البرز

آغاز به کار گشت‌های ویژه نظارت بر کالاهای اساسی حوزه کشاورزی در البرز

به گزارش برگزیده های ایران از کرج، حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز، در آیین آغاز کار گشت‌های ویژه نظارت بر کالاهای اساسی حوزه کشاورزی، گفت: قبل از رسالت نبی اعظم بازارهای بزرگی مانند عکاظ در مکه و جزیره العرب وجود داشت، آن حضرت پس از رسالت در صدد سازماندهی آن بازارها بر آمد، بازارهای آن زمان مثل جمعه بازار های ما بود و در آن ساختمان و بنا وجود نداشت، هر کس یکجایی بشاطش را پهن می کرد و اقلام خود را به فروش می گذاشت.

وی افزود: حضرت دستور داد که هیچ کس حق ندارد از پیش به قول امروزی ها مکانی از بازار را بلوکه یا رزرو کند، بلکه هر کس زودتر آمد، هر کجا خواست حق انتفاع از آنجا را تا آخر روز در اختیار، خواهد داشت، در دوره امیرالمومنین علی علیه السلام بخش‌های بازار به صورت تخصصی مشخص شد، مثلا بازار احشام، بازار ماهی فروشان، بازار قماش و پارچه فروشان و غیره، در این دوره اکثر بازارها به صورت همیشگی و در کنار مسجد جامع شهر و دارالحکومه ساخته می شد و بعدها حوزه های علمیه نیز در دل یا کنار بازارها بنا شد.

این مقام مسؤول اضافه کرد: رویه حضرت در دوران حکومت این بود که به صورت مستمر به بازار می رفتند و ضمن آموزش اخلاق عملی و فقه تجارت به مردم بر چند موضوع نظارت حاکمیتی داشتند؛ یکی از موضوعات مقابله با احتکار بود، در روایات اسلامی تعابیر بسیار تندی نسبت به احتکار و محتکرین وارد شده است.

وی تأکید کرد:  موضوع بعدی که باید در دستورکار قرار بگیرد کنترل قیمت‌ها بود که به آن تسعیر گفته می شود، اگر چه اسلام برای تجارت میزان سود، عدد یا درصد مشخص نکرده، ولی رعایت انصاف و رعایت قیمت های عرف بازار، شاخصه های مهمی برای کنترل نرخ‌ها است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: موضوع سوم کنترل ابزارهایی بود که توسط آن وزن و حجم کالاها سنجیده می شد، در قرآن مجید هر جا کلمه ویل آمده، یعنی وعده عذاب شدید، لذا خداوند می فرماید ویل للمطففین یعنی وای بر کم فروشان و نظارت دیگر حضرت، نظارت بر  بر حلال و حرام محصولات عرضه شده در بازار بود، مثلا حضرت ماهی فروشان را از این که ماهی های مرده جمع آوری و به مردم بفروشند نهی می کردند، البته این که بسیاری از ماهی های تن که در شرکت های کنسرو ماهی به کنسرو تبدیل می شود وارداتی از کشورهای غیر اسلامی است و مسائل و مشکلات فراوانی دارد که امیدواریم نظارت بر صید نیز مثل نظارت بر ذبح در کشورمان نهادینه شود.

ارجمند عین الدین ادامه داد: یکی از نکاتی که جالب است بدانید این است که در آن زمان دایر کردن شغل صرافی برای اقلیت های دینی که تحت حمایت مسلمین بودند ممنوع بود؛ (ولی امروزه می بینید که شاخص تعیین ارزش پول ملی ما دلار و یورو است و ما تحت ستم سازمان هایی مثل بانک جهانی و صندوق پول بین الملل هستیم.

وی یادآور شد: حضرت در نظارت بر بازار چنان مصمم بودند که موجب تعجب می شد حضرت برای کسانی که می خواستند علی رغم تذکرات متعدد، از قوانین سرپیچی کنند شلاقی را دو گرند مبارک آویزان کرده بودند که به آن سبیبه می گفتند و آن شلاق نماد پشتوانه اجرای احکام اسلامی در بازار بود.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، این وظیفه به سازمان تعزیرات حکومتی که زیر مجموعه وزارت محترم دادگستری است سپرده شد و امروز که نظام به این تصمیم رسیده که وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر تولید و عرضه، نظارت بر عرضه کالاهای اساسی را نیز به عهده بگیرد، ما مفتخریم که بتوانیم از این پس در این موضوع یاور سازمان تعزیرات حکومتی باشیم.

این مقام مسؤول در پایان تصریح کرد: چند توصیه دارم، توصیه اول به ناظرین و گشت های نظارتی است و آن این که با دستمال آلوده نمی توان جایی را تمیز کرد، توصیه دوم، به مدیران است و آن این که با پرداخت حقوق مناسب به این عزیزان زمینه آلوده شدن های احتمالی را به حداقل برسانید و توصیه سوم این که مردم ما و بویژه اصناف ما غالبا انسان های با انصافی هستند لذا بنای اولیه باید بر رفق و مدارا و تذکر باشد، اما اگر کسی خواست گردن کشی کند باید از ظرفیت های قانونی استفاده شود.

وی افزود: مردم در حافظه خود  کاسب های با انصاف زیادی را دارند به عنوان مثال، فروشنده پیر فرزانه ای بود که زیر سنگ ترازوی خود پاکت می گذاشت! پرسیدند چرا؟ گفت: من میوه می فروشم، پاکت که نمی فروشم، یا آن آبمیوه فروشی که در عالم رویا دید که یخ ها آتش گرفته و او را سوزاندند؛ وقتی از تاویل رویای خود پرسید؛ به او گفتند: چون تو یخ را به قیمت آبمیوه به مردم می فروشی پس مدیون مردمی، او سفارش ساخت لیوان هایی را داد که بزرگتر از لیوان های قبلی باشد و یخ در آن جای آبمیوه فروخته نشود ( البته متاسفانه غالب قنادی ها بویژه در فروش کیک های تولد و غیره همین مدیونی را دارند).

گفتنی است؛ در پایان این مراسم گشت های نظارتی با شعار یا علی به سمت بازار روانه شدند.

انتهای پیام/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا