فرهنگ و هنر

ادعای بازجویان آیت‌الله کاشانی: او گفت خلیل طهماسبی احمق بود!

ادعای بازجویان آیت‌الله کاشانی: او گفت خلیل طهماسبی احمق بود!

به گزارش خبرگزاری برگزیده، پس از تیرباران رهبران فداییان اسلام، در سحرگاه چهارشنبه ۲۷ دی ۳۴، از آن‌جایی که آن‌ها در اعترافات خود آیت‌الله کاشانی را محرک اصلی‌شان در قتل رزم‌آرا معرفی کرده بودند، ایشان در عصر همان روز به دادستانی ارتش احضار و توقیف شد. ساعت ۵ بعدازظهر شنبه ۷ بهمن ۱۳۳۴ آیت‌الله کاشانی را برای بازجویی مجدد به دادستانی ارتش اعزام کردند و دنباله بازجویی در اتاق دادستان ادامه یافت. روزنامه اطلاعات، مورخ یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۳۴، در این باره چنین گزارش می‌دهد:

گفته شد که در بازپرسی دیشب موضوع خرید اسلحه‌ای که سپهبد رزم‌آرا به وسیله آن به قتل رسید مورد رسیدگی قرار گرفته و حسن لشکری، خریدار اسلحه، با آقای کاشانی مواجهه داده شده است.

مقامات مطلع می‌گفتند: حسن لشکری در بازجویی اظهار داشته است که «اسلحه را من به دستور آقای کاشانی خریدم و سپس به دستور ایشان آن را به نواب‌صفوی داده و پولش را از خود او دریافت داشتم و آقا (مقصود [آیت‌الله] کاشانی [است]) از جریان اسلحه مطلع بودند.»

وقتی بازپرس اعترافات لشکری را به اطلاع آقای کاشانی رساند و سوال کرد: «آیا گفته‌ی او صحیح است؟» کاشانی با خط خود در جواب نوشت: «گفته‌های یک نفر دروغ‌گو چگونه ممکن است صحیح باشد.»

در مواجهه‌ای که دیشب [شامگاه شنبه ۷ بهمن ۳۴] داده شد، بازپرس به لشکری اظهار داشت: «آقا تو را دروغ‌گو نامیده و حرف‌هایت را تکذیب کرده و گفته‌اند که ایشان از خرید اسلحه اطلاعی نداشته و تو اعترافات جعلی کرده‌ای.» حسن لشکری در حالی که می‌گریست گفت: «من دروغ‌گو نبودم بلکه مورد اعتماد و مشورت آقا بودم و خودشان چند هفته قبل از قتل سپهبد رزم‌آرا به من گفتند تو جایی اسلحه سراغ نداری؟ عرض کردم، خیر. گفتند، پس برو سراغ کن و اگر چیز مناسبی یافتی آن را به حساب خودت بخر و به نواب‌صفوی بده و پولش را بعدا از او بگیر. من اطاعت کرده و به دنبال اسلحه رفتم و آن را به وسیله یکی از دوستان در کرمانشاه خریداری نموده و در تهران آن را به طور محرمانه تحویل نواب دادم و سپس جریان را به اطلاع آقا رساندم و ایشان از من تقدیر کردند. چند روز بعد سپهبد رزم‌آرا به وسیله همین اسلحه در مسجد شاه ترور شد.»

حسن لشکری این مطالب را در حضور آقای کاشانی در بازپرسی اظهار نمود و وقتی سخنانش تمام شد و بازپرس نظر آقای کاشانی را سوال کرد، ایشان در جواب نوشت: «لشکری دروغ‌گو نیست ولی اشتباه‌کار است و سهوا این مطالب را اظهار می‌کند. من از موضوع خرید اسلحه بی‌خبر بودم کما این‌که با خلیل طهماسبی احمق هم تا قبل از عمل او آشنایی نداشتم.»

از آقای کاشانی سوال شد: «چرا خلیل طهماسبی احمق است، در حالی که شما او را بعد از ترور رزم‌آرا ستوده‌اید؟» کاشانی در جواب گفته است: «عمل خلیل طهماسبی از نظر مصلحت آن روز مملکت بجا بود ولی خودش احمق بود چون آدم عاقل و سالم دست به آدم‌کشی نمی‌زند!»

یک مقام مطلع پس از اظهار این مطالب اضافه کرد: «در نتیجه بازجویی‌هایی که تا ساعت یازده دیشب از کاشانی و لشکری به عمل آمد مامورین تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که اعترافات لشکری صحت دارد و آقای کاشانی از جزئیات ماجرای خرید اسلحه مطلع بوده و به دستور ایشان طپانچه‌ای که رزم‌آرا به وسیله آن به قتل رسیده خریداری شده است.»

۲۵۹۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا