اخبار روز

ادعای رویترز: ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانی‌ها

ادعای رویترز: ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانی‌ها

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، رویترز امروز به نقل از منابع آگاه خود مدعی شد که این هفته زمانیکه ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به بانک‌های قطر منتقل شود، ۵ زندانی دو تابعیتی آمریکا ایران را ترک می‌کنند و همین تعداد زندانی ایرانی بازداشت شده در آمریکا به خانه باز می‌گردند.

طبق ادعای رویترز، سه زندانی آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد اشراقی و مراد طاهباز می‌شوند و هویت زندانی‌های چهارم و پنجم که یکی از آنها زن است، فاش نشده است. بر این اساس رویترز نتوانسته مشخص کند چه زندانی‌های ایرانی در قبال افراد یاد شده آزاد می‌شوند.

یک منبع آگاه از مذاکرات قطر گفت که دوحه دست کم میزبان ۸ دور از مذاکراتی است که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی در هتل‌های جداگانه برای مذاکره حضور داشتند که جلسه‌های اولیه عمدتا بر روی مسائل هسته‌ای و باقی جلسات بر روی آزادی زندانی‌ها متمرکز بود.

این منبع اضافه کرد: آنها پی بردند که (مذاکرات) هسته‌ای یک بن بست است و تمرکز را بر روی زندانی‌ها تغییر دادند. موضوع زندانی‌ها ساده‌تر است. دستیابی به آن راحت است و شما می‌توانید اعتماد سازی کنید.

به گفته سه تن از منابع آگاه، دوحه یک مقدمات مالی را اجرا خواهد کرد که بر اساس آن هزینه‌های بانکی را پرداخت می‌کند و نظارت می‌کند که چگونه ایران پول نقد مسدود نشده را هزینه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پولی برای اقلام تحت تحریم‌های آمریکا استفاده نمی‌شود.

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد ادعا کرد: ایران ابتدا می‌خواست دسترسی مستقیم به منابع مالی داشته باشد اما در نهایت موافقت کرد تا از طریق قطر دسترسی داشته باشد. ایران اقلام غذایی و دارو خریداری و قطر به صورت مستقیم پرداخت خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که واشنگتن آماده اعلام زمان دقیق آزادی زندانی‌ها نبود. اما وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده و این مساله را یک مذاکره بسیار حساس و در حال انجام خوانده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که واشنگتن به انتقال منابع مالی ایران از کره جنوبی به حساب‌های محدود شده در موسسه‌های مالی در قطر رضایت داد اما هیچ پولی به صورت مستقیم به ایران نمی‌رود.

قطر: هنوز برای اعلام محل مبادله زندانیان ایران و آمریکا زود است/کاخ سفید: توافق با ایران برای آزادی زندانیان در مسیر درستی قرار دارد
تبادل زندانیان میان “تهران و واشنگتن” در راستای تلاش ایران برای حمایت از شهروندانش است
هدف اصلی تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا  آزادی اتباع ایرانی است
جزئیات اختصاصی برگزیده های ایران از اجرای توافق تبادل زندانیان ایران-آمریکا و آزادسازی پولهای ایران در کره جنوبی
نیویورک‌تایمز مدعی توافق آمریکا و ایران بر سر تبادل زندانیان شد
واشنگتن: موضوع تبادل زندانیان یک اولویت مهم برای ما است

منابع ایرانی، دیپلماتیک و منطقه‌ای گفتند زمانیکه پول از مبدا کره جنوبی و از طریق سوئیس به قطر برسد، مقام‌های قطری به تهران و واشنگتن خواهند گفت تا آزادی زندانی‌ها را طبق شرایط یک سند امضا شده توسط دو طرف و قطر در اواخر ماه ژوئیه یا اوایل ماه اوت، پیش ببرند.

منبع آگاه دیگری به رویترز گفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار می‌رود انتقال به بانک‌ها در قطر تا چند روز دیگر انجام شود. 

منبع آگاه از مذاکرات به رویترز گفت: زندانی‌های آمریکایی از تهران به قطر پرواز خواهند کرد و زندانی‌های ایرانی از آمریکا به قطر می‌روند و آنگاه به ایران منتقل خواهند شد.

 منبع آگاه از مذاکرات و دیپلمات ارشد غربی گفتند که پیچیده‌ترین قسمت مذاکرات ترتیب دادن یک ساز و کار برای تضمین شفافیت در انتقال پول و توجه به تحریم‌های آمریکا است. 

رویترز به نقل از منبع دیگری نوشت که قطر برای جلوگیری از فروپاشی مذاکرات متعهد به تامین هزینه‌های بانکی برای انتقال منابع مالی از سئول به سوئیس و تعاقبا بانک‌های قطری شد، درحالیکه همچنین مسئولیت نظارت بر هزینه‌ها را بر عهده گرفت.

یک منبع دیگر نیز گفت که روسای بانک مرکزی ایران و قطر در روز ۱۴ ژوئن برای گفتگو در مورد انتقال پول‌ها با یکدیگر دیدار کردند.

دو منبع آگاه از مذاکرات و دیپلمات غربی گفتند که مذاکرات با حضور رابرت مالی نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران و آبرام پالی معاون او و علی باقری کنی مذاکره کننده هسته‌ای ارشد ایران انجام شد.

یک دیپلمات ارشد ایران به رویترز گفت که مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران در دو جلسه از مذاکرات در مورد انتقال پول‌ها به هیات ایرانی پیوست.

/

 

 

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا