خراسان شمالی

ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است/ یارانه باید به سمت مصرف‌کننده برود

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد اظهار کرد: تاکنون جلساتی در کمیسیون‌های مختلف با حضور اعضا و بعضی مهمانان برگزار شده است تا تصمیماتی در خصوص چگونگی برداشت از ذخایر ارزی اتخاذ شود تا بتوان راهبرد نهایی برای این موضوع ایجاد شود که از ذخایر ارزی کشور استفاده درستی صورت گیرد و اثرات منفی این برداشت نیز به حداقل برسد.

وی گفت: سال‌های متمادی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده‌شده ولی تأثیری در کاهش و یا کنترل قیمت‌ها نداشته است و این نرخ ارز به دلیل اختلاف قیمتی بسیار بالایی که با ارز آزاد دارد، باعث ایجاد رانت و برخی سوءاستفاده‌ها شده است.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان‌شمالی افزود: تحقیق و تفحص مجلس که اخیراً از عملکرد دولت گذشته در مورد موضوع ارز ۴۲۰۰ نشان‌دهنده انجام‌شده، باعث ایجاد نگرانی جدی از تاراج بیت‌المال توسط افراد خاص به‌صورت هدفمند شده است.

وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال حدود ۶۰ درصد ارزی که برای واردات نهاده‌های دامی اختصاص داده‌شده بود به سرانجام نرسید و یا نهاده دامی وارد نشد و یا وارد شد به قیمت آزاد فروخته شد و یا یک کالای دیگری با این ارز وارد شد.

وحیدی با اشاره به تورم احتمالی این طرح گفت : باید این سؤال پرسیده شود، اکنون‌که این یارانه در حال پرداخت است آیا شاهد تورم نیستیم؟ به همین دلیل باید تغییرات ارز تورم همراه خواهد داشت اما نگاه این است بجای تخصیص یارانه به واردکننده باید به مصرف‌کننده یارانه داده شود و نوع رفتار اقتصادی ما در کنترل قیمت‌ها باید به سمتی برود که اقشاری که ضعیف هستند آسیب کمتری ببینند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در کشور ما بیشترین یارانه پرداخت می‌شود اما تأثیری در کاهش فقر و شکاف طبقاتی نداشته که یارانه‌های اختصاصی باید به سمت و سوی مصرف‌کننده برود.

انتهای پیام/ن/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا