Categories: اردبیل

اختراعی که از آسیب‌های پا در ورزش جلوگیری می‌کند

خبرگزاری یولن ـ اردبیل؛ مریم محرمی: فوتبال پرطرفدارترین ورزش دنیاست و بسیاری از مردم دنیا در رده‌های سنی مختلف، این ورزش مهیج را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. به راحتی می‌توان دریافت که مهمترین ابزار برای این ورزش، کفش مناسب آن است، به‌همین منظور تمامی ستاره‌های فوتبال در دنیا با دقت بالایی به تهیه کفش فوتبال یا همان استوک می‌پردازند.

یکی از رایج‌ترین آسیب‌ها طی دویدن‌های طولانی مدت و ضربات و نیروهای وارده در زمین فوتبال به ناحیه کف پا وارد می‌شود و منجر به از بین رفتن قوس‌های طبیعی در ناحیه کف پای ورزشکاران این رشته ورزشی و ایجاد پرونیت یا صافی کف پا می‌شود.

در نتیجه پای پرونیت یا صافی کف پا منجر به افزایش چرخش داخلی ساق و ران و در نهایت تیلت قدامی لگن طی دویدن می‌شود. این تغییر مکانیک بدن طی دویدن که در نتیجه صافی کف پا ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به وقوع آسیب‌هایی همچون تغییر استخوان ساق پا، شین اسپلینت، زانو درد،کمردرد و دیگر مشکلات مربوط به استخوان پا شود.

 

به همین دلیل باید کفش‌های استوک ورزش فوتبال طوری طراحی شوند که بتوانند از آسیب‌های ناشی از پای پرونیت جلوگیری نماید به همین منظور کفش‌های استوک تولید شده در سراسر دنیا تا به حال این قابلیت را ندارند.

کفش ورزشی جدید استوک دبل دنسیتی فوتبال  توسط دکتر امیر علی جعفرنژاد گرو عضو هیت علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی و احسان فخری میرزانق فوق لیسانس رشته بیومکانیک ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی طراحی و ساخته شد.

امیرعلی جعفرنژاد گرو، عضو هیأت علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این اختراع با مطالعات فراوان در مورد علل آسیب‌های ورزشی در ورزش فوتبال و در نهایت با اتکا به دانش علمی و تخصصی تیم پژوهشی به این نتیجه رسیده که کفش‌های استوک ورزش فوتبال باید طوری طراحی شوند که بتوانند از آسیب‌های ناشی از پای پرونیت جلوگیری نمایند.

 

وی افزود: در نهایت دریافتیم که تنظیم ناحیه «میدسول» زیره کفش ورزشی استوک فوتبال از نیروها و ضربه‌های وارده شده به پای ورزشکاران فوتبال طی دویدن‌های طولانی مدت را به حداقل می‌رساند، در نتیجه می‌تواند از پای پرونیت و چرخش داخلی ساق پا که منجر به ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر مانند زانو درد و حتی کمردرد مزمن شود، پیشگیری نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: با حمایت مسؤولان سعی بر آن داریم با طراحی و تولید اولین کفش ورزشی استوک دبل دنسیتی در سطح جهان علاوه بر قابلیت‌های مطرح شده بتوانیم به عنوان اولین تولیدکننده برتر کفش‌های ورزشی استوک ورزش فوتبال و کفش‌های ورزشی میخی دبل دنسیتی ورزش دوومیدانی در سطح بین الملل شناخته شویم تا انشالله بتوانیم در آینده گام بزرگی در عرصه صنعت ورزش ایران برداریم.

جعفرنژاد تشریح کرد: انجام این کار نیاز به حمایت از کارهای پژوهشی بیشتر بر روی این کفش‌ها دارد تا تمامی جوانب و اثرات علمی این کفش‌ها بر مکانیک بدن طی حرکات ورزشی مورد ارزیابی و به لحاظ علمی مورد تایید قرار گیرد.

 

گفتنی است؛ کفش‌های ورزشی استوک مورد استفاده توسط ورزشکاران فوتبالیست که از گذشته تاکنون در طی تمرینات و مسابقات از آن، به عنوان یک کفش ورزشی تخصصی نیز یاد می‌شود، توسط شرکت‌های نایک، ساکونی، آدیداس و… که یکی از کمپانی‌های بزرگ و معروف هستند، بازارهای جهانی را تحت کنترل خود قرار دارند. اما با این وجود تاکنون موفق نشده‌اند که این کفش‌ها را طوری طراحی کنند که بتواند از پای پرونیت و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کنند.

احسان فخری میرزانق، کارشناس ارشد بیومکانیک این دانشگاه نیز در خصوص روند طراحی این کفش بیان کرد: تیم پژوهشی ما سابقه طراحی اولین کفش ورزشی میخی  رشته دوومیدانی با قابلیت پیشگیری از آسیب‌های ورزشی را دارد و نتایج طرح مربوطه مورد تایید و دارای مجوز از فدراسیون دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران بوده و مقالات آن در مجلات بین المللی و داخلی معتبر منتشر شده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: این اختراع دارای تاییدیه و گواهی ثبت اختراع بوده و در آستانه اخذ مجوز از فدراسیون جهانی دوومیدانی نیز است.

فخری عنوان کرد: در این راستا به سراغ آسیب‌های ورزشی در ورزش فوتبال رفتیم و موفق شدیم وارد عرصه همکاری با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در زمینه انجام کار پژوهشی بیشتر و در نهایت در صورت امکان تولید انبوه این محصول و پیگیری جهت اخذ مجوز و تاییدیه از فدراسیون بین المللی فوتبال FIFA شویم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


admin

Recent Posts

قوه قضائیه اطلاعیه داد/ اژه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود؟

ریاست قوه قضائیه مطلقاً قصد و اراده‌ای برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

38 ثانیه ago

۱۸ زن محبوس در آتش‌سوزی یک باشگاه ورزشی در اصفهان/ توضیحات آتش‌نشانی

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: ۱۸ زن محبوس در یک…

1 دقیقه ago

توضیحات سازمان اطلاعات فراجا درباره پیامک توقیف خودرو

اگر پیامک یا پیامی در شبکه‌های پیام رسان با مضمون «توقیف خودرو»دریافت کردید اصلا توجه…

1 دقیقه ago

سازمان محیط زیست درباره قطع درختان در پارک قیطریه اطلاعیه داد

سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ادعای برخی از رسانه‌ها در مورد قطع درختان در…

2 دقیقه ago

اوباش این محله تهران دستگیر شدند

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری اراذل و اوباش متواری که باعث برهم زدن نظم…

3 دقیقه ago

از «گالیله» برتولت برشت تا «گربه جان» هوشنگ مرادی کرمانی در سالن‌های مرکز هنرهای نمایشی

برنامه اجراهای خردادماه ۱۴۰۳ تالارهای نمایشی مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج با میزبانی…

2 ساعت ago