سلامت

آیا داروهای استاتین خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد?

به گزارش روز جمعه گروه آموزش برگزیده های ایران به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه «جانز هاپکینز» در آمریکا برای این مطالعه سوابق حدود چهار هزار و ۵۰۰ بیمار ۱۸ ساله و بالاتر را که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، در سیستم بهداشتی این دانشگاه برای یک دوره چهار ماهه مورد بررسی قرار دادند.  

به گفته محققان، تمامی این بیماران در فاصله زمانی اول مارس تا ۳۰ ژوئن سال گذشته به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. همچنین از میان این افراد ۵۹۴ تن یا ۱۳ درصد آنها به محض پذیرش در بیمارستان، شروع به دریافت داروهای استاتین کردند. حدود ۶۰ درصد از بیمارانی که استاتین مصرف می کردند مرد و تقریبا ۵۲ تا ۷۸ ساله بودند.

داده های این مطالعه نشان می دهد استفاده از داروهای استاتین مانند «روزوواستاتین» که به عنوان «کرستور» و «آتورواستاتین» یا «لیپیتور» فروخته می شود، خطر مرگ ناشی از COVID-۱۹ را در بیماران بستری در بیمارستان کاهش نداد.

به گفته محققان، با این حال داده ها نشان دادند که بیماران بستری مبتلا به کووید-۱۹ که داروهای استاتین مصرف می کردند در مقایسه با بیماران کرونایی که داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف نمی کردند، ۱۸ درصد بیشتر در معرض خطر وخیم تر شدن بیماری ناشی از این ویروس قرار داشتند.

دکتر «پتروس کاراکوسیس»، یکی از نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: به رغم تأثیر مفید ظاهری استاتین ها بر پیامدهای بیماری های مختلف عفونی، این مطالعه نشان داد که استفاده خاص از آنها برای درمان کووید-۱۹ احتمالاً شایسته نیست.

کاراکوسیس، استاد پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور اظهار داشت: یک توضیح قابل قبول برای این یافته این است که استاتین ها تولید سلولی آنزیمی را به نام ACE۲ افزایش می دهند که در واقع گیرنده روی سطح سلول است و کووید-۱۹ از طریق آن وارد سلول می شود. در نتیجه، این داروها ممکن است مقاومت سلول‌ های بدن در برابر عفونت را کاهش دهند.

از زمان شروع همه‌گیری در مارس ۲۰۲۰، محققان این امکان را بررسی کرده‌اند که داروهای رایج و در دسترس ممکن است در درمان این ویروس کشنده مفید باشند. یکی از این داروها، دگزامتازون است که مشخص شده التهاب ریه را کاهش می دهد و نیاز به استفاده از دستگاه های کمک تنفسی (ونتیلاتور) را در بیماران بستری در بیمارستان کاهش می دهد.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده‌اند استاتین‌ها که برای کاهش سطوح لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL ( نوعی کلسترول مرتبط با ابتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی) طراحی شده‌اند، ممکن است یک اثر محافظتی در برابر بیماری‌های شدید ناشی از ویروس کووید-۱۹ ایجاد کنند.

نتایج این مطالعه در مجله  PLOS ONE منتشر شده است.

این یافته ها در حالی منتشر می شود که نتایج مطالعه محققان سوئدی اخیرا نشان داد مصرف قرص های کاهنده کلسترول (استاتین‌ها) می‌تواند احتمال مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را تا ۱۲ درصد کاهش دهد.

 کاهش خطر مرگ با مصرف استاتین ها در مطالعات محققان سوئدی 

محققان سوئدی در این مطالعه بزرگترین تجزیه و تحلیل را در زمینه استاتین ها و پتانسیل ضد کوویدی آنها انجام داده و داده های سلامتی یک میلیون نفر را ردیابی کردند.

براساس این تحقیقات، نتایج مجموعه ای از مطالعات از آغاز همه گیری کرونا نشان داد مصرف قرص های کاهنده کلسترول (استاتین ها) می تواند به مبارزه با ویروس کووید-۱۹ کمک کند. 

به گزارش برگزیده های ایران، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش های ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا