سلامت

آیا کاهش شنوایی قابل درمان است؟

آیا کاهش شنوایی قابل درمان است؟

به نقل از ارث، افرادی که اغلب در معرض صداهای بلند هستند، مانند نوازندگان و کارگران ساختمانی، بیشترین خطر ابتلا به کمشنوایی حسی‌ عصبی را دارند اما به مرور زمان ممکن است هر فردی را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

محققان در یک مطالعه جدید از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر آمریکا، در حال کار بر روی شناسایی مکانیسم‌هایی هستند که ممکناست باعث بازسازی سلول‌های مویی حلزون شوند.

دکتر پاتریشیا وایت گفت: ما از کار قبلی خود می‌دانیم که بیان یک ژن رشد فعال به نام ERBB۲ می‌تواند رشد سلول‌های مویی جدید (درپستانداران) را فعال کند اما به‌طور کامل دلیل آن را درک نکردیم.

این مطالعه خاص به رهبری دکتر جینگیوان ژانگ، نشان داد که فعال‌ کردن مسیر ژن رشد ERBB۲ باعث ایجاد مجموعه‌ای از وقایعسلولی آبشاری می‌شود که از طریق آن سلول‌های پشتیبان حلزون شروع به تکثیر کرده و ایجاد سلول‌های مویی حسی جدید را فعالمی‌کنند.

دکتر وایت گفت: این مطالعه جدید به ما می‌گوید که چگونه این فعال‌سازی اتفاق می‌افتد و پیشرفتی قابل توجه به سمت هدف نهایی تولیدسلول‌های مویی حلزون جدید در پستانداران است.

این گروه از توالی‌یابی RNA تک سلولی در موش برای تجزیه‌وتحلیل سلول‌های دارای ژن رشد بیش از حد فعال (سیگنال‌دهی ERBB۲) استفاده کردند. نتایج نشان داد که ERBB۲ رشد سلولی را با تحریک بیان پروتئین‌های متعدد و ترویج میتوز؛ فرآیندی که طی آن یکسلول به دو سلول تقسیم می‌شود، افزایش داد.

نویسنده اول این مطالعه گفت: زمانی که ما این فرآیند را در موش‌های بالغ بررسی کردیم، توانستیم نشان دهیم که بیان ERBB۲ باعثبیان پروتئین SPP۱ می‌شود که برای فعال کردن CD۴۴ و رشد سلول‌های مویی جدید ضروری است.

این کشف روشن کرده است که بازسازی تنها به مراحل اولیه توسعه محدود نمی‌شود. ما معتقدیم که می‌توانیم از این یافته‌ها برای تحریکبازسازی در بزرگسالان استفاده کنیم.

دکتر وایت گفت: ما قصد داریم این پدیده را بررسی کنیم تا مشخص کنیم که آیا می‌تواند عملکرد شنوایی را پس از آسیب در پستاندارانبهبود بخشد یا خیر.

این مطالعه در مجله Frontiers in Cellular Neuroscience منتشر شده است.

۲۷۱ ۲۳۳

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا