علمی و فناوری

ابزاری که برای قطع ارتباط ساخته شده، می‌توانست ناجی اینترنت شود؟

ابزاری که برای قطع ارتباط ساخته شده، می‌توانست ناجی اینترنت شود؟

غزال زیاری – این روزها بحث قطع کردن اینترنت در زمان برگزاری آزمون کنکور و حواشی آن، همچنان داغ است و کارشناسان و افراد به دنبال راهکارهایی هستند که برای آزمون‌های آتی، بتوانند با کمترین هزینه و دردسر هم جلوی تقلب در جلسه کنکور را گرفته و دغدغه‌های موجود در این زمینه را برطرف کنند و هم اینکه مانع از مختل شدن روند زندگی عادی افراد با قطع کردن اینترنت در زمان برگزاری این آزمون شوند.

در این راستا از جوانب مختلفی به بررسی این مسئله پرداختیم. از اینکه آیا با خرید دستگاه جمر، می‌توان جلوی چنین جنجالی را گرفت؟ اصلا دستگاه جمر چیست؟ هزینه‌های تهیه چنین سیستمی برای مدیریت موضوع چطور خواهد بود؟ مزایا و معایب دستگاه جمر چیست و راهکار مناسبی که سازمان سنجش باید در این راستا اتخاذ کند چه به نظر می‌رسد؟

کسب و کارهایی که این روزها آسیب دیدند

در روزهای پنجشنبه و جمعه با قطع شدن اینترنت، برخی کسب و کارها که به اینترنت سیار وابسته بودند، با دردسرهایی مواجه شدند؛ از جمله آنها می‌توان به تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد که قطعی اینترنت، هم کسب و کار آنها را به دردسر انداخت و هم دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که برای تردد قصد داشتند تا از این تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند، حسابی به مشکل برخوردند.

در هر صورت مشاغل و افرادی هستند که اینترنت ثابت برایشان بی‌معناست و با بهره‌گیری از اینترنت همراه، کارهایشان را انجام می‌دهند که در این دو روز به بیشترین دردسر افتادند.

در عین حال در روزهای آخر هفته، خانواده‌های زیادی خریدهای اینترنتی و تعاملات بانکی اینترنتی‌شان را انجام می‌دهند و قطعی اینترنت به آنها نیز آسیب زیادی زد.

آمار کاربران اینترنت همراه در کشور

بسیاری از مردم هستند که حتی در خانه به جای اینترنت وای‌فای، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند. طبق گزارش‌های آماری، در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون مشترک اینترنت همراه داریم و ۱۰ میلیون اشتراک اینترنت ثابت ثبت شده است. در عین حال ۳۰ میلیون کسب و کار خانوار داریم که بسیاری از آنها برای تجارت‌شان، به جای وای فای، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | ثبت تصویری ۱۰ ترابایتی از کهکشان راه شیری که بیش از ۳ میلیارد جرم آسمانی را نمایش می‌دهد

  • کلاب‌هاوس رفع فیلتر می‌شود؛ اینستاگرام و واتساپ بلاتکلیف باقی می‌مانند | رفع فیلترینگ گوگل پلی به چه معناست؟

دردسر اصلی در روزهای برگزاری جلسه کنکور هم برای افرادی بود که از اینترنت همراه استفاده می‌کردند.

اما راهکاری که می‌شد از آن برای به حداقل رساندن این دردسر بهره برد چه بود؟ بسیاری از کارشناسان پاسخ را در استفاده از دستگاه جمر می‌دانند؛ دستگاهی که به اعتقاد بسیاری، اگر خریداری شده و در روزهای آزمون مورد استفاده قرار می‌گرفت، این همه جنجال به راه نمی‌افتاد.

دستگاه جمر چیست؟

دستگاه جمر، دستگاه الکترونیکی و مسدودکننده است که در فرکانس‌های مشخص مربوط به باند فرکانسی اینترنت همراه، آن را دچار اختلال و به نحوی قطع می‌کند و سیگنال‌هایی ساطع می‌کند که در فرکانس اینترنت همراه اختلال ایجاد می‌شود. دقیقا مشابه با سیگنال‌های پارازیت ماهواره که البته برای امواج دیگر (امواج اینترنت همراه) و با فرکانس‌های دیگر و با کارکردهای دیگر تولید می‌شود.

اما آیا استفاده از دستگاه‌های جمر در حوزه‌های کنکور، موثر خواهد بود و کمک خواهد کرد؟ منطقی این است که سازمان سنجش به بررسی این موضوع بپردازد؛ منطقا دستگاه جمر می‌تواند در این زمینه کمک حال باشد ولی یقینا مشکلاتی هم خواهد داشت که در ادامه به برخی از معایب استفاده از این دستگاه خواهیم پرداخت:

معایب استفاده از جمر

  • هزینه بالا: هرساله، چندین هزار حوزه برای برگزاری آزمون‌های کنکور تعیین می‌شوند و وسعت برخی از حوزه‌ها به اندازه‌ای است که به چند دستگاه برای پوشش دادن آن حوزه نیاز خواهد بود. با در نظر داشتن تعداد بالای حوزه‌ها و قیمت هر یک دستگاه جمر، باید دید که آیا اصلا چنین هزینه‌ای به صرفه خواهد بود یا خیر؟
  • مشکلات سلامت احتمالی: دستگاه جمر، امواجی قوی‌تر از امواج تلفن‌های همراه ایجاد کرده و ممکن است از نظر بحث سلامت مشکلاتی را ایجاد کند. این دستگاه شاید در شرایط جنگ یا در موارد خاصی کاربردی باشد ولی در شرایطی مثل کنکور ممکن است چندان ضروری نباشد و با راهکارهای دیگری بتوان مشکل را رفع کرد.
  • پوشش دادن تمام باندها: اینترنت همراه از چندین باند استفاده می‌کند ولی این سوال مطرح می‌شود که آیا دستگاه جمر می‌تواند تمامی این باندها را مسدود کند؟ در عین حال باید در نظر داشت که هم اینترنت همراه چندین باند دارد و هم در تنظیمات گوشی موبایل چندین باند مورد استفاده قرار می‌گیرند و جمر باید همه اینها را پوشش بدهد و درغیر این صورت، امکان برقراری ارتباط وجود خواهد داشت.

هزینه های خرید جمر به صرفه خواهد بود؟

ممکن است خرید جمر در اولین سال به صرفه نباشد و هزینه فراوانی را به همراه داشته باشد؛ اما اگر قرار است که کنکور هر ساله برگزار شود که به نظر می‌رسد فعلا برنامه‌ای برای حذف کنکور در میان نیست، در چنین شرایطی خرید جمر نه تنها که هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت هم خواهد بود.

چون هر سال علاوه بر کنکور، ده‌ها آزمون مختلف دیگر از آزمون‌های وکالت، پرستاری و پزشکی گرفته تا آیلتس و تافل نیز برگزار می‌شوند که طبیعتا احتمال تخلف در این آزمون‌ها نیز وجود دارد.

پس ارتقا دادن محل‌های برگزاری آزمون با جمر، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب برای جلوگیری از تخلفات این چنینی به نظر می‌رسد.

اگر هزینه‌های قطع اینترنت را هم (چه هزینه‌های مستقیم و مالی و چه هزینه‌ها و صدمات اعتباری و غیرمستقیم) را هم در نظر بگیریم، حتی حس بدی که در کشور ایجاد می‌شود، اهمیت خرید دستگاهی مثل جمر را بیشتر مشخص می‌کند.

راه‌حل معقول و منطقی چیست؟

قبل از هر چیز باید این را در نظر داشت که بسیاری از تخلف‌ها و تقلب‌هایی که در کنکور انجام می‌شود، عملا به روز کنکور ربط ندارد و بارها شده که سوالات کنکور به‌صورت فیزیکی و قبل از برگزاری آزمون لو رفته و گویا بخش عمده‌ای از تقلب‌ها و تخلف‌ها در این حیطه صورت می‌گیرد… پس شاید بتوان برخی از راهکارها را در آن سو جستجو کرد و برای حل این مشکل، قطع کردن اینترنت محلی از اعراب نخواهد داشت.

اما برای حل دغدغه تقلب‌های اینترنتی در کنکور هم باید دید که قطع اینترنت چه خدمات و چه صدماتی خواهد داشت. قطعا این اقدامی درست و منطقی نیست که برای برگزاری کنکور به همه آسیب وارد شده و شاید حتی استفاده از جمر هم گزینه منطقی و ایده‌آلی نباشد.

مشکل اینجاست که می‌توان این موضوع را زودتر اعلام کرد و راهکارهای مناسبی برای آن تدبیر کرد.

ایده‌آل ترین راهکار این است که سازمان سنجش کشور زودتر و در زمان مناسب فراخوانی اعلام کرده و از شرکت‌های IT و ITC و دانش بنیان و حتی نمایندگان اپراتورها دعوت کند و در یک جلسه خصوصی و پشت درهای بسته (برای جلوگیری از هرگونه بدآموزی)، راهکارها و روش‌های محتمل برای تقلب در کنکور را مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه نیز راه‌حل‌های موجود را مطرح و درموردشان تصمیم گیری کنند. سازمان سنجش حتی می‌تواند بهترین ایده‌ها را خریده و به صاحبان ایده‌های برتر برای حل یا به حداقل رساندن این جایزه دهد و ممکن است منطقی‌ترین راهکار، ترکیبی از چند راهکار باشد؛ مثلا طراحی نوع خاصی از جمر، همراه با ایده‌های کلاسیکی مثل تحویل گرفتن موبایل‌های داوطلبان در بدو ورود به حوزه و یا همکاری اپراتورها به واسطه نوع سرویس‌هایشان

جمع‌بندی

ماجرا اینجاست که باید صورت‌مسئله واضح و شفاف مطرح شده و نباید برای حل مشکل، صورت‌مسئله را پاک کرد؛ چرا که حتی در صورت قطع کردن اینترنت هم می‌توان با روش‌های دیگر از جمله استفاده از هندزفری و پیامک و… تقلب کرد و در هر صورت پاک کردن صورت مسئله کار درستی نیست.

علاوه برخرید جمرها، اقداماتی مثل سخت‌گیری در ورود موبایل به محل‌های برگزاری آزمون می‌تواند جلوی بخشی از تقلب‌ها را بگیرد.

تهیه دستگاه‌هایی برای تشخیص وسایل الکترونیک همراه هم می‌توانند کمک حال باشند. باید این رادر نظر داشت که اگر در کنکور این اتفاق می‌افتد، به احتمال قریب به یقین در دیگر امتحانات سازمان سنجش هم رخ خواهد داد و اگر قرار باشد تا برای همه این آزمون‌ها اینترنت قطع شود، روزهای زیادی در طول سال شاهد قطع شدن اینترنت خواهیم بود.

پس شاید بهترین کار این سرمایه‌گذاری باشد تا یک بار برای همیشه مشکل را ریشه‌یابی کرده و آن را حل کرد. در اکثر کشورهای دنیا هم در شرایط مشابه راهکار اصلی، جلوگیری از حضور افراد با وسایل و لوازم الکترونیک است و در این شرایط شاید حتی نیاز به خرید دستگاه جمر آنقدرها هم ضروری نباشد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا