کهگیلویه و بویراحمد

آلودگی صوتی در مشایعت اموات/حق‌الناسی که بازماندگان رعایت نمی‌کنند

برگزیده های ایران/طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/ رسوم غلط مرسوم در مراسم تشییع، ختم و ترحیم اموات در کهگیلویه موضوعی است که هر چه می‌گذرد در سایه بی‌خیالی مسؤولان و متولیان فرهنگ و نیز بی‌توجهی بزرگان طوایف به یک بدعت تبدیل شده است.

استفاده از آلات موسیقی،خوانندگی و صدای گوشخراش ساز و دهل در آرامستان دهدشت برای بسیاری دکان و دستگاه شده و آلودگی صوتی ناشی از صداهای ناهنجار بلندگوها آرامش را از دیگران سلب می‌کند.

امواتی که دستشان از دنیا کوتاه و حاضر نیستند در مراسم آنها آسایش از دیگران سلب شود اما بازماندگان دچار چشم و هم چشمی در انجام رسوم غلط چنان غرق می‌شوند که از اصل احترام به حقوق دیگران و حق الناس غافل می‌شوند.

تیراندازی در مراسم عزاداری به رغم ممنوعیت در شورای فرهنگ عمومی هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته و به راحتی رواج دارد.

در کنار این تخلف، حالا نوازندگی هم به یک پدیده نامتعارف در تشییع و ترحیم‌ها تبدیل شده است و آوازه کارهای آنها در فضای مجازی استوری و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود.

اگر چه جلوگیری از این اقدامات نیازمند فرهنگ ‌سازی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهاست اما منع اجرای چنین برنامه‌هایی در آرامستان وظیفه شهرداری است و اگر قاطعیت و عزم راسخ وجود داشته باشد قابل کنترل است.

اما به نظر می‌رسد شهرداری نه تنها در این مورد توان مقابله ندارد بلکه آرامستان‌ها را به کلی به حال خود رها کرده و کنترلی در اجرای برنامه‌ها از خود بروز نمی‌دهد. یکسان سازی قبور اگر چه در ابتدای تاسیس آرامستان جدید مورد توجه قرار داشت اما مدتی بعد به حال خود رها شد و حالا سنگ قبور نامتعارف یا استفاده از المان شیر روی قبور به چشم می‌خورد حتی شهرداری برای نصب سایبان هم دیگر سخت گیری و ممانعتی ندارد.

بی مسؤولیتی شهرداری در ساماندهی آرامستان به اینجا ختم نمی شود از وضعیت نا به سامان قبرسازی تا آزاد بودن مراسم تشییع و تدفین هر چه می‌گذرد بی نظمی را در این مجموعه بیشتر می کند.

با وجود دستور دادستان و هماهنگی نیروی انتظامی برای ممنوعیت ورود نوازندگان و آلات موسیقی اما چون این مهم در قالب بنر اطلاع‌رسانی نشده و عزمی برای منع ورود ابزار موسیقی به محل قبور وجود ندارد همچنان صدای ساز و دهل و خوانندگی فضای آرامستان دهدشت را نا آرام کرده است.

اما اینکه برگزاری مراسم شلوغ همراه با تیراندازی و خوانندگی تا چه اندازه مورد قبول همه است و آیا این روال منفعتی هم برای میت دارد یا خیر موضوعی است که حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در خصوص آن می‌گوید: رسوم بسیار نادرستی بر مجالس تشییع و ختم اموات سایه افکنده که بدعت است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه آنچه در برخی از مجالس اموات صورت می‌گیرد با آموزه‌های دینی سنخیتی ندارد،گفت: تنها خیرات است که به درگذشتگان می‌رسد استفاده از اسلحه و خوانندگی و سایر اقدامات غیر ضروری که متأسفانه در استان ما زیاد دیده می‌شود هیچ ثمره‌ای برای مرده ندارد.

وی نسبت به رواج فرهنگ ناصحیح در مجالس عزاداری و عروسی استان هشدار داد و گفت: این بدعت‌ها باید با تذکر بزرگان طوایف، عالمان و روحانیت برچیده شود.

امام جمعه دهدشت گفت: استفاده نامتعارف و نگران کننده از اسلحه در استان متأسفانه هر روز می‌بینیم در عروسی ها و عزاداری ها جان یک هموطن را می گیرد.

وی با بیان اینکه هم مردم هم مسؤولان باید تلاش داشته باشند این اشتباهات تکرار نشوند، اضافه کرد: در عزاداری‌ها می‌بینیم دست می‌زنند در عروسی ها عزا می خوانند این چه فرهنگی است چرا بزرگان تذکر نمی‌دهند 

امام جمعه دهدشت گفت: این کارها بدعت است در فرهنگ لری جایگاهی ندارد اینها دارند وارد می‌کنند که فرهنگ ما خدشه‌دار شود  چه معنایی دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه این اقدام را جاهلیت مدرن خواند و تصریح کرد: ما مردم مسؤولیم به عنوان صاحبان عروسی و عزا تذکر دهیم اسلحه در عزاداری و عروسی تبدیل به یک رسم غلط شده است فکر می کنیم روشنفکر هم هستیم.

همچنین یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با فارس نوازندگی در مجالس تشییع و ترحیم اموات را آزاردهنده خواند و گفت: مسئله وقتی بدتر می‌شود که این مراسم در آرامستان برگزار و برای دیگران ناراحتی و مزاحمت ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام عیسی دارات اضافه کرد: صاحبان امواتی که برای قرائت قرآن یا ادعیه سر مزار عزیزان خود حاضر می‌شوند از سوی نوازندگان سلب آرامش می‌شوند.

وی با بیان اینکه خوانندگی و هزینه‌های گزاف ناشی از کارهای تجمل‌گرایی سودی برای اموات ندارد، تصریح کرد: دستگیری از نیازمندان بهترین خیرات برای اموات است.

استاد حوزه با استناد به روایتی گفت: رسول خدا (ص) فرمودند: «براى مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه براى آنان چیست؟ فرمود: صدقه و دعا.»

انتهای پیام/۸۲۰۱۶/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا