خراسان رضوی

احیای فرهنگ‌های فراموش‌شده در قوچان توسط شورای فرهنگ عمومی / بازبینی در آمار شهدای دارای اصالت قوچانی

به گزارش برگزیده های ایران از قوچان، حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق ظهر امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی به دنبال تغییر و جایگزین کردن در فرهنگ‌ها و باورهای اشتباه و غلط رایج بوده تا این فرهنگ‌ها و رسوم درست، موجب تقویت روابط دینی، اعتقادی و اجتماعی شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قوچان با یادآوری این موضوع که پیامبر گرامی اسلام(ص) در هنگام بعثت نیز بافرهنگ‌های غلطی روبرو بود که با آن‌ها مبارزه کرد، بیان کرد: امروز نیز در جامعه با جاهلیت مدرن روبرو هستیم اما باید با همکاری و همفکری رسم‌های خوبی که وجود دارد تقویت‌شده و به آنان رنگ و لعاب داده تا مردم نسبت به آن‌ها ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه هر نوع تصمیم‌گیری فرهنگی در سطح شهرستان همچون برگزاری نکوداشت برای شخصیت‌ها و غیره باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد، تصریح کرد: بسیاری از رسوم و فرهنگ‌های اصیل در قوچان وجود داشته که طی سال‌های گذشته کسی به دنبال زنده نگه‌داشتن آن‌ها نبود و شاید بسیاری از آنان نیز ازیاد رفته باشد که شورای فرهنگ عمومی این شهرستان به دنبال احیای این فرهنگ‌های فراموش‌ شده است.

هراتی مطلق یکی از برنامه‌های مصوب شورای فرهنگ عمومی این شهرستان را گرامیداشت واعظ شهید شیخ احمد کافی در ۳۱ تیرماه و روز شهرستان در ۳۰ دی‌ماه دانست و خاطرنشان کرد: مردم قوچان در دی‌ماه ۵۷ علیه رژیم شاهنشاهی قیام و به‌عنوان اولین شهرستان این استان، دو شهید مبارزه علیه طاغوت را در مسجد تقدیم راه انقلاب کردند.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به سنت فراموش‌شده برپایی محافل قرآن در منازل و توجه به توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی توسط شورای فرهنگ عمومی، گفت: بر اساس مصوبه شورا محافل انس با قرآن به‌صورت فصلی و با حضور قاریان بین‌المللی و ماهیانه با حضور قاریان برتر شهرستانی در سطح مساجد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی به دنبال ایجاد مجمع خیرین قرآنی در این شهرستان بوده و طرح دوشنبه‌های قرآنی در سطح ادارات را برای تلاوت و تفسیر آیات نورانی کلام وحی پایه‌ریزی کرده است.

هراتی مطلق بابیان اینکه تاکنون در حق شهدای قوچان اجحاف زیادی صورت گرفته بود، افزود: تاکنون تعداد شهدای این شهرستان را ۷۳۷ شهید اعلام می‌کردند اما طی پیگیری‌های انجام‌شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و  بررسی آیتم‌های دیگری مشخص شد قوچان دارای یک هزار و ۶۰ شهید بر اساس اسناد است و از این‌ پس قوچان به نام شهر یک هزار شهید مزین می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قوچان از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح میراث ماندگار در این شهرستان خبر داد و تأکید کرد: هزینه‌های گزافی تاکنون برای اطعام و تشریفات کفن‌ودفن ویژه مجالس ختم صورت می‌گرفت و شورای فرهنگ عمومی به دنبال پیاده‌سازی فرهنگ هدیه کتاب و اختصاص هزینه‌ای بر این مسئله در قوچان است که برای اولین بار کتابخانه تخصص فقه و اصول ویژه دانشجویان حقوق و الهیات از کتب به یادگار مانده از مرحوم آیت‌الله سید محمد حسینی طاها کاهی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی بابیان اینکه طرح ساماندهی مقبره آقا نجفی قوچانی صاحب کتاب سیاحت شرق و غرب نیز برای اولین بار توسط شورای فرهنگ عمومی در این شهرستان کلید خورده است، تصریح کرد: این شورا به دنبال آن بوده تا با استفاده از هنر، فرهنگ‌ها را نهادینه کند که برنامه‌ریزی‌ها درزمینه تبدیل کتاب سیاحت شرق آقا نجفی قوچانی به فیلم‌نامه و سپس ساخت یک مجموعه یا فیلم تلویزیونی در حال انجام است.

هراتی مطلق با تأکید بر این مطلب که قوچان از گذشته دور تاکنون به شهر عالم خیز، پهلوان پرور و غیره شناخته می‌شود، بیان کرد: چرا تاکنون از هویت اصلی درست برداشت نشده است زیرا متولیان فرهنگی به وظایف خود به‌درستی عمل نکردند و امروز قوچان در سطح بالایی ازنظر فرهنگی قرار دارد که باید با استفاده از ابزار به‌روز، جوانان را به این سمت‌وسو هدایت کرد.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به اینکه دشمن برای جذب جوانان بسیار کارکرده تا آنان را به بیراهه سوق دهد، افزود: باید برای جذب جوانان یک کار انقلابی انجام داد، تنها ساخت کلیپ و مستند و غیره ملاک نبوده بلکه باید مشکل مسکن جوان یا تأمین جهیزیه برای آنان نیز رفع شود.

وی ادامه داد: وقتی اهالی و نمازگزاران یک مسجد می‌توانند با کمک یکدیگر زندانی‌ها را از بند آزاد کنند پس می‌توانند با تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه محلی و یک همدلی جمعی برای ساخت مسکن جوانان نیز قدم بردارند که این مسئله به‌وفور در گوشه گوشه این کشور دیده می‌شود.

هراتی مطلق مهم‌ترین دغدغه فرهنگی در قوچان را حوزه جوانان دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال یکی از مشکلات مبتلابه همه جوانان بوده که باید پیش از دیگر مسائل حل شود زیرا اگر شغل برای جوانان فراهم شود دیگر نگرانی درزمینه ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و همین نیز زمینه فساد را کاهش می‌دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قوچان یادآور شد: امروز پیگیری‌های مناسبی درزمینه ایجاد اشتغال در سطح شهرستان انجام‌شده اما باید این را نیز مدنظر قرار داد که نباید دنبال راه‌اندازی کارخانه‌ای مثل فولاد بود زیرا محوریت این شهرستان کشاورزی و دامداری است پس باید از ایجاد شغل‌های مرتبط همچون شهرک لبنیات، دامداری‌های بزرگ، طرح‌های گلخانه‌ای و غیره حمایت‌شده تا توسعه و رشد به وجود آید.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا