خراسان رضوی

آیا روز ملی مشهد در تقویم کشور ثبت می‌شود؟

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حجت‌الاسلام حسن منصوریان در خصوص نام‌گذاری یک روز به نام «روز ملی مشهد» اظهار کرد: پس از چندین سال طرح موضوع و بررسی‌هایی که از طرف شورای فرهنگی عمومی استان خراسان رضوی، مرکز پژوهش‌های شهرداری و شورای شهر انجام‌شده است، مطالعاتی پیرامون انتخاب روز ملی مشهد، موردبررسی قرارگرفته است.

عضو شورای اسلامی مشهد با اشاره به اینکه در این مدت حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، فرهیختگان، مشهد شناسان و جامعه شناسان در رابطه با انتخاب روز ملی مشهد پیشنهاد‌هایی ارائه دادند، افزود: از میان بیش از ۴۰ نظریه‌ای که در این رابطه اعلام‌شده بود، جمع‌بندی نسبت به سه نظریه حاصل آمد که در جلسه کمیسیون فرهنگی مطرح و نظریه نهایی انتخاب و مصوب شد.

وی بابیان اینکه روز ملی مشهد ظرفیتی عظیم است که به‌واسطه آن می‌توانیم پتانسیل موجود در شهر را فعال کنیم، ابراز کرد: رخدادهایی که در روز ملی مشهد برای این شهر صورت می‌پذیرد، به‌طور حتم آورده‌های چشمگیری به همراه دارد.

منصوریان تصریح کرد: روز هشتم آبان ماه که تاریخی مرتبط با امام هشتم(ع) است، ۹ دی‌ماه به‌عنوان روز بصیرت، ۱۰ و یازدهم دی‌ماه به‌عنوان روزی تاریخی و ورود امام رضا(ع) به مشهد و مبدأ تشکیل این شهر و دوازدهم دی‌ماه روز ولادت امام رضا(ع) جزو نظریه‌های مطرح‌شده بود ولی درنهایت روز ۱۰ دی‌ماه به‌عنوان روز ملی مشهد انتخاب شد.

وی بیان کرد: روز ۱۰ دی‌ماه روزی انقلابی، مبدأ تشکیل انقلاب اسلامی در مشهد، مقارن با ورود امام رضا(ع) به این شهر و هم‌زمان با ۹ دی‌ماه که روز بصیرت بوده است.

عضو شورای شهر مشهد با تأکید بر اینکه مشهد در اجتماع بزرگ ۹ دی نقش‌آفرین بود، یادآور شد: تمامی جنبه‌های مذهبی و اتفاقات متناسب با انقلاب اسلامی، روحیه انقلابی مشهد و مسائل مذهبی در انتخاب روز ملی مشهد لحاظ شده است.

اعطای نشان مشهد به‌افتخار آفرینان

وی اذعان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که در این روز فعال می‌شود، اعطای نشان مشهد بوده که تقدیر از اتفاقات خوب و فعالیت‌های اجتماعی است که توسط همشهریان انجام می‌شود؛ آتش‌نشان‌هایی که به دل آتش می‌زنند و جان مردم را نجات می‌دهند، رفتگری که باوجود مشکلات مالی خود اگر شی‌ء گران بهایی بیابد، با رعایت امانت به صاحب آن بازمی‌گرداند شایسته دریافت نشان مشهد است.

منصوریان با تأکید بر اینکه نشان ملی مشهد به اتفاق‌ها و رویدادهای ملی، مذهبی و انقلابی اختصاص دارد، گفت: می‌توانیم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی مشهد را با برگزاری نمایشگاه یا اجلاسیه‌های ملی و بین‌المللی را در حاشیه رویدادهای روز ملی مشهد اجرایی سازیم.

وی روز ۱۰ دی‌ماه را روزی دانست که ظرفیت جدیدی ایجاد می‌شود که برنامه‌های منحصر به رویدادهای فرهنگی را در خود جای می‌دهد، افزود: تلاش ما این است که روز ملی مشهد را در تقویم جمهوری اسلامی ایران جای دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: شهرهای بزرگ همچون تهران و یزد و حتی شهرهای کوچک نیز دارای روز ملی هستند؛ انتخاب روز ملی مشهد بایستی در  شورای فرهنگ عمومی استان که ریاست آن را نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عهده‌دار است تصویب شود، سپس در شورای فرهنگ عمومی مصوب درنهایت در تقویم کشور ثبت می‌شود.

رونق اقتصادی در ورای پیوست بین‌المللی مشهد

وی بابیان اینکه مشهد ظرفیت‌های عجیب و بی‌نظیری نسبت به سایر شهرها دارد، اظهار کرد: اگر بتوانیم از پیوست بین‌المللی مشهد به‌عنوان تنها حرم امن شیعیان استفاده کنیم، می‌توانیم رونق اقتصاد شهر را با حضور زائران فراهم کنیم.

منصوریان با اشاره به اینکه اقتصاد مشهد خدماتی بوده و به حضور زائر گره‌خورده است، افزود: در این راستا مدیریت شهری باید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های خود رویدادهایی در شهر ایجاد کند که رونق آن در اقتصاد مشهد و همشهریان نمایان شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا