اخبار روز

ائتلاف ترکیه، احمد اوزال را نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد

ائتلاف ترکیه، احمد اوزال را نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد

به نقل از تارنمای خبر.۷ ترکیه، احمد اوزال که هم اکنون رهبر حزب واحد است، به عنوان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف ترکیه از سوی هفت حزب ائتلاف ترکیه انتخاب و به عنوان نامزد ریاست جمهوری مورد حمایت این جمع سیاسی معرفی شده است.

به گزارش این رسانه، حزب اتحاد آناتولی، حزب جمهوری خواه مستقل، حزب عثمانی، حزب فناوری و توسعه (تک.پارتی)، حزب راه نو و حزب میهن که ائتلاف «ترکیه» را تشکیل می‌دهند، از نامزدی احمد اوزال اعلام حمایت کرده‌اند.

احمد اوزال ۶۷ ساله که یک دوره نماینده مجلس ترکیه از حوزه انتخابیه مالاتیا بوده، کارآفرین و از مدیران باسابقه رسانه در ترکیه و موسس نخستین تلویزیون خصوصی این کشور است.

به گزارش ایرنا، با معرفی اوزال، شمار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به پنج نفر رسید، منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که «محمدعلی اربکان» رهبر حزب «دوباره رفاه» و «دوغو پرینجک» رهبر حزب وطن نیز برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزد می‌شوند.

پیش از این «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت (میهن)، «سینان اوگان» از سوی حزب ظفر و ائتلاف «آتا» و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی از سوی ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده‌اند.

همچنین «کمال قلیچداراوغلو» به عنوان نامزد جریان اپوزیسیون موسوم به میز شش گانه نیز از سوی احزاب ائتلاف «ملت» شامل حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری «کمال کلیچدار اوغلو»، حزب نیک(خوب) به رهبری «مرال آکشنر»، حزب سعادت به رهبری «تمل کاراملا اوغلو»، حزب دموکرات به رهبری «گلتکین اویسال»، حزب جهش و دموکراسی(دوا) به رهبری «علی باباجان» و حزب آینده به رهبری «احمد داووداغلو» به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

احمد ینر اظهار کرد: بر اساس تقویم انتخاباتی، احزابی که به شکل ائتلافی وارد رقابت انتخابات می‌شوند، باید پروتکل امضا شده ائتلاف را در تاریخ ۱۱ تا ۱۷ مارس(۲۰ تا ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱) به شورای عالی انتخابات ترکیه تحویل دهند.

وی از نهایی شدن فهرست نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۳(۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) و نهایی شدن فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۳(۱۷ تا ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲) خبر داد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا