علمی و فناوری

اتفاق مهم پس از مرگ تلخ «کوشکی» و «پیروز»!

اتفاق مهم پس از مرگ تلخ «کوشکی» و «پیروز»!


دریافت ۲ MB

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، با توجه به پیشرفت ژنتیکی این دستاورد جداسازی سلول های جنسی این یوز آسیایی نر و همچنین اقدام برای تکرار این کار با کالبدشکافی یوز محبوب ایرانی ها «پیروز» که هنوز چند روزی از تراژدی مرگش نگذشته یک اتفاق مهم برای ایران در تکثیر یوزهای در خطر انقراض با تکنولوژی تکثیر یوز در اسارت است.

چند روز پس از مرگ پیروز که در آن از احتمال اشتباهات متوالی تیم تکثیر سخن گفته شده. از تجویز داروی اشتباه تا سزارین بی مورد یوز مادر و البته در دست گرفتن توله ها بدون دستکش ، حالا فارغ از اصرار بر بارداری مجدد ایران و احتمال تولد چند یوز جدید که می توانند با درس گرفتن از تجربه تلخ پیروز و برادرانش ، امید به احیای این گونه منحصر به فرد حیات وحش ایران را افزایش دهند ، رسیدن به بانک سلول های بنیادین این یوزها یک دستاورد بزرگ برای آینده است برای جلوگیری از تکرار فاجعه.

نلاش برای تکثیر یوز در اسارت در ایران ریشه ای حدودا بیست ساله دارد. زمانی که سایت محیط زیست پارک پردیسان تهران به عنوان مرکز این پژوهش انتخاب شد. مرکزی پر تردد و پر استرس برای حیوانی بسیار حساس.

یک خبر مهم پس از مرگ «کوشکی» و پیروز

در همان سال ها بود که ماریتا ، یوز جوان ماده از دست قاچاقچیان ضبط شد اما ۱۲ سال عمر مفید او کفاف نداد تا در دوران باروری ، یک یوز نر کشف شود تا امکان تولید یوز در اسارت محقق شود. پس از آن کوشکی را یک کشاورز و دلبر را ماموران پاسگاه دلبر در نزدیکی توران از طبیعت جدا کردند و در اختیار سازمان محیط زیست قرار دادند.

این دو اما به دلیل مشکلات کلیوی و عفونت پروژه شان با شکست روبرو شد.

بیشتر بخوانید:

  • مومیایی مادربزرگ بوریس جانسون و مرگ پر حاشیه‌اش! / عکس

پس از این دو یوز که به سن پیری رسیده بودند ، ایران از قاچاقچیان ضبط شد و محیط زیست تصمیم گرفت فیروز ۱۱ ساله را از طبیعت جدا کند. پروژه از پردیسان به زیستگاه طبیعی توران منتقل شد و جواب داد اما مشکل این بود که عدم تجربه کافی ، به کارگیری کارشناسان مجرب در حین دوره بارداری و اشتباهات حین زایمان ، لطمات زیادی به پروژه تکثیر در اسارت وارد کرد و این بار هم این پرژه با شکست روبرو شد.

حالا اما با پیشرفت های ژنتیک و با در اختیار داشتن بافت های تکثیر سلولی ، در ابتدا درحالی که توران و آذر دو توله یوز ماده خردسال همچنان امید آینده تکثیر در اسارت یوز ایرانی هستند ، این امید به میحط زیست ایران داده می شود که با مرگ «پیروز» در صورت عدم موفقیت بارداری جدید ایران ، نیازی به جداسازی یک یوز نر دیگر از طبیعت نباشد و راهکارهای مبتنی بر دانش ژنتیک نه تنها با لقاح مصنوعی برای تکثیر یوز که حتی با شیوه تولید و تکثیر ژنتیکی کامل ، پیش روی دانشمندان ژنتیک ایران باشد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا