اخبار روز

آمریکا: ایران در ۱۲ روز می‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند

آمریکا: ایران در ۱۲ روز می‌تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند

 کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در یک جلسه مجلس نمایندگان این کشور مدعی شد که ایران می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک‌ بمب هسته‌ای را ظرف مدت «۱۲ روز» تولید کند. این مدت زمان در زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران[برجام]، یک سال تخمین زده شده بود.

کال به قانون‌گذاران آمریکایی گفت: پیشرفت هسته‌ای ایران از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۱۸، وقتی دولت قبلی تصمیم گرفت از برجام خارج شود، دوازده ماه طول می‌کشید که مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک بمب تولید شود. حالا دوازده روز طول می‌کشد.

او افزود: بنابراین، من فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوانیم این مسئله را حل کنیم و محدودیت‌ها را برای برنامه هسته‌ای آن‌ها بازگردانیم، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر،‌ برجام دچار وقفه شده است.

ادعای کال درباره توان ایران در زمینه تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید یک بمب اتمی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران علیرغم تاکید بر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای که در ازای لغو تحریم‌ها، امکان اعمال محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کرد، چند ماه است که به دلیل برخی مسائل حل نشده با وقفه روبه‌روست. این مذاکرات از مارس ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند، برجام فعلا در دستور کارشان قرار ندارد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا