اصفهان

آلودگی هوا از مهمترین دغدغه‌های حال حاضر اصفهان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم بر تلاش در راستای حداکثر توان خدمت‌رسانی به مردم و مدیریت بهینه شهری، تأکید دارد و در این راستا مطالبه‌گری مشکلات بر جای مانده از سالیان گذشته و کوتاهی در مقابل مشکلات عدیده اصفهان را نیز به جد پیگیری خواهد کرد.

آلودگی هوا از مهمترین دغدغه‌های حال حاضر اصفهان

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های حال حاضر اصفهان که بارها به آن اشاره شده است، مسأله آلودگی هواست، افزود: در روزهای پایانی هفته گذشته بار دیگر شاهد اوج‌گیری شدید آلودگی هوا بودیم، در صورت عدم همراهی متولیان امر و ناسازگاری شرایط جوی، مطمئناً بار دیگر ادامه آن را شاهد خواهیم بود.

نورصالحی از مطالبه‌گری در خصوص وضعیت نامناسب آلودگی هوا به عنوان یکی از مسائل مهم و نقاط تمرکز شورای ششم سخن گفت و بیان کرد: امیدواریم در این خصوص تمامی دستگاه‌های مسؤول به صف شوند و به تعهدات خود برای کاهش میزان آلودگی هوا عمل کنند. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه بیان کرد: دلایل بروز این وضعیت و سهم هر بخش به صورت کامل مشخص است، از سوی دیگر واضح است که چه راهکاری برای کاهش آلودگی وجود دارد، حال آن‌که گویا بعضی از مسؤولان ذی‌ربط، بنای عمل به وظایف و اقدامات حوزه خود را ندارند.

حق یک شهروند اصفهانی نیست که از بدو تولد در هوای آلوده تنفس کند

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با پیگیری و مطالبه جدی مدیریت شهری اصفهان، همراهی استاندار اصفهان و مردم، آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا در فصل سرد سال را کمتر شاهد باشیم.

نورصالحی در ادامه تأکید کرد: همچنان مسائلی که در شهر اصفهان به صورت جدی زندگی مردم را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد روی میز است؛ این خواسته جدی شهروندان اصفهان از دولت در خصوص بحران‌هایی نظیر آلودگی هوا، محیط زیست، مسأله آب، فرونشست و سایر مسائلی که مبتلابه شهر و شهروندان اصفهانی است که بیش از پیش مورد توجه و تأکید قرار گیرد و در جهت حل این مشکلات اقدامات خوبی انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این حق یک شهروند و طفل اصفهانی نیست که از بدو تولد در هوای آلوده تنفس کند، بلکه نباید با انواع بیماری‌هایی که ناشی از این گونه آلودگی‌ها است سر و کار داشته باشد و باید محیط زیست و هوای سالمی داشته باشد.

حل مشکلات فلات مرکزی اصفهان با کمک دانشگاهیان

وی در ادامه با تبریک شانزدهم آذرماه روز دانشجو مطرح کرد: چه نیکو است که ظرفیت‌های علمی این قشر برای عبور از مشکلاتی که ایران عزیز و به خصوص فلات مرکزی آن را درگیر مشکلات عمده زیست‌محیطی ساخته است، به کار گرفته شود.

نورصالحی همچنین عنوان کرد: اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها مراجعی هستند که می‌توانند پیشنهادات مناسبی روی میز مجریان بگذارند و تجربه نشان داده است هرگاه به عالمان جوان و دانشگاهی خویش اعتماد کرده‌ایم، نتیجه آن را به نظاره نشسته‌ایم. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یاد شهید مجید شهریاری را نیز گرامی داشت و ابراز کرد: شهید والامقام دکتر مجید شهریاری، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای در زمانی که کشور‌های صاحب فناوری هسته‌ای پزشکی ایران را از نظر صفحات سوخت هسته‌ای که در تولید رادیودارو‌ها کاربرد دارد تحریم کرده بودند، توانست با همکاری دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان صفحات سوخت با غنای ۲۰ درصد را در کشور بومی‌سازی کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاهیان عالم در عرصه‌های مختلف می‌توانند گره از مشکلات ایران عزیز و اسلامی باز کنند و کافی است در این مسیر خواست جدی ما اعتماد به این جوانان باشد. 

امکانات جوانان نخبه در تراز جهانی باشد

نورصالحی در ادامه ضمن ابراز امیدواری از تلاش همه‌جانبه دولت برای عبور از مشکلاتی که نتیجه تغییرات زیست محیطی و البته کوتاهی‌های گذشته است، تأکید کرد: در این راستا دولت باید ظرفیت‌های ثابت شده بین‌المللی و جوانان دانشمند و نخبه داخلی را نیز به عنوان اهرمی جدی برای دستیابی به اهداف به کارگیری کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مهمترین نیاز جوانان نخبه این است که شرایط و امکاناتی که در اختیار جوانان نخبه این سرزمین قرار می‌گیرد باید در تراز جهانی باشد، عنوان کرد: جوان نخبه، مهمترین سرمایه یک کشور است و باید ظرفیت‌ها، امکانات، رفاهیات و آرامش یک نخبه به شکلی باشد که او تنها دغدغه‌مندی‌اش توسعه و صدور علم باشد، بنابراین از دست اندرکاران می‌خواهیم در این جهت همت کرده و تغییر محسوس را ایجاد کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: توجه و استفاده از ظرفیت دانشی که نخبگان و دانشجویان در آن مسیر حرکت کرده و در آن به محصول یا خدمتی قابل توجه دست یافته‌اند، بسیار حائز اهمیت است.

نورصالحی ادامه داد: بر مدیران واجب است که توجهی مدبرانه و نگاهی خریدارانه به دستاوردهای دانشجویان، نخبگان و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی داشته باشند و این مسأله به حوزه مسؤولیت شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان به صورت ویژه تأکید می شود که ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد.

حذف حداقل‌های باقیمانده در ردیف‌های بودجه سالیانه در حوزه شهرداری‌ها در بودجه پیشنهادی اولیه ۱۴۰۱

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با بودجه گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بودجه پیشنهادی اولیه ۱۴۰۱ در جهت صرفه‌جویی در بودجه حداقل‌های باقیمانده در ردیف‌های بودجه سالیانه در حوزه شهرداری‌ها مانند سهمیه قیر شهرداری‌ها، استفاده از فاینانس توسط شهرداری‌ها، استفاده تسهیلات در حوزه حمل و نقل، تضمین دولت برای انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌ها، استفاده از اوراق مالی اسلامی برای خرید ناوگان و تجهیزات و امثال این ردیف‌ها را حذف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چرا دولت صرفه‌جویی را از ساختار عظیم‌الجثه و تنومند و کم بازده خود شروع نمی‌کند؟ زمانی کل هزینه حمل و نقل عمومی و یارانه آن توسط دولت پرداخت می‌شد و رفته رفته کاهش یافته تا اینکه تقریباً به صفر رسیده است.

نورصالحی اضافه کرد: مسلم است این اقدام فشار خود را بر مردم خواهد آورد و وضعیت آلودگی هوا را تشدید خواهد کرد؛ اگر کمک و امکانات دولت خصوصاً در کلانشهرها در حمل و نقل عمومی، ناوگان اتوبوسرانی و خطوط ریلی به یاری شهرداری‌ها نیاید قطعاً شهرداری‌ها به تنهایی نخواهند توانست این مسأله را کنترل کنند، البته در ابتدا فشار این کار به مردم وارد خواهد شد از طرفی از کیفیت کاسته خواهد شد که نتیجه آن تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان از نمایندگان مجلس خواست نگذارند چنین اتفاقی بیفتد که قطعاً فشار بیشتر بر مردم و عقب‌رفت شهرها و شهرداری‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ از وزیر کشور هم تقاضا داریم همان‌گونه که مکاتبه کرده‌ موضوع را تا به نتیجه رسیدن پیگیری کند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا