریم ظاهر قضیه نشان می‌دهد که وارد پیک ششم کرونا نشده‌ایم ولی به هر حال وضعیت کرونا در برخی از کشورهای همسایه به صورتی است که باید مراقبت‌های لازم و حفظ پروتکل‌ها با دقت انجام گیرد.

تهران تنها شهری که ستاد مدیریت بحران کرونا ندارد

آمار دقیق مبتلایان و متوفیان کرونا در شهر تهران چه تعداد است؟

تهران دارای یک نوع محرومیت است که شهرهای دیگر در کشور آن چالش را ندارند و آن هم اینکه تهران تنها شهری است که ستاد مدیریت بحران کرونا ندارد که البته شهرداری خود تشکیل این ستاد را داده ولی برای شهر تهران فقط شهرداری در ستاد مربوطه که در استانداری است شرکت می‌کند. بنابراین هر چه آمار هم در مورد کرونا اعلام می‌شود برای استان تهران است.

آمار دقیق از مبتلایان و متوفیان کرونا در شهر تهران نداریم

ما پیشنهاد داشته‌ایم که ستاد مدیریت بحران کرونا شهر تهران تشکیل شود آمادگی هم داریم این ستاد زیر نظر ستاد ملی، استانی و قرارگاه مربوطه در وزارت کشور فعالیت خود را انجام دهد و مسؤولیت آن را مدیریت بحران شهر تهران بر عهده بگیرد که البته این موضوع فعلاً با استقبال مواجه نشده و تشکیل هم نشده است. بر همین اساس ما هم آمار دقیقی از مبتلایان و متوفیان کرونا در شهر تهران نداریم چرا که اصلا آمار جداگانه برای شهر تهران تولید نمی‌شود و دانشگاه‌ های سه‌گانه شامل علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی آمارهای تجمیعی خود را در مورد بستری، مرگ و میر، مراجعات سرپایی و تعداد بستری‌ها در آی‌سی‌یو در سطح استان اعلام می‌کنند ولی آمار تفکیکی شهر تهران را نداریم به طور مثال آمارهای مربوطه در مورد کرونا شامل آمارهای شهرهایی مانند ورامین، پاکدشت و فیروزکوه هم می‌شود.

آمار بهشت زهرا (س) می‌تواند مرجع اعلام متوفیان کرونا باشد؟

بهشت زهرا (س) مرجع دقیق اعلام متوفیان کرونا نیست

ببینید بهشت‌زهرا (س)‌ تهران محل و مرجع آمار دقیق متوفیان کرونا نیست و شاید آماری که از بهشت‌زهرا (س)‌ اعلام می‌شود تقریبی باشد و این مجموعه مسؤولیت انتشار آمار را ندارد.

کرونا برای بسیاری از مردم و حتی مسوولیت عادی شده است/ گزارش دلتا پلاس در برخی کشورهای همجوار/ کرونا مرز پذیر نیست

وضعیت کرونایی تهران را چگونه ارزیابی می کنید آیا گزارشی از ابتلا به سویه دلتا پلاس در تهران شده است؟

در حال حاضر با چالش و مشکلی مواجه هستیم که باید فکری به حال آن کرد متأسفانه موضوع کرونا برای بسیاری از مردم و مسؤولین در حال عادی شدن است و رعایت پروتکل‌ها در حال کم شدن بوده است که اگر بازگشایی‌های غیردقیقی داشته باشیم و در این راستا دقت نکنیم قطعا موج بعدی کرونا رقم می‌خورد در برخی از کشورهای همجوار سویه دلتاپلاس گزارش شده و به هر حال از آنجایی که کرونا مرزپذیر نیست باید حتماً دقت‌ها را به عمل آوریم تا سویه جدید وارد کشور و شهرهای مختلف از جمله تهران نشود.نباید آرامش کنونی تبدیل به آرامش قبل از طوفان شود هر نوع سهل ‌انگاری و عادی‌انگاری از سوی اصناف مختلف، کسبه، آموزش و پرورش  و … می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و سبب آمار متبلایان و متوفیان ناشی از کرونا شود.

مدیریت شهری یک پدیده خطی نیست/افزده شدن اتوبوس های جدید برای پایتخت

با افزایش ساعات اجرای طرح ترافیک مسافران مترو افزایش یافته اند،‌ مسافران دغدغه ابتلا به کرونا در انبوه جمعیت را دارند، رویکرد مدیریت شهری برای رفع مشکل شهروندان در این زمینه چیست؟

حمل و نقل عمومی یکی از نکاتی است که شهروندان هنگام استفاده از آن باید دقت لازم را جهت حفظ پروتکل‌ها داشته باشند ببینید مدیریت شهر یک پدیده خطی نیست اگر طرح ترافیک را برداریم و آن را لغو کنیم نظم شهر به هم ریخته و ترافیک فوق‌سنگین ایجاد می‌شود از طرفی مشکل آلودگی هوا و پدیده اینورژن هم در پاییز و زمستان مزید بر علت خواهد شد و مشکلات را برای شهروندان بیشتر می‌کند از طرف دیگر اگر آن را اجرا کنیم شهروندان گلایه دارند حمل و نقل عمومی ظرفیت چندانی برای حجم مسافران ندارد لذا باید مسائل را چند بعدی ببینیم و ان‌شاءالله با توسعه حمل و نقل عمومی وضعیت بهبود خواهد یافت که گام نخست آن بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید در تهران است.

همزمان با کاهش دما در پایتخت طی هفته‌های اخیر میزان آلودگی هوا و غلظت ذرات معلق بیشتر شده است،‌ستاد مدیریت بحران در این موضوع ورود می‌یابد؟

ستاد مدیریت بحران شهر تهران ماموریتی در حوزه آلودگی هوا ندارد/ اطلاعی از قضیه مازوت سوزی نداریم

قضیه مازوت‌سوزی را ما اطلاعی نداریم و کلا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به  مبحث آلودگی هوا ورود نمی‌یابد مگر اینکه به ما مأموریت داده شود و بر اساس آن بخواهیم گام‌هایی برداریم.

به تدریج مدارس پایتخت بازگشایی می شود آیا شهرداری تمهیدات و یا توصیه برای عدم بازگشایی داشته است؟

شهرداری تهران مسؤولیتی هم در بازگشایی مدارس ندارد ما مسؤول مقابله با کرونا در شهر تهران هستیم و در حیطه قانونی خود در شهرداری می‌توان اقداماتی را انجام دهیم. به هر حال در زمینه تمهیدات قطعا شهرداری تا جایی که امکان دارد اقداماتی را انجام می دهد.

جلسات ملی و استانی مقابله با کرونا هفته یک بار برگزار می‌شود/اهتمام جدی رئیس‌جمهور به موضوع مقابله با کرونا

جلسات ملی و استانی مقابله با کرونا چگونه تشکیل می‌شود و استقبال دولت و شهرداری در این زمینه به چه صورت بوده است؟

جلسات ملی و استانی مقابله با کرونا هفته‌ای یکبار برگزار می‌شود که شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۰ جلسات ملی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و شخص حجت‌الاسلام رئیسی به این موضوع اهتمام ویژه دارد و نشان می‌دهد این قضیه به خوبی توسط دولت جدی گرفته شده است. در جلسات استانی هم با حضور استاندار تهران، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونان آنها، فرمانداران و … به صورت مستمر برگزار می‌شود و نتایج خوبی برگزاری این جلسات به همراه داشته است.

عرضه واکسن درحال حاضر بیشتر از تقاضا است/ نتایج اجرای طرح کمپین تهران دوباره جان می‌گیرد

وضعیت واکسیناسیون چگونه پیش می‌رود و چه تعداد واکسینه شده‌اند؟

در زمینه واکسیناسیون ظرفیت‌ها به شدت گسترش یافته و عرضه واکسن در حال حاضر بیشتر از تقاضا است.از زمانی که از اول مهر کمپین تهران دوباره جان می‌گیرد برگزار شده ۱۶۸ هزار و ۲۰ دز واکسن در قالب این کمپین تزریق شده است و ۴۲۰۰ نفر به طور میانگین روزانه واکسینه شده‌اند.۴۸ پایگاه مدیریت بحران به صورت مشارکتی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته و شامل ۱۴ مرکز ثابت تحت عنوان شهر واکسن و ۲۰ مرکز سیار شامل ۱۰ ون و ۱۰ تاکسی است همچنین ۲۲۲ مسجد برای موضوع واکسیناسیون پیش‌بینی شده و این مسأله در ۱۵۶ مسجد اجرا شده است.همچنین ۲۲ ایستگاه مترو، ۲۲ اتوبوس سیار و ۱۰ ون سیار نیز برای واکسیناسیون‌ کرونا در نظر گرفته شده است.

همچنین در راستای اجرای مرحله سوم پویش جهادی تهران دوباره جان می‌گیرد اخیرا در قالب ۴ محور شامل ارائه خدمات سلامت روان به شهروندان و کارکنان شهرداری تهران به صورت حضوری و برخط ، آگاه سازی عمومی در مورد سلامت روان، نحوه برگزاری جشن های خانوادگی و نیز چگونگی برپایی مراسم سوگواری برای خانواده های عزادار مورد بررسی قرار گرفته است.

توزیع اقلام بهداشتی و مشاوره رایگان

آیا برنامه ای برای توزیع اقلام بهداشتی و مشاوره رایگان برای گروه های آسیب پذیر دارید؟

بله برنامه ریزی در این زمینه قطعا خواهیم داشت و در تلاشیم در مراحل بعدی، طرح توزیع اقلام بهداشتی و خدمات مشاوره روانشناسی و تغذیه برای عموم شهروندان و با اولویت گروه های آسیب پذیر اجرا کنیم.

تزریق واکسن در منزل از طریق تماس با ۱۳۷ 

چه تعداد مراجعه در منزل شهروندانی که امکان حضور در پایگاه های ثابت و سیار نداشته‌اند برای تزریق واکسن کرونا داشته‌اید؟

۱۰۷۱ دز تزریق واکسن از طریق ۱۳۷ به ما اعلام شده و مراجعه به ۷۱۲ منزل افراد صورت گرفته است. همچنین ۳۱۲۵۸ دز تزریق و اکسن به افراد آسیب‌پذیر انجام گرفته و اکنون ساعات واکسیناسیون در مراکز مختلف در اتوبوس‌ها ۹ صبح تا ۱۸ در ون‌ها از ۸ صبح تا ۲۰ بعدازظهر و در مساجد از ۱۶ تا ۲۰ عصر انجام می‌گیرد.همچنین ۱۵ درصد آمار تزریق واکسن مرتبط با اتوبوس‌ها است و روزانه به طور متوسط ۱۷۰۰ دز واکسن از این طریق تزریق می‌شود. همزمان با آغاز پویش جهادی واکسیناسیون شهرداری تهران با شعار تهران دوباره جان می گیرد، کار واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر در محل تجمع آنان با استفاده از واحدهای سیار در دستور کار قرار گرفت که از اول آبان تزریق دز دوم واکسیناسیون افراد آسیب پذیر در حال اجرا است.
بر همین اساس، ۱۰ تیم سیار شهرداری تهران با حضور در مراکز نگهداری معتادان و گروه های آسیب پذیر از جمله ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، اتباع خارجی، معتادان، بی‌خانمان‌ها، کودکان کار و خانواده‌هایشان و حاشیه‌نشینان نسبت به تزریق دز دوم واکسن به افراد واجد شرایط مستقر در این مراکز اقدام کردند.

جهت ارائه دز سوم واکسن کرونا شهرداری تهران تابع بخشنامه وزارت بهداشت هستیم

جهت ارائه دز سوم واکسن کرونا شهرداری تهران چه تمهیداتی دارد؟

جهت ارائه دز سوم واکسن کرونا شهرداری تهران بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت عمل می‌کند و ما تابع ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت هستیم تمهیداتی هم در همین راستا برای کارکنان شهرداری به ویژه گروه‌هایی که بیشتر در خطر هستند در نظر گرفته‌ایم.

کسی را برای تزریق واکسن اجبار نمی‌کنیم

آیا شهرداری تهران برنامه‌ای جهت واکسیناسیون هر چه بیشتر کارکنان در نظر گرفته است؟

بله، سعی می‌شود که کارکنان شهرداری به صورت اقناعی و توجیهی جهت تزریق واکسن کرونا ترغیب شوند ما کسی را اجبار نمی‌کنیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا