اخبار روز

ابراز نگرانی آمریکا از اختلاف‌نظرها میان بغداد و اربیل و بحران اقلیم

ابراز نگرانی آمریکا از اختلاف‌نظرها میان بغداد و اربیل و بحران اقلیم

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت میدل ایست آنلاین، در دیدار نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با النا رومانسکی، سفیر آمریکا در بغداد برخی موضوعات همانند اختلافات بغداد و اربیل درباره سهمیه اربیل از بودجه کل، سازوکار صادرات نفت و گاز، مناطق مورد مناقشه، بحران سیاسی دو حزب کُرد و نگرانی آمریکا از تاثیر آن بر برخی طرح‌های تحت نظارتش از جمله تلاش‌ها برای اتحاد نیروهای پیشمرگ گفتگو شد.

دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، بارزانی و رومانسکی در دیداری که با یکدیگر داشتند، درباره روابط اربیل و بغداد و آخرین تحولات مربوط به مذاکرات دولت مرکزی و اقلیم برای حل مشکلات موجود میان دو طرف گفتگو کردند.

طبق این بیانیه، دو طرف بر اهمیت حل مشکلات میان بغداد و اربیل تاکید و توافق کردند حل این مشکلات به ثبات عراق و منطقه منجر می‌شود.

رومانسکی نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از حضور بارزانی در بغداد برای بحث و بررسی تقویت اتحاد اقلیم، اجرای اصلاحات در نیروهای پیشمرگ، تقویت روابط میان دولت عراق و اربیل و تقویت روابط آمریکا و عراق، تاکید کرد که همکاری بغداد و اربیل برای رسیدن به نتایج موردنظر عراقی‌ها و منطقه ضروری است.

بارزانی پیشتر به دولت مرکزی درباره برخورد گزینشی با بندهای قانون اساسی هشدار داده و بر لزوم پایبندی به تعهداتی که بر اساس آنها کابینه محمد شیاع السودانی تشکیل شد، تاکید کرده بود.

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: باید حقوق تمامی تشکل‌ها طبق قانون اساسی تضمین شود و ساختار مدیریت عراق به صورت عملی و واقعی یک ساختار فدرال باشد و این اصل اولیه قانون اساسی و حاکمیت سیاسی و اداری عراق است.

به نظر می‌رسد برخی طرف‌ها از چارچوب هماهنگی که حامی دولت السودانی هستند، با سهمیه‌ای که اقلیم از بودجه جاری می‌خواهد، مخالفت کرده و بر اجرای حکم دادگاه عالی فدرال مبنی بر الزام اقلیم به تحویل تولیدات نفتی‌اش به دولت مرکزی پافشاری دارند.

روابط اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی در بغداد شاهد اختلاف‌ نظرهای مستمر درباره صادرات نفت است و اقلیم از سال ۲۰۰۹ بر اساس قانون نفت و گاز اربیل که پارلمان آن در سال ۲۰۰۷ تصویب کرد، کار صادرات نفت تولیدی خود را در دست گرفته است.

به دنبال حکم فوریه گذشته یک دادگاه فدرال که اعلام کرد اصول قانونی بخش نفت و گاز اقلیم کردستان عراق بر خلاف قانون اساسی است، این اختلافات تشدید شد.

بودجه سال ۲۰۲۳ که به زودی تصویب خواهد شد، بحران جدیدی را میان دو طرف ایجاد کرد و هنوز مورد اختلاف است و هیات‌هایی از اقلیم به بغداد رفته و با استناد به قانون اساسی خواستار حل اختلافات شدند، اربیل امیدوار است توافق‌های سیاسی موجب شود سهمیه اقلیم از بودجه سال جدید به دلیل تراکم جمعیت در این منطقه به ۱۷ درصد بازگردد.

اربیل به دنبال‌ مشارکت در تدوین بودجه دولت مرکزی است اما به نظر نمی‌رسد کابینه السودانی تمایلی به پاسخ به این درخواست داشته باشد و احزاب سیاسی حامی آن تاکید دارند که سهمیه اقلیم از بودجه تا زمان انجام سرشماری به همان نسبت قبل باقی بماند.

شرایط داخلی اقلیم، اهمیت اتحاد گروه‌های کُرد، ساماندهی دوباره و اصلاحات در نیروهای وزارت پیشمرگ‌ها، تقویت روابط عراق و اقلیم با آمریکا و توسعه زمینه‌های همکاری مشترک و دیگر مسایل مهم مشترک محور دیگری از موضوعات این دیدار بودند.

روابط حزب دموکرات کردستان به ریاست مسرور بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی شاهد تنش فزاینده‌ای است و تاکنون دخالت‌های خارجی در مهار آنها شکست خورده‌اند و این امر نگرانی را در مورد احتمال بازگشت ساختار دو دولتی ایجاد می‌کند.

اختلاف‌ نظرها میان دو طرف درباره حاکمیت در اقلیم و چگونگی مدیریت درآمدهای مالی که اساسا از فروش نفت و گاز حاصل می‌شود و نیز مساله گذرگاه‌های مرزی است.

آمریکا، انگلیس و آلمان نوامبر ۲۰۱۸ طرحی را برای اصلاح فراگیر ساختار نیروهای پیشمرگ ارائه کردند که هدف از آن اتحاد نیروها و افزودن رویکرد موسساتی به آن و نیز ساماندهی دوباره به این وزارتخانه و ایجاد یک فرماندهی یکپارچه برای آن بود.

نیروهای پیشمرگ از سال ۲۰۱۴ توسط برخی مستشاران ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا آموزش‌هایی را دریافت می‌کنند.

برخی کارشناسان بر این باورند که اختلاف‌ نظرهای مستمر میان دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان می‌تواند بر تلاش‌ها برای اتحاد نیروهای پیشمرگ تاثیر بگذارد و این یکی از نگرانی‌های آمریکا است که رومانسکی در دیدار با بارزانی اظهار کرد.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا