علمی و فناوری

ابر نابغه‌های دانشگاهی که به «ابراهیم رییسی» دکترای افتخاری داد!

ابر نابغه‌های دانشگاهی که به «ابراهیم رییسی» دکترای افتخاری داد!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، کالج سلطنتی چین که دارالفنون امپراتوری این کشور بوده از حدود ۲۰۰ سال پیش ، تا امروز مهمترین مرکز علمی چین است. مرکزی که حالا سال هاست به قطب علمی شرق دور بدل شده است. دانشگاهی که رتبه ۳۴ بهترین دانشگاه های جهان را دارد. ایرنا خبرگزاری دولت در گزارشی مفصل به جزئیات این دانشگاه پرداخته و با انتشار تصاویری از اعطای کرسی استادی افتخاری این دانشگاه به سید ابراهیم رییسی خبر داده است.

خبرگزاری دولت نوشته این عنوان پس از تایید شورای علمی دانشگاه به رییس جمهور ایران اعطاء شده است. البته رسم اعطای دکتری افتخاری یا کرسی استادی افتخاری به سیاستمداران اتفاق عجیبی نیست و شاید اولین بار در یک سفر خارجی ، این اکبر هاشمی رفسنجانی بود که از دانشگاه ملی تاجیکستان نشان دکتری افتخاری دریافت کرد. نشانی که چندی قبل به سید ابراهیم رییسی هم رسید. سید محمد خاتمی اما تقریبا یک دو جین مدرک دکتری افتخاری داخلی و خارجی دارد. از دانشگاه تهران خودمان تا دو مدرک دکتری از روسیه ، یکی از ژاپن و چند دکتری دیگر از دانشگاه های مختلف اروپایی و آمریکایی و البته یکی هم از دانشگاهی در سودان!

محمود احمدی نژاد هم غیر از دکتری شهرسازی که خودش از دانشگاه علم و صنعت گرفته ، در دوره ریاست جمهوری از ترکیه تا کوبا و تهران مدارک دکتری افتخاری گرفته و تصاویرش در اینترنت کم نیستند. حسن روحانی هم از این مدارک کم ندارد. از تهران تا مسکو ، او هم دکتری افتخاری گرفته اما سید ابراهیم رییسی پس از دکتری افتخاری از تاجیکستان ، حالا دارای اولین کرسی استادی افتخاری دانشگاه ملی چین در میان روسای جمهور ایران است.

اما شاید برایتان جالب باشد رییسی حالا نشان افتخار از دانشگاهی را دارد که خیلی از سرشناس ترین افراد علمی تاریخ چین شروع تحصیلات و فارغ التحصیلی شان در این دانشگاه ملی بوده است. از مالک بایدو تا پدر علم هسته ای چین. از سازنده قرص نجات بخش میلیون ها چینی برای مقابله با بیماری کشنده مالاریا و البته دارنده نوبل پزشکی تا ریاضی‌دانی شهیر.

در این گزارش به معرفی معروف ترین دانش آموختگان دانشگاه ملی چین به انتخاب سایت این دانشگاه پرداخته ایم.

دانشگاه پکن با قدمت ۱۲۴ از معتبرترین مراکز آموزش عالی و خاستگاه برخی از درخشان‌ترین چهره‌های علمی چین است. تاسیس دانشگاه پکن به سال ۱۸۹۸ میلادی و دوران امپراتوری چین برمی‌گردد اما این دانشگاه در طول فعالیتش مرکز اصلی برخی از مهم‌ترین جنبش‌های انقلابی که منجر به تاسیس جمهوری خلق چین شد، هم بوده است.

بر اساس اطلاعات CUAA (رتبه‌بندی دانشگاه‌های چین) در سال ۲۰۱۵ دانشگاه پکن بیشتر از هر مرکز آموزش عالی آن کشور سیاستمداران شاخص تربیت کرده است.

البته کار این دانشگاه فقط در تربیت سیاستمدران برجسته خلاصه نمی‌شود و برخی از چهره‌های مشهور علمی چینی نیز فارغ‌التحصیل این دانشگاه هستند.

شیمیدان و داروساز برنده جایزه نوبل

یویو تو دانشمند برجسته چینی برنده نوبل از مشهورترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه پکن است. او سال ۲۰۱۵ برای درمان تازه‌ای که برای بیماری مالاریا پیدا کرده بود، نوبل گرفت.

دی‌هیدروآرتمیزینین دارویی است که او برای مقابله با مالاریا ساخت و با آن به درمان میلیون‌ها بیمار کمک رساند. او اولین زن چینی برنده جایزه نوبل است.

از پدر هسته‌ای تا مالک بایدو؛ نابغه‌های دانشگاهی که به سیدابراهیم رییسی دکترای افتخاری داد

چی‌ین سان چیانگ ،‌ پدر بمب اتمی چین

قدیمی‌ترین فارغ‌التحصیل برجسته دانشگاه پکن است. چی‌ین سان چیانگ متولد ۱۹۱۳ و فیزیکدان هسته‌ای بود که رهبری برخی از مهم‌ترین پروژه‌های هسته‌ای آن کشور را برعهده داشت.

نقش اساسی او در پایه‌گذاری دانش هسته‌ای چین انکار ناپذیر است و لقب پدر اتمی به دلیل نقش مهم‌اش در به ثمر نشستن تلاش چین برای ساخت بمب اتمی به او داده شده.

این دانشمند برجسته تابستان سال ۱۹۹۲ درگذشت.

ابر نابغه‌های دانشگاهی که به «ابراهیم رییسی» دکترای افتخاری داد!

بنیان‌گذار بایدو، محبوب‌ترین موتور جستجوی چین

بایدو موتور جستجوی اینترنتی اصلی چینی‌ها است و با توجه به تعداد بالای کاربران در این کشور از جمله بزرگترین و موفق‌ترین موتورهای جستجوی اینترنتی جهان است.

یکی از بنیان‌گذاران اصلی بایدو روبن لی است که سال ۱۹۹۱ از دانشگاه پکن در رشته مدیریت اطلاعات فارغ‌التحصیل شد. لی از چهره‌های مشهور دنیای فناوری است و ثروتی معادل ۱۴ میلیارد دلار دارد.

از پدر هسته‌ای تا مالک بایدو؛ نابغه‌های دانشگاهی که به سیدابراهیم رییسی دکترای افتخاری داد

هو ییفان، استاد بزرگ شطرنج

چهار بار قهرمان شطرنج زنان جهان شده و از برترین شطرنج‌بازان زن تمام ادوار است. او که متولد ۱۹۹۴ است و ۲۷ سال دارد، در دانشگاه پکن در رشته روابط بین‌الملل درس خوانده است.

ییفان در ۱۴ سالگی به درجه استاد بزرگی شطرنج رسید و در ۱۶ سالگی جوانترین قهرمان شطرنج زنان جهان لقب گرفت.

از پدر هسته‌ای تا مالک بایدو؛ نابغه‌های دانشگاهی که به سیدابراهیم رییسی دکترای افتخاری داد

یتان ژانگ، ریاضی‌دان مطرح

ریاضی‌دانی برجسته که در زمینه نظریه اعداد از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌ها و برنده جایزه مک‌آرتور است. یتان ژانگ در دهه ۱۹۸۰ میلادی در دانشگاه پکن در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کرده است.

از پدر هسته‌ای تا مالک بایدو؛ نابغه‌های دانشگاهی که به سیدابراهیم رییسی دکترای افتخاری داد

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا