ایلام

اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های ایلام

علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: برداشت مستمر از منابع آب زیرزمینی، دمای بالای هوا و اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های ایلام تبخیر ناشی از آن، رشد جمعیت و نیاز به تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی نهایتا منجر به اضافه برداشت و به تبع آن کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستایی مخازن زیرزمینی در سال‌های گذشته پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها بدین گونه است که در تقاطع با مسیل‌های فصلی سازه‌هایی به مثابه سد‌های مخزنی احداث تا آب در پشت این سازه‌ها ذخیره و به مرور در لایه‌های زمین نفوذ و منجر به تقویت آبخوان‌ها شود.

پوراحمد اضافه کرد: البته حفاری چاه‌های پیزومتری در پایین دست این سازه‌ها حکایت از تقویت آبخوان‌ها و موثر بودن این طرح دارد.

وی با بیان اینکه استان ایلام در گسترده خشک و نیمه خشک کشور واقع شده، یادآور شد: بیشترین پتانسیل مصرف در شهرستان‌هایی واقع شده است که کمترین میزان بارش سالیانه را دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام خاطر نشان ساخت: همچنین در شهرستان‌های مهران و دهلران که از نظر منابع مختلف خاک، نفت، گاز و صنعت بیشترین استعداد را دارند سالیانه کمتر از ۲۰۰ میلی متر بارش را شاهد و این موضوع ناترازی منابع و مصارف را موجب شده است.

پوراحمد ادامه داد: در این راستا در سطح استان مطالعات گسترده‌ای در سایر دشت‌ها نیز انجام شده که به فراخور تامین اعتبار، مابقی دشت‌ها نیز به این ساز‌های مهم و ارزشمند تجهیز خواهند شد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۷۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا