سیاسی

آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از هفته آینده در مجلس

آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از هفته آینده در مجلس

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور (۲۸ خرداد ماه) سال جاری از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی تقدیم مجلس شد و پس از ارائه لایحه روند بررسی آن طبق آیین‌نامه در مجلس آغاز شد و کمیسیون تلفیق تشکیل و کار این کمیسیون به‌روی لایحه نیز به اتمام رسیده و گزارش در سامانه مربوطه بارگذاری شده است که نمایندگان نیز تا ۲۳ شهریور ماه فرصت دارند پیشنهادات خود را درباره لایحه برنامه بارگذاری کنند.

“تغییر ماهیت لایحه برنامه هفتم” در کمیسیون تلفیق/ حجم احکام دولت در مجلس ۳ برابر شد

 

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را پیرامون گزارش کمیسیون در سامانه بارگذاری کنند فلذا نمایندگان تا امروز پنج‌شنبه فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در سامانه ثبت کنند.

پس از پایان فرصت ثبت پیشنهادات، از هفته آینده بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار جلسات علنی صحن مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

معمولا روال اینگونه بوده که جلسات بررسی لایحه برنامه هفتم به صورت دو شیفت صبح و بعداز ظهر و گاهی اوقات به صورت سه شیفت برگزار شود اما هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده و باید در جلسه هیات رئیسه مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با برگزیده های ایران، در توضیح روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی بر اساس آیین‌نامه داخلی قوه مقننه، گفت: در جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد. در کلیات ۵ نفر مخالف و ۵ نفر موافق به‌ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر ۱۵ دقیقه نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات را تصویب کرد بلافاصله مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه برنامه می‌شود، گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس به کلیات لایحه برنامه هفتم رای ندهند لایحه برای رفع اصلاحات مد نظر نمایندگان به کمیسیون تلفیق باز گردانده می‌شود.

نماینده محلات در مجلس اضافه کرد: مادام که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرح‌ها و لوایح سه ‌فوریتی و نیز تحقیق و تفحص، استیضاح و رای اعتماد در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام به‌ جز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت. در موارد استثناء با تصویب مجلس، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.

حجت الاسلام سلیمی بیان کرد: پس از تصویب کلیات و جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، لایحه برنامه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و پس از تایید در شورای نگهبان به مجلس ارجاع خواهد شد تا رئیس مجلس آن را به دولت ابلاغ کند و در نهایت نیز رئیس جمهور لایحه را برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

به گزارش برگزیده های ایران، پس از انقلاب اسلامی ۶ برنامه توسعه ۵ ساله تصویب و در دستور کار قرار گرفته است ، برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶- ۱۴۰۲) چهارمین و آخرین برنامه توسعه پنج‌ ساله کشور در مسیر سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به شمار می‌رود.

لایحه برنامه هفتم توسعه برای سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ تدوین شده که دارای ۲۲ فصل و ۷ بخش است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فناوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است.

انتهای‌ پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا