اخبار روز

آمریکا برای دوران پسااردوغان آماده می‌شود

آمریکا برای دوران پسااردوغان آماده می‌شود

این روزنامه اپوزیسیون ترکیه در مقاله خود از ارایه گزارشی از سوی یک سرویس تحقیقاتی به کنگره آمریکا درباره روابط ترکیه و آمریکا خبر داد و نوشت: بخشی از این گزارش که بیش از همه مورد توجه کنگره قرار گرفته، مربوط به سیاست خارجی ترکیه بوده و در آن وضعیت ترکیه و سیاست آمریکا در برابر دولت جدید در آنکارا در صورت شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن یک رئیس جمهور جدید در ترکیه ترسیم شده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه رئیس جمهور جدید ترکیه هم تحت هیچ شرایطی در خصوص گروه تروریستی پ.ک.ک، روابط با یونان، عراق و سوریه و بحران مهاجران امتیازی نخواهد داد، تاکید شده که با این وجود، در صورت انتخاب فردی غیر از اردوغان، در زمینه‌های اقتصادی و دیپلماتیک تفاوت‌هایی تجربه خواهد شد.

به نوشته روزنامه جمهوریت، در این گزارش خطاب به کنگره همچنین پیش‌بینی شده که در صورت پیروزی نامزد اپوزیسیون در انتخابات، روابط با غرب بهبود خواهد یافت، ترکیه سلاح‌های جدیدی از روسیه خریداری نخواهد کرد و سیاستی بدون مخالفت کامل با اتحادیه اروپا و آمریکا دنبال خواهد شد.

در این گزارش با اشاره به این موضوع که اگر دولت جدید ترکیه مورد حمله و تحت فشار قرار گرفته و مجبور به مقابله شود، ممکن است حتی شدیدتر از اردوغان نیز عمل کند، بر رویکرد دوستانه در برابر رئیس جمهوری به جز اردوغان تاکید شده است.

ارگان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با بیان این که در این گزارش به کنگره آمریکا چندین بار تاکید شده که «دولت‌های ترکیه در مورد امنیت ملی مسامحه نشان نخواهند داد و این امر به هیچ وجه امکان پذیر نیست»، آورده است: اگر دولت جدیدی غیر از اردوغان بر سر کار آید، اختیارات بیشتری به بانک مرکزی و سرمایه گذاران ترکیه خواهد داد و از گروه‌های اسلامگرا حمایت نخواهد کرد.

به نوشته روزنامه اپوزیسیون جمهوریت، در این گزارش همچنین افزایش حضور و پایگاه‌های نظامی آمریکا در یونان و بخش یونانی‌نشین قبرس اقدامی علیه ترکیه عنوان شده و آمده است: ترکیه اقداماتی بر خلاف بلوک غرب انجام داده و آمریکا نیز به یونان روی آورده است.

این روزنامه در ادامه مطلب خود آورده است: در گزارش ارائه شده به کنگره آمریکا در خصوص نزدیک شدن ترکیه به روسیه هشدار داده شده ولی در عین حال به نقل از کارشناسان آمریکایی که نگران نزدیک شدن ترکیه به روسیه هستند، این نزدیکی به معنای مناسبات اقتصادی با روسیه تلقی شده و سیاست ترکیه در سوریه، لیبی، اوکراین و قره‌باغ علیه روسیه عنوان شده است.

به نوشته جمهوریت، بر اساس گزارش ارائه شده به کنگره، با اشاره به تاکید ترکیه بر تصمیم خود در خصوص استرداد ۱۳۰ فرد مورد پیگرد خود از سوئد و فنلاند برای موافقت با درخواست عضویت آنها در ناتو عنوان شده که رئیس جمهور جدید ترکیه هم چنین سیاستی را در پیش خواه گرفت.

ارگان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در این مطلب خود به استناد گزارش ارائه شده به کنگره آمریکا عنوان کرده که ترکیه از حمایت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای مدرن سازی نیروی هوایی و خرید جنگنده‌های اف.۱۶ برخوردار است اما در این خصوص نظرات متفاوتی در کنگره وجود دارد.

به نوشته این رسانه اپوزیسیون ترکیه، در گزارش به کنگره، بر آشکارتر شدن ارزش ترکیه به عنوان عضو ناتو در جنگ روسیه و اوکراین تاکید شده و آمده است که سیاستمداران تحت نفوذ لابی یونانی و ارمنی در کنگره آمریکا سخت تلاش می کنند تا مانند فروش اف.۳۵، از فروش جنگنده های اف.۱۶ به ترکیه نیز جلوگیری کنند.

روزنامه جمهوریت در ادامه مطلب خود نوشت: در گزارش ارائه شده به کنگره، سیاست خارجی رئیس جمهور بعدی ترکیه پس از اردوغان مورد بحث قرار گرفته و نقش میانجی ترکیه در جنگ روسیه و اوکراین، گام‌های عادی‌سازی با اسرائیل و ارمنستان و حمایت از آذربایجان در جنگ قره‌باغ به عنوان «تحولات مثبت» به کنگره آمریکا و تهدید ترکیه برای انجام عملیات علیه گروه تروریستی پ‌.ک‌.ک/ی.پ.گ و بحران مدیترانه شرقی با یونان به عنوان «تحولات منفی» توصیف شده است.

به نوشته این رسانه، در گزارش ارائه شده به کنگره آمریکا وضعیت آرایش سیاسی ترکیه در آستانه انتخابات نیز توصیف شده و آمده است که بلوک اصلی اپوزیسیون متشکل از ۶ حزب هنوز نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری را تعیین نکرده ولی «کمال کلیچداراوغلو» رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، «اکرم امام اوغلو» شهردار کلانشهر استانبول و «منصور یاواش» شهردار کلانشهر آنکارا از این حزب به عنوان نامزدهای احتمالی اائتلاف احزاب شش گانه در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

ارگان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به استناد این گزارش ارائه شده به کنگره آمریکا مدعی شده که نامزدهای احتمالی ائتلاف احزاب شش گانه از شانس جدی در برابر اردوغان برخوردار هستند و بسیاری از افراد با وجود اینکه از نظر فکری از وی حمایت می کنند، به دلیل نارضایتی از وضعیت اقتصادی کنونی ممکن است به نامزد مخالفان رأی دهند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر دیدار جداگانه رهبران حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، رهبران ۶ حزب اپوزیسیون نیز چند هفته پیش با حضور در سفارت آمریکا، اتحاد خود در برابر اردوغان و ضرورت ایجاد روابط بهتر با غرب و به خصوص آمریکا را اعلام کردند که این اقدام آنها، با انتقاد جدی دولت ترکیه مواجه شد.

رهبران ۶ حزب مخالف اردوغان شامل کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق، مرال آکشنر رهبر حزب نیک(خوب)، تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت، گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات، علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و احمد داووداغلو رهبر حزب آینده برای پیگیری اقدامات مشترک خود طی یکسال گذشته ۱۲ بار جلسه مشترک تشکیل داده‌اند.

رهبران این احزاب در سند «سیاست‌های مشترک» خود که چند هفته پیش نیز منتشر شد، اعلام کردند که به صورت مشترک هم‌پیمان شده‌اند که پس از پیروزی در برابر اردوغان، رقیب سرسخت خود در انتخابات بهار سال آینده، نظام پارلمانی را در این کشور دوباره احیا کنند و در صورت پیروزی، با اصلاح مجدد قانون اساسی، بسیاری از اختیاراتی را که پس از تغییرات ۱۸ ماده قانون اساسی در همه پرسی سال ۲۰۱۷ در اختیار اردوغان و رئیس جمهور این کشور قرار گرفته و به وی قدرت بیشتری بخشیده است، کاهش دهند.

احزاب اپوزیسیون ترکیه، ایجاد روابط نزدیک و بدون تنش با غرب و پیگیری عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را از جمله برنامه‌های خود اعلام و عنوان کردند که در صورت پیروی در انتخابات، با اصلاح نوع رابطه با آمریکا، اعتماد متقابل را به روابط دو کشور باز خواهند گرداند.

رهبران این احزاب که قرار بود در نشست ۱۳ فوریه ۲۰۲۳( ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱) نامزد نهایی خود را برای رقابت با اردوغان نامزد معرفی شده از سوی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به صورت رسمی معرفی و اعلام کنند ولی به علت وقوع زلزله، این کار به تعویق افتاد.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای ۱۸ ماه ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جلو کشید.

روزنامه حریت ترکیه دیروز اعلام کرد که اردوغان تصمیم گرفته که انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه را در تاریخ ۱۴ ماه مِی (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار کند.

تاکنون تنها اردوغان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزدی خود را به صورت رسمی اعلام کرده و احزاب مخالف که تحت عنوان میز ۶ گانه گرد هم آمده‌اند، قصد دارند در آینده نزدیک نامزد نهایی خود را معرفی کنند.

انتخابات پیش رو، دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا