کرمانشاه

ارادت و محبت اهل سنت به اهل بیت پیامبر (ص) رمز وحدت با شیعیان است 

ارادت و محبت اهل سنت به اهل بیت پیامبر (ص) رمز وحدت با شیعیان است 

ماموستا عبدالرحمن مرادی در گفتگو با خبرنگار برگزیده کرمانشاه، اظهار کرد: مسأله وحدت یعنی انجام یک واجب الهی که موجب اجر است کما اینکه این واجب ترک شود مستوجب عتاب بوده و نیاز به توبه است.

وی افزود: وحدت یعنی در کنار هم بودن بدون در نظر گرفتن مذهب و سلیقه و حرمت قائل شدن برای عقاید یکدیگر و پیشبرد اهداف اسلام و دستورات الهی زیرا در آموزه‌های قرآن کریم تعبیر اخوت مطلق را داریم و تفکیک مذهب در امر اخوت لحاظ نشده است.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تصریح کرد: مذاهب در اصل برداشت‌هایی از مکاتب و مجموعه‌ای از اجتهادات مجتهدان هستند که هر چند در عین حال لازم و ضروری هستند اما نباید نقش سلبی داشته و سبب تفرقه شوند کما اینکه رسالت ایجاد مذاهب هم لزوما تفرقه نبوده و نخواهد بود.

وی ادامه داد: اصحاب مذاهب خصوصا ٢ مذهب بزرگ شیعه و سنی برای تحکیم وحدت نیاز به بینشی عمیق دارند که با دید برادر دینی یکدیگر را ببینند نه با دید مذهبی، زیرا گاها مذهب تعصب می‌آورد و البته تکفیر، تحقیر و تبعیض از اسباب دوری و جدایی اصحاب مذاهب نسبت به یکدیگر است که عقلای قوم با توجه به آیات نورانی قرآن و بیانات نورانی رسول مکرم اسلام (ص) و سیره عملی ائمه اهل بیت و علمای ربانی تأکید کردند که از اختلاف مذموم دوری و در فکر حذف یا تحقیر یا نزاع و مجادلات بیهوده و تعصبات کورکورانه نباشید.

ماموستا مرادی ابراز کرد: همیشه از دشمن، دشمنی و عناد و کینه به یادگار مانده است مسلمان چه شیعه باشد چه سنی مگر چه میزان اختلاف عقیده و فقه و سلوک با هم دارند لذا اگر ما به مشترکات نگاه کنیم به حدی زیاد است که مسائل مورد اختلاف را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی اذعان کرد: نکته مهمتر اینکه جامعه اهل سنت در طول تاریخ محبت و حامی و معتقد به اهل بیت پیامبر بوده‌اند و کتب سیره و فقهی و سلوک علمای ما گواه این مدعا است و این ارادت و محبت بزرگترین رمز وحدت و انسجام اهل سنت با برادران شیعی می‌شود حتی اگر اختلافی هم داشته باشیم.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه خاطرنشان کرد: جامعه اهل سنت به نسبت جمعیت احتمالا یک سوم کل جمعیت استان کرمانشاه باشند که در طول تاریخ خود تعاملی کاملا سالم و همگرایی بسیار مسالمت آمیز و منشی بس زیبا را داشته و استان کرمانشاه یک استان مثال زدنی در موضوع اتحاد است و این موضوع در دانشگاه‌ها، مدارس و محافل قابل مشاهده است و گاها ازدواج‌های فامیلی به تحیکم هر چه بیشتر این وحدت افزوده است.

وی تأکید کرد: اطاعت از فرامین الهی همراه با صداقت در قول و عمل تعهد در درون ایجاد می‌کند و باید شنونده سخنان پیامبر و بزرگان باشیم تا عملی صالح در نامه اعمال داشته باشیم.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا