اخبار روز

ادعای بلومبرگ درباره زمان اعلام طرح جدید صلح یمن

ادعای بلومبرگ درباره زمان اعلام طرح جدید صلح یمن

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد: عربستان با قدرت برای پایان جنگ یمن فشار می‌آورد. قرار است طرح صلح با حوثی‌ها (انصارالله) ظرف دو هفته آتی اعلام شود. مسؤولان عربستانی مذاکراتی درباره صلح با اعضای شورای ریاستی یمن (دولت مستعفی) ظرف روزهای اخیر در ریاض داشتند. آن‌ها همچنین یکشنبه در صنعا در کنار همتایان عمانی خود با مسؤولان انصارالله دیدار کردند و آن‌ها را در جریان تحولات توافق صلح گذاشتند.

مهدی المشاط، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن یکشنبه با هیئت‌های عمان و عربستان دیدار کرد تا آن‌ها را در جریان کلیات آتش‌بس و طرح فراگیر صلح بگذارد. منابعی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که مذاکرات میان عربستان و انصارالله یمن بر بازگشایی بنادر تحت کنترل انصارالله و فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان و تلاش‌ها برای بازسازی و چارچوب زمانی برای خروج نیروهای خارجی از کشور متمرکز بود.

رهبری هیئت سعودی را محمد الجابر، سفیر عربستان در یمن برعهده دارد. این اولین باری است که مسوولان عربستانی علنا در صنعا با مسؤولان انصارالله دیدار می‌کنند.

این سفر به پیشرفت در مذاکرات میان ریاض و صنعا اشاره دارد.

جنگ یمن از حدود ۹ سال پیش ادامه دارد. این جنگ شاهد حملات موشکی و پهپادی انصارالله به عربستان بود.

منابع اعلام کردند که احتمالا طرح جدید صلح قبل از پایان ماه رمضان اعلام شود. براساس طرح پیشنهادی ابتدا آتش‌بس برای مدت ۶ ماه برقرار می‌شود و راه‌های اصلی بازگشایی و تمام محدودیت‌های اعمال شده بر پروازها و بنادر برداشته می‌شود.

بعد از آن طرف‌های یمنی مذاکرات صلح را برای تشکیل دولت جدید و شورای ریاستی جدید و انسجام بانک مرکزی در دوره انتقالی برای مدت دو سال ادامه خواهند داد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا