گلستان

اراضی گلستان تشنه روش‌های نوین آبیاری

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، کاهش ریزش‎های جوی و مصرف بی‎رویه آب در بخش کشاورزی موجب شده تا طی سال‎های اخیر منابع آبی محدود و به دنبال آن کشاورزی استان با چالش جدی مواجه شود.

از آنجایی که کشاورزی یکی از پایه‎های مهم اقتصادی در گلستان محسوب می‎شود برای پایداری و تداوم این فعالیت تأکید بسیاری از کارشناسان و مسوولان بخش کشاورزی به روی آوردن کشت‎های جایگزین محصولات پرآب‌طلب و استفاده از روش‎های نوین آبیاری است با این وجود مشکلات مربوط به بازرگانی محصولات جایگزین همچون دانه‎های روغنی، هزینه بالا در اجرای روش‎های نوین آبیاری، مقرون به صرفه نبودن اجرای سیستم‎های نوین آبیاری در اراضی خرد گلستان موجب شده تا اکثر کشاورزان تمایل چندانی برای کشت محصولات جایگزین و استفاده از سیستم‎های نوین آبیاری نداشته باشند.

*گلایه کشاورزان از بی‎‌‌دقتی برخی شرکت‎های مجری در پیاده‎سازی سیستم‎های نوین آبیاری

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی که چند سال گذشته حدود ۱۰ هکتار از اراضی خود را مجهز به سیستم بارانی کرد ضمن انتقاد از عملکرد برخی شرکت‎های مجری سیستم‎های آبیاری در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران از گرگان اظهار کرد: متأسفانه شرکت‎هایی که مجری پیاده سازی سیستم‎های نوین آبیاری هستند دقت لازم در اجرای این سیستم را ندارند و معمولأ این سیستم‎ها بعد از مدتی دچار نقص می‎شود که این اتفاق برای اراضی من نیز رخ داد.

محمود سیدی تصریح کرد: نگهداری سیستمی که با نقص اجرا شده است مشکل و البته برای کشاورز هزینه‎بر می‎باشد تا جایی که کشاورز دیگر رغبتی برای استفاده از این سیستم را ندارد.

وی با بیان اینکه سیستم‎های آبیاری اگر به درستی نصب شوند برای افزایش راندمان آبیاری بسیار مناسب خواهد بود، گفت: متأسفانه سیستم‎های آبیاری به لحاظ رؤیت بودن مورد سرقت واقع می‎شوند این تجهیزات گران است و کشاورزان زیادی به دلیل همین مشکلات امنیتی برای اجرای سیستم‎های آبیاری دچار تردید هستند.

*رتبه نخست گلستان از نظر میزان تقاضا برای آبیاری تحت فشار

در حالی که شواهد بیانگر آن است هزینه‎های بالا موجب عدم تمایل کشاورزان برای پیاده‎سازی روش‎های نوین آبیاری در اراضی خرد استان شده است اما مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید استان از نظر میزان درصد تقاضا برای آبیاری تحت فشار در کشور رتبه اول را دارد.

محسن کیاالحسینی با بیان اینکه ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان منتظر اعتبارات برای اجرای سیستم‎های نوین آبیاری هستند در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران از گرگان اظهار کرد: در سال گذشته ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی استان مجهز به سیستم‎های نوین آبیاری شد و هدف‌گذاری امسال ما برای ۱۵ هزار هکتار است که در این رابطه منتظر تأمین اعتبار هستیم.

وی بیان کرد: در پرداخت اعتبارات آبیاری تحت فشار تغییر رویه‎ای به وجود آمده است سال گذشته اعتبارات آبیاری تحت فشار از طریق صندوق ذخیره ملی به صورت نقد پرداخت می‎شد و مشکلی برای اجرا نداشتیم اما امسال این اعتبارات به صورت اوراق پرداخت می‎شود که این امر هزینه‎ در هکتار را بالا می‎برد و برای کشاورز مشکل خواهد شد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: امسال طبق برنامه‎ریزی که از سوی دفتر سامانه‎های نوین آبیاری انجام شده تا سقف ۴۰ میلیون تومان بلاعوض برای ماشین‎های آبیاری، سیستم‎ها کلاسیک و انتقال آب با لوله پرداخت می‎شود و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز توانستیم برای ۵۰۰ هکتار از اراضی سیستم‎های آبیاری را پیاده‎سازی کنیم با توجه به اینکه تخصیص اعتباری از محل اوراق در این زمینه نداشتیم.

کیاحسینی بیان کرد: با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد تقریبأ هزینه کرد اوراق برای تمام کشور مشکل است به کشاورزان پیشنهاد کردیم برای کاهش هزینه‎ اجرای سیستم‎های آبیاری در هکتار به صورت تجمیع این کار را انجام دهند از سویی با استفاده از پیمانکاران قوی می‎توان در بحث اوراق نقدینگی استان را افزایش داد.

براساس این گزارش آبیاری مزارع گلستان با روش‎های سنتی غرقابی موجب هدر رفت زیادی در مصرف آب کشاورزی شده است در حالی که می‎توان با اجرای روش‎های نوین موجب افزایش راندمان آبیاری در مزارع گلستان شد، خشکسالی‎های پی در پی و کاهش منابع آبی زنگ خطری جدی برای اقتصاد نخست گلستان که کشاورزی است، محسوب می‎شود از آنجایی که فعالیت کشاورزی بدون آب امکان‌پذیر نیست باید مسوولان امر تلاش جدی در خصوص مشکلات مربوط به پیاده‌سازی روش‎های نوین آبیاری داشته باشند تا کشاورز با آسودگی خاطر از هر لحاظ به اجرای طرح‎های جدید رغبت داشته باشد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا