قزوین

ارائه خدمات رایگان در دفاتر حمایت از حقوق کودکان و زنان قزوین

ارائه خدمات رایگان در دفاتر حمایت از حقوق کودکان و زنان قزوین

به گزارش خبرگزاری برگزیده از قزوین؛ علی فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در اولین نشست دفتر حمایت از حقوق کودکان، زنان و خانواده استان قزوین که با حضور مسئولان دفاتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده شهرستان‌های استان قزوین با هدف تبیین و تشریح وظایف و ایجاد هماهنگی استانی در پیشبرد اهداف این دفاتر برگزار شد، اظهارکرد: مسئولان دفاتر شهرستان‌ها با برگزاری نشست‌های تخصصی و ابلاغ شیوه‌نامه دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده باید ضمن تفهیم این وظایف به دستگاه‌های مسئول؛ چگونگی اجرای صحیح این تکالیف را از آنان مطالبه کنند.

او با اشاره به بند۵ اصل۱۵۶ قانون اساسی، افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه قضائی، مدیریتِ پیشگیری از وقوع جرم است و در این حوزه نقش نظارتی و هماهنگ کننده را برعهده دارد.

فولیان گفت: دستگاه قضائی استان در دوران تحول و تعالی به‌دنبال توسعه برنامه‌های پیشگیرانه خود در تمام شهرستان‌های استان‌هاست و با اولویت قراردادن برنامه‌های پیشگیرانه درصدد کاهش افراد در معرض خطر است تا بدین طریق گام موثری در پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و ورود پرونده به دستگاه قضائی برداشته شود.

این مسئول ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت حمایت از زنان و کودکان آسیب‌پذیردر جامعه، توضیح داد: اگر زنان در جامعه دچار آسیب شوند، کودکان و نهاد خانواده نیز متاثر از این آسیب می‌شوند.

او افزود: کودکان و نوجوانان در مراحل رشد و یادگیری هستند اگر در این دوره برنامه‌ریزی درستی برای نظام رفتاری آنان صورت نگیرد، ممکن است به سمت کج روی‌ها، انحرافات و بزه‌کاری‌ها متمایل شوند و دفاتر حمایت از حقوق کودکان، زنان و خانواده در این شرایط وظیفه در تسهیلِ انتظام بخشی در رفتار کودکان، اطفال و نوجوانان در معرض آسیب دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با ذکر اینکه کودکان، نوجوانان و زنان آسیب‌پذیر جامعه افرادی هستند که در آماج جرائم و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، ادامه داد: مطابق قانون اساسی، قانون حمایت از خانواده و قانون جوانی جمعیت و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و سند تحول قضائی و رسالت دستگاه‌قضائی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه، همه ما وظیفه داریم که از قداست نهاد خانواده پاسداری کرده و به حفظ و تحکیم بنیان خانواده کمک کنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه سایر دستگاه‌ها نیز در کنار دستگاه قضائی در این حوزه تکلیف دارند و باید با آگاهی از این تکالیف مسئولانه به آنها عمل کنند اضافه کرد: مسئولان دفاتر شهرستان‌ها نیز با برگزاری نشست‌های تخصصی و ابلاغ شیوه‌نامه دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده باید ضمن تفهیم این وظایف به دستگاه‌های مسئول؛ چگونگی اجرای صحیح این تکالیف را از آنان مطالبه کنند.

این مقام قضائی گفت: همه وظایف این دفاتر وجهه قانونی داشته و مجموعه‌ای از قوانین موضوعه است که یکجا جمع‌آوری شده است و بیانگر اقدامات حمایتی، معاضدتی، مشاوره‌ای، حقوقی و قضائی برای کودکان، نوجوانان، زنان و نهاد خانواده می‌باشد.

فولیان در ادامه یادآور شد: کلیه دستگاه‌های مسئول در حوزه کودکان، نوجوانان، زنان و نهاد خانواده، ضمن پرهیز از هرگونه موازی کاری و بهره‌گیری از کلیه امکانات و منابع استانی باید در اجرای وظایف و تحقق اهدافِ این دفاتر در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین خاطرنشان کرد: مداخله دستگاه قضائی در حوزه حمایت از این اقشار آسیب پذیر به صورت انفعالی و بعد از بروز آسیب به کودکان، نوجوانان و زنان نبوده و ناظر بر کلیه حمایت‌های پیشگیرانه قبل از وقوع آسیب و بعد از آن بوده و شامل مشاوره‌های حقوقی و قضائی نیز است.

او افزود: نگاه قانونگذار در مواجهه با اطفال و نوجوانان متفاوت است به گونه‌ای که در قوانین متعدد همچون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی، فصل جداگانه‌ای را به افراد بزهکارِ این قشر اختصاص داده است تا با رویکردی حمایتی؛ متناسب با وضعیت روحی، جسمی و روانی این افراد با شیوه و سبکِ قانونیِ متفاوتی، عدالت نسبت به آنان اعمال شود.

این مقام قضائی در ادامه این نشست خطاب به مسئولان دفاتر حمایت از حقوق کودکان، زنان و خانواده دادگستری، گفت: شیوه مطالبه‌گری و هماهنگ‌کنندگی مسئولان دفاتر حمایت از حقوق کودکان، زنان و خانواده در پیگیری امور مراجعین و افراد آسیب‌پذیر (خصوصاً اطفال و نوجوانان) از سایر دستگاه‌های حاکمیتی (اعم از کمیته امداد، بهزیستی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و …) با هدف حمایت از آنان؛ نقش بسیار مهم و موثری در کاهش، مقابله و پیشگیری از وقوع جرائم، آسیب‌های اجتماعی و معضلات این اقشار در معرض خطر و آسیب دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در خاتمه خاطرنشان کرد: خدمات اجتماعی‌ای که در این دفاتر ارائه می‌شود شامل خدمات مشاوره‌ای، مددکاری، روانشناختی، معاضدتی، قضائی برای همه اطفال و زنان در معرض خطر می‌شود و این خدمات کاملا رایگان است و این موضوع باید از طریق ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای به آحاد جامعه اطلاع‌رسانی شود.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا