سیاسی

آفات عدالتخواهی مصداقی بیشتر از مُحسنات آن است

علی بیانی دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی برگزیده های ایران، درباره بحث عدالت و عدالتخواهی گفت: یک نکته مهم در این بحث توجه به توصیه ها و بیانات مقام معظم رهبری است که در یکی از بیانات خود تاکید کردند که به صورت مستقیم ورود نکنید و برای کسی که خلاف و جرمی مرتکب شده، حکم صادر نکنیم. این نکته مهمی است و باید سرلوحه کار ما باشد.

وی با اشاره به تجربیات دانشجویی خود افزود: در آن زمان ما گاهی بر اساس فضایی که ایجاد می‌شد و برخی رسانه ها هم دنبال می کردند مجبور می‌شدیم به برخی مسائل واکنش نشان دهیم و شاید یکی دو بار این اتفاق افتاد که بدون مطالعه دقیق و بدون توجه به عمق مسائل مواضعی گرفتیم که بعداً مشخص شد این مواضع اشتباه بوده است.

بیانی اظهار داشت: البته مقام معظم رهبری در بیاناتی می فرمایند که موضع بگیرید هر چند اشتباه باشد اما یک سری مسائل هم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد،  یکی از مسائل همین بحث موضع‌گیری مصداقی در مورد یک جریان خاص است.

دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در ادامه با اشاره به تغییرات اخیر در مدیریت رسانه ملی، گفت: ما تغییراتی که در صدا و سیما رخ داده را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد و از این رو خوشحالیم اما حتماً باید بررسی‌های دقیق‌تری هم انجام شود. رسانه ملی در موضوع اخیر بنزین به نظر ما ورود خوبی داشت و همین که از ابتدا در صحنه بود توانست موضوع را مدیریت کند اما در موارد دیگری هم بود شاید می توانست پخته‌تر و با علم و اطلاع بیشتری به موضوع ورود کند.

وی با اشاره به آفت‌هایی که عدالتخواهی مصداقی می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: اگر انتصابات فامیلی بد است این باید برای همه افراد باشد، اما اگر به صورت مصداقی یک فرد خاص را مورد هدف قرار دهیم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.

بیانی همچنین درباره سخنان حجت الاسلام حاج علی اکبری و نوع مواجهه برخی عدالتخواهان با این سخنان هم گفت: به نظر می رسد باید مقداری بازتر و با جنبه عمومی تر به موضوع رسیدگی شود. آقای علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هستند و شاید نقدهایی هم به ایشان وارد باشد ولی به نظر ما شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت به گذشته در کل روند رو به رشدی داشته است.

وی تاکید کرد: قطعا عدالتخواهی مصداقی  آفت هایی که دارد بیشتر از محسنات آن است. عدالت خواهی در مجموع مثبت است اما وقتی مصداقی می شود آفات بیشتری دارد. چون ممکن است ما اشتباهی کرده باشیم که جبران آن غیرممکن باشد و یا مثلا گاهی مواضعی در مورد یک فرد گرفته می‌شود که موجب بردن آبروی این فرد می‌شود و جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.

بیانی گفت: با توجه به تجربیات که بنده در دوران دانشجویی داشتم پیشنهادم این است که بهتر است دوستان ما در جنبش دانشجویی به این مسائل توجه کنند و اگر موردی مذموم است به صورت عمومی آن را بررسی کنند و یک مورد خاص را مورد هجمه قرار ندهند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا