علمی و فناوری

آمریکا برای اولین‌بار در تاریخ به طرح یک رآکتور هسته‌ای کوچک ماژولار مجوز داد

آمریکا برای اولین‌بار در تاریخ به طرح یک رآکتور هسته‌ای کوچک ماژولار مجوز داد

کمیسیون رگولاتوری هسته‌ای آمریکا (NRC) برای اولین‌بار به طرحی برای یک رآکتور کوچک ماژولار پیشرفته (SMR) مجوز داد. این مجوز به شرکت‌ها اجازه خواهد داد تا در هنگام ساخت نیروگاه‌های جدید بتوانند از این طراحی پیشرفته برای رآکتورهای خود استفاده کنند.

تأییدیه کمیسیون رگولاتوری هسته‌ای آمریکا برای یک رآکتور SMR گامی مهم برای حرکت به‌سمت نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای است. البته هنوز باید آزمایش‌ها و تحقیقاتی زیادی انجام شود تا بدانیم که این رآکتورهای پیشرفته می‌توانند چالش‌های نیروگاه‌های هسته‌ای سنتی را پشت سر بگذارند یا نه.

طرحی که برای رآکتورهای کوچک ماژولار توسط NRC تأیید شده است، اندازه‌ای تقریباً برابر یک‌سوم رآکتورهای سنتی دارد و براساس ایده مفهومی دانشگاه ایالتی اورگان در دهه ۲۰۰۰ ارائه شده است. در نهایت، شرکت به‌نام NuScale Power از این پروژه دانشگاهی خارج شد که تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای فعالیت‌های خود بودجه دریافت کرده است.

رآکتور هسته‌ای ماژولار

ماژول NuScale

اولین نیروگاه با رآکتور SMR احتمالاً ۲۰۲۹ آغاز به کار می‌کند

وزارت انرژی آمریکا و NuScale حالا مشغول همکاری با شرکت Utah Associated Municipal Systems هستند تا یک نیروگاه با این رآکتورهای کوچک ماژولار بسازند. اولین ماژول این نیروگاه احتمالاً در سال ۲۰۲۹ فعال می‌شود. سایر ماژول‌ها هم یک سال بعد در ۲۰۳۰ شروع به کار می‌کنند.

طرح ماژولی که NRC به آن مجوز داده است، می‌تواند حداکثر ۵۰ مگاوات برق تولید کند. البته NuScale می‌خواهد این رقم را تا ۷۷ مگاوات افزایش دهد. اولین نیروگاه این شرکت در آیداهو ساخته خواهد شد و شش ماژول خواهد داشت که می‌توانند ۴۶۲ مگاوات برق تولید کنند.

بااین‌حال، هزینه انجام این پروژه در چند وقت اخیر افزایش یافته است. رویترز می‌گوید برآوردها حاکی از آن است که هزینه تولید هر مگاوات ساعت برق در این نیروگاه به ۸۹ دلار رسیده است. بااین‌حال، چالش‌های دیگری هم بر سر راه انقلاب انرژی هسته‌ای در آمریکا وجود دارند. ازجمله این چالش‌ها می‌توان به مشکلات ایمنی و امنیت زنجیره تأمین سوخت هسته‌ای، اعتراضات علیه استخراج اورانیوم و بحران مدیریت زباله‌های هسته‌ای اشاره کرد.

در پایان بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که چندین ماه پیش این طرح مورد تأیید قرار گرفته بود، اما حالا برای آن مجوز صادر شده است.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا