اصفهان

ابراز نگرانی رئیس شورای شهر اصفهان نسبت به استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محمد نورصالحی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نامگذاری ۳۱ اکتبر به عنوان روز جهانی شهرها از سوی سازمان ملل متحد اظهار کرد: در این روز شهرهای بزرگ جهان به‌ طور گسترده‌ اقدامات خود را برای توجه جامعه بین‌‌المللی به شهرنشینی هماهنگ می‌کنند؛ هدف از این اقدام مشترک، افزایش همکاری بین شهرها به‌ منظور دستیابی به فرصت‌ها و چالش‌‌های شهرنشینی و همیاری برای توسعه شهری پایدار در سراسر جهان است.

افزایش ۱۰ درصدی جمعیت شهری در ۶ دهه گذشته

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: سایت جهانی برنامه اسکان سازمان ملل در این ‌باره اعلام کرده است که در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌‌کنند و در دو دهه آینده ۶۰ درصد جمعیت جهان ساکن شهرها خواهند بود، این نسبت در ایران به حدود ۷۰ درصد می‌رسد.

وی در ادامه گفت: جمعیت ایران در نخستین سرشماری که در سال ۱۳۳۵ انجام شد حدود ۱۹ میلیون نفر و در سرشماری سال ۱۳۹۵ به عنوان آخرین سرشماری تاکنون حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد، البته این رقم در حال حاضر به حدود ۸۵ میلیون نفر رسیده است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: طی ۶ دهه گذشته از سال ۱۳۳۵ تاکنون جمعیت شهرنشین حدود ۱۰ برابر  شده، در حالی که جمعیت روستایی تقریباً دو برابر شده است.

پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور کدامند؟

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور بر اساس سرشماری رسمی سال ۹۵ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز و قم بوده‌اند که در مجموع حدود ۲۱ میلیون نفر یا بیش از ۳۵ درصد از جمعیت شهرنشین کشور را در خود جای داده‌اند.

وی در ادامه به بیان بعضی عوامل مؤثر در گسترش شهرنشینی اشاره و بیان کرد: تمرکز سرمایه در شهرهای بزرگ، عدم ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک، گسترش فعالیت‌های خدماتی در مناطق شهری، ایجاد برخی از صنایع در حاشیه شهرها و روند مکانیزه شدن باقی‌مانده کشاورزی فعال در برخی از نقاط روستایی و در نتیجه مهاجرت روستاییان به شهرها، ادغام تعدادی از نقاط روستایی اطراف شهرها به مجموعه شهرها و تبدیل برخی از نقاط روستایی به شهر از جمله این علل هستند.

نورصالحی با بیان اینکه توزیع شهرها و به تبع آن تمرکز جمعیت شهری در نقاط مختلف کشور یکسان نیست، تصریح کرد: مناطق شمالی، غربی و جنوب غربی کشور علاوه بر برخورداری از آب و هوای مناسب و موقعیت جغرافیایی خاص، مهد نخستین کانون‌های یکجانشینی و تمدن شهری بوده است و همواره از نقاط پرجمعیت کشور محسوب می‌شده‌اند، در حال حاضر نیز بیشترین نسبت از جمعیت کشور را دارا هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: در تعریف جمعیت شهری در ایران بیشترین تمرکز بر تعداد جمعیت است در حالی که باید بر اساس استادندارهای جهانی به زیرساخت‌ها و امکانات متعدد رفاهی، فرهنگی، بهداشتی و سکونت‌گاهی توجه کرد.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند

وی در ادامه عنوان کرد: توسعه شهرنشینی در دهه‌های گذشته در ایران بالاتر از میانگین جهانی برآورد شده است به طوری که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند، این رشد بی رویه غالباً بدون برنامه‌ریزی قبلی شهرهاست و جمعیت ساکن در آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

نورصالحی همچنین گفت: توسعه بدون برنامه و عدم توسعه زیرساخت‌های متناسب با آن، توسعه حاشیه‌نشینی و گسترش اسکان غیررسمی در اطراف کلانشهرها که موجب گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و اختلال در فرهنگ شهرنشینی ناشی از توسعه‌های بی‌رویه از جمله عمده مشکلاتی است که امروزه به ویژه در کلانشهرها با آن مواجه هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عدم تکمیل زیرساخت‌ها و نیازهای جامعه شهری متناسب با رشد بی‌برنامه آن، افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی در شهرها و مشکلات و معضلات عدیده زیست محیطی اعم از آلودگی‌های هوا، آب و خاک و فرونشست شدید زمین از جمله مهمترین مشکلات کلانشهرها است.

وی با اشاره به اینکه نخستین برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری اصفهان، مربوط به صدها سال قبل بوده است، ابراز کرد: مهمترین و تأثیرگذارترین این برنامه‌ها در دوره صفویه بود که اوج تکامل شهرسازی در ایران محسوب می‌شود و نهایتاً موجب ایجاد و شکل‌گیری مکتب شهرسازی اصفهان شد.

نورصالحی در ادامه خاطرنشان کرد: اصفهان به دلیل تهیه و تصویب طرح‌های متنوع توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش صد درصدی پهنه سرزمین دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است، امروزه این طرح‌ها توسط مدیریت شهری ملاک عمل آمایش جمعیت و فعالیت در کل پهنه سرزمینی استان قرار دارد.

رشد اصفهان بدون داشتن طرح جامع و برنامه در دو دهه گذشته

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۶۷ بوده و عمر این طرح ۱۰ ساله بوده است، اما در حال حاضر دو دهه است که شهر بدون داشتن طرح جامع و برنامه به رشد خود ادامه می‌دهد، به همین دلیل است در دو دهه اخیر که شهر اصفهان فاقد طرح جامع بوده توسعه شهری متوقف نشده است.

وی در ادامه تأکید کرد: باید این نکته را متذکر شد که گسترش شهرنشینی بدون ضابطه و غیرهدفمند معضلات جبران‌ناپذیری برای شهرهای بزرگ از جمله اصفهان در پی داشته است.

نورصالحی پدیده آلودگی هوا را یکی از مهمترین مشکلات چند دهه اخیر و مهمان ناخوانده کلانشهرهای کشور از جمله اصفهان دانست و اذعان کرد: با شروع پائیز بر شدت آلودگی هوا افزوده می‌شود، مبارزه با آلودگی هوا علاوه بر همکاری شهروندان در استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی باید مورد توجه کارخانه‌ها و صنایع استان قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه از استفاده مجدد از سوخت مازوت در صنایع استان ابراز نگرانی کرد و گفت: این مسأله غیرقابل قبول است و باید به صورت جدی مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: چاره‌اندیشی برای معضلات کلانشهر اصفهان نیازمند مشورت و همفکری تمامی مسؤولان و مدیران شهری است و به همین جهت دومین نشست مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان و نمایندگان شورای شهر با حضور شهردار اصفهان در روز جمعه برگزار و مقرر شد این مجمع به صورت ماهانه برای پیگیری مسائل شهری تشکیل شود.

نورصالحی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد دبیرخانه این جلسات شورای اسلامی شهر اصفهان باشد و با برنامه‌ریزی و کار مطالعاتی به نحو مطلوب بر اساس اولویت مشکلات شهر اصفهان مورد بررسی قرار گیرد و چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا