اخبار روز

آمریکا حالا به جرثقیل‌های چینی مظنون است

آمریکا حالا به جرثقیل‌های چینی مظنون است

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا روز یکشنبه گزارش داد، پنتاگون ظن آن را دارد جرثقیلهای غول پیکر چینی فعال در بنادر آمریکا از جمله در چند مرکز کشتی‌رانی مورد استفاده ارتش این کشور، “اسب ترووای” چین برای جمع آوری اطلاعات در خصوص اقلام وارد شده و صادر شده از بنادر آمریکا هستند.

به گزارش راشا تودی، در حالی که چندی پیش مقامات آمریکایی بر سر مساله “بالون جاسوسی” چینی جنجال راه انداختند، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامهای ناشناس پنتاگون و امنیت ملی درباره یک ابزار جاسوسی ادعایی چینی دیگر بحث ایجاد کرد.

در حالی که این روزنامه درباره وجود موارد واقعی استفاده از جرثقیلها برای جاسوسی چیزی ننوشت، به نقل از بیل اوانینا، یک مقام ضد اطلاعاتی سابق آمریکایی اظهار نگرانی کرد که این جرثقیلها می‌توانند با برقراری دسترسی از راه دور، جریان نقل و انتقال کالاها را مختل کنند.

اوانینا با به کار بردن نام شرکت مخابراتی بزرگ هوآوی چین که چندی پیش بنا بر نگرانی‌هایی مشابه عرضه محصولاتش در بازار آمریکا ممنوع شد، بیان داشت: “جرثقیلها می‌توانند هوآوی جدید باشند. این یک ترکیب عالی تشکیل شده از تجارتی مشروع که همچنین می‌تواند پوشش برای جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات باشد، است.”

نگرانی‌ مقامات آمریکایی در ارتباط با جرثقیل چینی بعد از آن مطرح می‌شود که ماه گذشته میلادی بین آمریکا و چین بر سر ادعای جاسوسی با استفاده از بالونهای با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا جنجال به پا شد. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اقدام به سرنگون کردن یک بالون جاسوسی ادعایی در نزدیکی سواحل ایالت کارولینای جنوبی آمریکا بعد از گشت زنی این بالون در سراسر این کشور کرد. مقام‌های آمریکایی چین را متهم به استفاده از چنین بالونهایی در سراسر دنیا به عنوان یک ابزار جاسوسی کردند.

وزارت امور خارجه چین این که پکن چنین برنامه‌ای دارد را تکذیب کرد و واشنگتن را به دلیل سوء استفاده از زور و جنجال‌آفرینی اغراق آمیز بر سر انحراف یک بالون غیرنظامی از مسیر خود و ورود ناخواسته‌اش به وارد حریم هوایی آمریکا سرزنش کرد.

از سوی دیگر نماینده سفارت چین در واشنگتن به وال استریت ژورنال گفت، نگرانی‌های گزارش شده در مورد جرثقیل‌های چینی تلاشی “بر مبنای پارانویا” برای ایجاد مانع در همکاری تجاری و اقتصادی با چین است. او خاطرنشان کرد، “بازی با کارت چین” و مطرح کردن تئوری “تهدید چین” غیرمسئولانه بوده و به منافع خود آمریکا آسیب می‌رساند.

جرثقیل‌های مذکور توسط شرکت چینی “صنایع سنگین شانگهای ژنهوا” معروف به ZPMC ساخته شده‌اند. این شرکت با ارائه جرثقیل‌های باکیفیت اما با قیمتی کمتر از قیمت دیگر تولیدکنندگان غربی به یک بازیگر اصلی در بازار آمریکا تبدیل شده است. شرکت ZPMC با شرکت مایکروسافت و سایر شرکت‌ها در راستای عرضه سیستم‌های خودکار آنالیز همزمان داده همکاری داشته است.

به نوشته وال استریت ژورنال، آژانس اطلاعات دفاعی واشنگتن در یک ارزیابی طبقه بندی شده در سال ۲۰۲۱ اظهار کرد که چین به طور بالقوه می‌تواند ترافیک در  بنادر را مختل کرده یا اطلاعات درباره نقل و انتقال تجهیزات نظامی را جمع آوری کند.

مقامات امنیت ملی آمریکا در سال‌های اخیر نگرانی‌های مشابهی را درباره دیگر تجهیزات ساخت چین، مانند سیستم‌های رصد چمدان‌ها و ترانسفورماتورهای الکتریکی مطرح کرده‌اند. کنگره آمریکا در لایحه‌ای تصویب شده در ماه دسامبر دستور داد ریسکهای امنیتی جرثقیلهای ساخت کشورهای دیگر در بنادر آمریکا بررسی شوند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا