علمی و فناوری

اختراع بزرگ جنرال‌موتورز که موبایل‌سازها عاشقش می‌شوند/ شگفتانه خالق کادیلاک برای دنیای فناوری

اختراع بزرگ جنرال‌موتورز که موبایل‌سازها عاشقش می‌شوند/ شگفتانه خالق کادیلاک برای دنیای فناوری

بامداد زندباف: با توجه به اینکه نمایشگرهای لمسی به تدریج در حال گرفتن جای دکمه ها در ماشین ها هستند, لکه دار شدن این صفحه ها دردسر ساز شده. البته همیشه می توانیم به کمک پارچه های ریز الیاف از شر این لکه ها خلاص شویم. با این حال شرکت خودرو سازی جنرال موتورز (سازنده خودروهای کادیلاک، شورولت و بیوک) راه حل مناسب تری دارد. به گفته گیزمودو(Gizmodo) جنرال موتورز طرح جدیدی برای نمایشگری به ثبت رسانده که خودکار تمیز می شود.

طبق گزارش ها در این فناوری در میان پیکسل های آبی, قرمز و سبز پیکسل های فرابنفش هم تعبیه شده.

مثل نور فرابنفش, نور منعکس شده از پیکسل ها برای چشم انسان قابل دیدن نیست, بنابراین تاثیری روی تصویر روی صفحه ندارد. علاوه بر پیکسل های بنفش, این صفحه روکش تقویت کننده نور مبتنی بر اکسید های فلزی هم دارد.

اگر برای شما سوال پیش آمده که این دو ویژگی چگونه منجر به تمیز شدن صفحه می شوند, باید گفت که از طریق واکنش های شیمیایی این اتفاق می افتد.

روکش تقویت کننده نور زمانی که در معرض نور فرابنفش قرار می گیرد, نور را جذب می کند و به کمک رطوبت موجود در هوا واکنش شیمیایی ایجاد می کند. مواد طبیعی به جا مانده از اثر انگشت, پس ماند های روغن و چربی مواد خوراکی در طول این واکنش تجزیه می شوند. پس از پایان این واکنش همه چیز خشک و همانند غبار ناپدید می شود.

با اینکه نور طبیعی می تواند نقش نور فرابنفش را بازی کند, اما پیکسل های فرابنفش همچنان لازم هستند. برای مثال, خیلی از ماشین ها شیشه دودی دارند که جلوی نور خورشید را می گیرد و این امکان هم وجود دارد که راننده در تاریکی از این ویژگی استفاده کند.

اما اگر بیصبرانه منتظر استفاده از این فناوری روی ماشین جدید جنرال موتورز یا دیگر فناوری ها هستید باید مدتی صبر کنید.جنرال موتورز اعلام نکرده که می خواهد از این تکنولوژی استفاده کند یا خیر. این احتمال وجود دارد که این فناوری تا چند سال آینده عرضه شود یا کلا عرضه نشود.

امیدواریم این تکنولوژی عرضه شود تا از شر لکه ها روی صفحه خلاص شویم.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا