سلامت

آژیر خطر موج ششم و حرکت گیلان به سمت رنگ‌بندی سرخ

به گزارش خبرنگار برگزیده های ایران،  کرونا طی پنج خیز گذشته خود در گیلان صدمات مالی و جانی بسیاری را به جا گذاشت، به ویژه اینکه در موج آخر آمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ رکورد تازه ای برجای گذاشت و از مرز ۲ هزار نفر گذشت.

علاوه بر چهار موج دیگر که تمامی مناطق و  شهرستان های مختلف گیلان را گرفتار بیماری کووید ۱۹ کرد، در موج پنجم تقریباً ۲ ماه “از اوایل تیر تا اوایل شهریور” امسال طول کشید، گیلان با بستری نزدیک ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار سخت ترین دوران خود را سپری کرد.

اما با حساسیت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها، از اوایل شهریور با کاهش آمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹، هر هفته شهرستان های قرمز گیلان به نارنجی و شهرستان های نارنجی به زرد تغییر رنگ دادند تا اینکه از سه هفته گذشته شهرستان املش و از ۲ هفته گذشته رضوانشهر آبی شدند. اما این وضعیت پایدار نبود و به سرعت گیلان تغییر مسیر داد و بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک در شامگاه جمعه گذشته این ۲ شهرستان به رنگ زرد پیوستند.

بار دیگر با اعلام ارزیابی نرم افزار ماسک که روز “دوشنبه” هفته جاری منتشر شد، رنگ نارنجی کرونایی به گیلان بازگشت و به این ترتیب شهرستان های رودسر و رودبار در این استان نارنجی شدند. ترک رنگ کم خطر کرونایی آبی و بازگشت رنگ خطرناک نارنجی به نقشه کرونایی گیلان موجب نگرانی هایی بابت خیز ششم بیماری کووید ۱۹ در این استان شده است.

آمار بستری های بیماری کووید ۱۹ در نیمه نخست هفته گذشته سیر آرام صعودی داشت، اما پس از چند روز کاهش بار دیگر بر اساس آخرین آمار بستری های از یکشنبه هفته جاری ۱۰۱ بیمار در بیمارستان های گیلان بستری شدند و تعداد بستری ها به ۳۶۳ نفر رسید.

آژیر خطر موج ششم و حرکت گیلان به سمت رنگ‌بندی سرخ

امواج کرونا همراه با ترک پروتکل ها

افت و خیز بیماری کووید ۱۹ طی ۲۰ ماه گذشته تاکنون نشانگر این است که این بیماری هنوز در جامعه در چرخش بوده و هر زمان مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی جدی بودند، بیماری فروکش کرد و بر عکس با عادی انگاری مردم شاهد موج جدیدی از بیماری بوده ایم.

با کاهش آمارهای مبتلا به کرونا و اعلام وضعیت زرد کرونا طی هفته های اخیر شاهد برگزاری مراسم های عروسی، عزا، دید و بازدیدها و مسافرت ها در گیلان هستیم، موضوعی که کارشناسان بهداشتی از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون نسبت به رعایت این پروتکل ها هشدار جدی می دادند بنابراین بی توجهی به این توصیه ها را می توان دلیل ترک رنگ آبی و بازگشت رنگ نارنجی به این استان باشیم.

برای رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی، عدم برگزاری جشن های عزا وعروسی، پرهیز از مسافرت ها هیچ وقت دیر نیست بیاییم با رعایت این پروتکل ها از بروز موج ششم بیماری کووید ۱۹ به گیلان پیشگیری کنیم تا بار دیگر شاهد بازگشت رنگ آبی و ترک رنگ نارنجی از نقشه کرونایی استان باشیم.

کارشناسان بهداشتی در استان گیلان تغییر رنگ ها از آبی به زرد، نارنجی و قرمز را نگران کننده می دانند و عادی انگاری‌، عدم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و افزایش مسافرت‌ ها به گیلان را دلیل بازگشت رنگ نارنجی کرونایی به این استان می دانند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در این باره به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: تغییر رنگ بندی بر اساس افزایش تعداد بیماران بستری ارزیابی و در نظرگرفته می شود.

دکتر فردین مهرابیان با اشاره به تغییر رنگ املش و رضوانشهر از آبی به زرد و رودسر و رودبار از زرد به نارنجی طی روزهای اخیر افزود: این تغییر رنگ‌ ها برای خیز ششم بیماری کووید ۱۹ نگران کننده است.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا