آذربایجان شرقی

اجرای ۱۲۶۷ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان آذربایجان‌شرقی

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، کامران یوسفی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگاران از اجرای یک‌هزار و ۲۶۷ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان طی سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: هشت هزار و ۱۲۳ هکتار سیستم آبیاری نوین دیگر نیز در این منطقه در دست اجراست که یک‌هزار و  ۱۳۰ هکتار از اراضی تجهیز شده در حوضه دریاچه ارومیه واقع شده است.

وی با اشاره به تعهد سازمانی جهاد کشاورزی استان برای اجرای۲۰۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: با بهره‌برداری از سیستم‌های آبیاری در دست اجرای این منطقه امسال می‌توانیم ۲ برابر تعهدات خود را در این زمینه عملیاتی کنیم.

یوسفی‌راد با بیان اینکه تاکنون ۱۴۳ پروژه آبیاری در این منطقه افتتاح شده است، ادامه داد: ۳۲۵ پروژه دیگر  نیز در حال تکمیل روند احداث است.

وی، در تشریح طرح‌های آبیاری اجرا شده در حوضه دریاچه ارومیه، تصریح کرد: در سطح ۷۱.۳۲ هکتار اراضی  شهرستان‌ها، سیستم آبیاری بارانی عملیاتی شده و ۱۵۸۰.۳۶ هکتار دیگر نیز در دست اجراست.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان از اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در ۹۷ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: در سطح یک‌هزار و ۷۳۰ هکتار دیگر نیز این نوع سیستم آبیاری نوین در دست احداث است.

یوسفی راد ادامه داد: در سطح ۹۶۲.۱۵ هکتار، سیستم آبیاری کم فشار عملیاتی شده و در ۲ هزار و۵۶۱ هکتار نیز در حال عملیاتی شدن است که امیدواریم تا پایان سال‌جاری شاهد افتتاح تمام این پروژه‌های در دست احداث باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در میان شهرستان‌هایی که پروژه‌های آبیاری افتتاح شده، شهرستان تبریز با ۳۱۲.۴۱ هکتار، سراب با ۲۷۳.۶۵ هکتار و مرند با ۲۶۶.۳۶ هکتار سیستم آبیاری نوین، مناطق پیشتاز در این زمینه بودند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت تجهیز اراضی و باغات سطح استان به سیستم‌های آبیاری نوین، بیان داشت: برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان امری ضروری است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده کشاورزان از روشهای نوین آبیاری، گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روش‌های سنتی، اصلاح و بهسازی کانال‌های آبیاری، احیای قنوات و لوله‌گذاری در انهار به روش سنتی و مکانیزه تا محل مصرف آب می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه‌‌بخش باشد.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا