سلامت

آموزش خودمراقبتی ۴۰ درصد مراجعه به پزشک را می‌کاهد

به گزارش روز دوشنبه برگزیده های ایران از سازمان نظام پرستاری دکتر محسن رازانی افزود: خود مراقبتی عملی است که در آن افراد بر اساس دانش، مهارت، توانمندی و اطلاعاتی که به شکل تجربه یا از منابع مختلف به دست می آورند، می توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران از سلامت خود مراقبت کنند و در شرایط بحرانی اعمال و رفتاری را انجام دهند که به حفظ سلامت فرد منجر شود.  

وی ادادمه داد: در زمینه خود مراقبتی مردم می توانند از افراد آگاه مشورت گرفته یا به شکل تخصصی و غیر تخصصی از منابع معتبر کمک بگیرند تا با مفهوم خود مراقبتی و اجرای آن در رفتار خود آگاه شوند.  

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری بیان کرد: هدف خود مراقبتی ارتقاء سلامت افراد جامعه است و نوع خود مراقبتی به سلامت فرد منجر می شود، اما عمده بحث خود مراقبتی به سلامت جسمی و روانی افراد جامعه بر می گردد، همچنین نیاز است مردم برخی از مسائل را در حوزه مراقبت از خود، یاد گرفته تا مراقب سلامت جسمی خود باشند.  

رازانی افزود: نکته‌ای که در خود مراقبتی دارای اهمیت است؛ کسب اطلاعات از منابع معتبر هست؛ افرادی که عملیات خود مراقبتی را آموزش ندیده و به کار نمی گیرند، قطعا میزان آسیب پذیریشان در جامعه بیشتر است.  

وی ادامه داد: برای مثال در تحقیقات متعددی که صورت گرفته مشخص شده، در افرادی که خود مراقبتی را به طور کامل یاد گرفته‌اند و به کار می بندند، حدود ۴۰ درصد مراجعه به پزشکان، حدود ۲۰ درصد مراجعه به پزشکان متخصص و ۵۰ درصد مراجعه به مراکز اورژانسی و مراکز بستری بیمارستانی و به نوعی هزینه‌های درمانی کاهش پیدا می کند.  

 مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری گفت: اگر افراد آموزش‌های لازم را در حوزه سلامت و خود مراقبتی دریافت کنند و آنها را در عمل به کار ببرند، می توانند به خوبی تضمین کننده سلامت جسمی و روانی خود باشند.  

رازانی گفت: سلامت جسمانی و روانی فرد بستگی به ارتباط دو طرفه و تاثیرگذاری دارد که از محیط اطراف و انرژی خودش می گیرد. میزان استرس در فعالیت و کار روزانه فرد تاثیر مستقیم دارد برای مثال زمانی که فرد استرس خود را کنترل کند میزان آگاهی و سلامتی‌اش نیز افزایش پیدا می کند.  

مدیر آموزش سازمان نظام پرستاری ادامه داد: هرچقدر میزان خود آگاهی فرد بالا رود طبیعتا میزان اعتماد به نفس نیز بالا می رود و به واسطه این اعتماد به نفس اضطراب، نگرانی، ترس‌ها و… کاهش پیدا می کند و خود این موضوع تضمین کننده خود مراقبتی در فرد است.

وی افزود: یک بخش از خود مراقبتی در حوزه آموزش هست و تحقیق‌های متعدد نشان داده است که هر چقدر میزان آموزش افراد کم باشد آسیب‌های اجتماعی بیشتر می شود و باعث افزایش مشکلات جمعی مردم در جامعه می شود.  

رازانی بیان کرد: خود مراقبتی به دلیل اینکه کاهش هزینه‌ها را در بحث بهداشت و درمان دارد یک تضمین کننده مهم برای سلامت افراد جامعه است و رعایت آن باعث کاهش ورودی‌های بیمارستان‌ها و ارتقاء سطح سلامت در جامعه می‌شود.  

مدیر آموزشی نظام پرستاری تصریح کرد: بهترین مزایای خود مراقبتی این است که انرژی فرد را افزایش می‌دهد و باعث کاهش استرس و ایجاد یک حس تازه با چشم اندازی امیدوارانه به آینده می‌شود و در نهایت میزان امید به زندگی و شور و شوق سلامتی را افزایش می‌دهد.

۱۳۵۲

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا