Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
ادامه ریزش‌های بورس تهران/ عقب‌نشینی 35 هزار واحدی شاخص کل - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

ادامه ریزش‌های بورس تهران/ عقب‌نشینی ۳۵ هزار واحدی شاخص کل

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته در روند ریزشی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۳۵ هزار و ۳۴۹ واحد به رقم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۱۹ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۰ هزار و ۲۸۷ واحد به رقم ۳۶۰ هزار و ۱۳۶ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به ۵ میلیون و ۳۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۵.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۰۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس ایران هم به بیش از ۲ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسید با این حساب ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۵ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان رسید.

در حالی که ارزش معاملات دو بازار در روزهای رونق به بالای ۳۲ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی با کاهش ۲.۵ درصد همراه شدند. این دو شاخص در معیار هموزن با کاهش ۲.۸ درصد همراه شدند.


نقشه معاملات روز یکشنبه بورس تهران

شاخص آزاد شناور ۲.۴ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس که معاملات خرد انجام می‌شود ۳.۳ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس که محل معاملات عمده و کلان است فقط ۱.۷ درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، گل‌گهر و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

به گزارش فارس، با نگاهی به بازار نقدی فرابورس ایران در روز جاری ملاحظه می‌کنیم شاخص کل در پایان معاملات ۳۳۷ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۹ هزار و ۲۳۱ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۷۳ هزار میلیارد تومان رسید.ارزش بازار پایه هم بیش از ۳۵۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس  ایران بیش از ۱.۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۱۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۲ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن و پالایش نفت لاوان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس ایران داشته‌اند.

به گزارش فارس، واحدهای صندوق پالایشی یکم، که در اوایل شهریور سال گذشته از سوی دولت به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان به مردم ارائه شد امروز بعد از بیش از ۱۳ ماه انتظار نه تنها سودآور نبوده بلکه با ۳۶ درصد زیان از اصل سرمایه هم همراه است.

هر واحد پالایشی امروز ۶ هزار و ۴۶۰ تومان معامله می‌شد که ۳۶ درصد زیان دارد.

به گزارش فارس، با توجه به حضور گسترده مردم در بورس تهران که تعداد سهامداران به نزدیک ۵۸ میلیون نفر رسیده لازم است قوانین بورس متناسب با حضور مردم تغییر پیدا کند و مردم فرصتی پیدا کنند با سرمایه‌های اندک خود در بورس سرمایه‌گذاری کرده و به اندازه سهام خود در تولید شرکت‌های بورسی شریک شوند اما در عین حال کارشناسان می‌گویند بهتر است سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مدیریت کنیم تا از ریسک‌های شدید بازار در امان بمانند.

به گزارش فارس، یکی از خواسته‌های سهامداران این است که سهام شرکت‌ها که در مجامع بورسی و فرابورسی تصویب می‌شود به صورت غیرمستقیم و از طریق شماره شبا اعلامی در سامانه سجام واریز شود. متأسفانه چون قانونی در این زمینه وجود ندارد برخی شرکت‌های بورسی این سهام را به صورت نقدی و یا از طریق شماره حساب‌های بانکی پرداخت می‌کنند در حالی که سهامداران خرد گاهی از آن آگاهی پیدا نمی‌کنند و یا فرصتی برای پیگیری سودهای پراکنده و ناچیز خود ندارند در نتیجه مقدار زیادی از سود مردم در حساب شرکت‌های بورسی رسوب می‌کند.

طبق برآورد سالانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سود سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی بین سهامداران توزیع می‌شود اما سهامداران حقیقی و خرد گاهی از سودهای تعلق گرفته به سهام خود با خبر نمی‌شوند و یا فرصت و وقت کافی برای پیگیری وصول سودهای خود ندارند. لازم است قوانین مختلف همچون قانون تجارت و قانون بازار سرمایه به نفع سهامداران خرد تغییر پیدا کند تا سودهای اندک مستقیم به حساب سهامداران واریز شود.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا