سلامت

آلودگی هوا سرایت بیماری‌های ویروسی را افزایش می‌دهد

محمدرضا رئوفی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی برگزیده های ایران در خصوص پرسشی مبنی بر تاثیر آلودگی هوا بر بیماری کووید۱۹ عنوان کرد: آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، سکته قلبی، مغزی، فشار خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

وی توضیح داد: در حقیقت آلودگی هوا فاکتورهای التهابی در بدن را تشدید و عوامل  استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد و این امر سیستم ایمنی بدن را برای ابتلا به بیماری‌های مختلف مستعد می‌کند.

رئوفی تاکید کرد:‌ همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت نیز فاکتورهای خطری برای ابتلا به کرونا بوده و مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز افزایش خواهند داد. بنابراین حضور طولانی مدت در معرض آلودگی هوا، در صورت ابتلا به کرونا، سبب وضعیت شدید بیماری و افزایش احتمال جانباختگی می‌شود. این موضوع در مطالعات مختلف در کشورهای متعدد دنیا هم نشان داده شده است.

این متخصص ویروس‌شناسی در ادامه در خصوص این پرسش که آیا آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری را هم افزایش می‌دهد، گفت: در خصوص این پرسش امروز نمی‌توان به طور قطعی اظهار نظر کرد. اما براساس برخی از شواهد موجود، آلودگی هوا می‌تواند ذرات ویروس را پخش کرده و از این طریق سرایت بیماری‌های ویروسی را نیز افزایش دهد.

رئوفی تصریح کرد: براساس نتایج شماری از تحقیقات، این اتفاق در خصوص اغلب ویروس‌ها اعم از خانواده کروناویروس‌ها نیز می‌تواند رخ دهد، اما پاسخ دقیق به افزایش احتمال ابتلا به کرونا از طریق آلودگی مستلزم ادامه تحقیقات علمی خواهد بود.

به گزارش برگزیده های ایران، محسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۱۳ آبان ماه در این باره به برگزیده های ایران گفته بود: آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را به دلیل ذرات وارونگی هوا افزایش و ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را افزایش می‌دهد.

براساس نتایج برخی از مطالعات جدید نیز میزان عوارض شدید کووید۱۹ با آلودگی هوا در ارتباط است و حضور در معرض آلودگی هوا، در صورت ابتلا به کرونا سبب وضعیت شدید بیماری خواهد شد.

براساس نتایج این مطالعات، هر افزایش تماس با ذرات آلاینده ۲.۵ میکرومتری هوا با بیش از سه برابر شدن احتمال استفاده از دستگاه کمک تنفسی و دو برابر شدن احتمال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان همراه خواهد بود.

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۲۹ آبان با بیان اینکه اکنون ۱۶ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار دارند، گفت: شاخص این ۱۶ ایستگاه بالای ١۵٠ بوده و در منطقه دو شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم، کیفیت هوا در این منطقه بسیار ناسالم و آلودگی هوا اکنون به معضل جدی در پایتخت تبدیل شده است، در همین راستا کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کرده و گروه‌های حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا