آذربایجان شرقی

ارس؛ حساس‌ترین منطقه آزاد کشور در بلاتکلیفی

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، منطقه آزاد ارس که در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و با  جمهوری خود مختار نخجوان، ارمنستان و  جمهوری آذربایجان هم مرز است و به جهت وقوع جنگ در این مناطق مرزی یکی از امنیتی‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود همچنین به دلیل تغییرات اقتصادی، تجاری و ترانزیتی در این کشورها و کشورهای همسایه دیگر برنامه‌ریزی دقیقی را برای دیپلماسی اقتصادی می‌طلبد، این روزها در بلاتکلیفی مدیریتی بسر می‌برد.

مدیرعامل فعلی این منطقه که چندین سال است موضوع بازنشستگی‌اش همچنان مورد بحث بوده و آخرین خبر در این خصوص اتمام مدت قانونی خدمت وی در تابستان سال‌جاری است به همراه اعضای هیات مدیره دولت قبل که حکم صادره برایشان در  جلسه ۹ آبان ماه ۹۷ هیات وزیران با اتمام سه سال تمام به پایان رسیده است، در انتظار انتصاب مدیران جدید هستند و شنیده‌ها حاکی از جابه‌جایی نیروها و انتصابات دقیقه نودی اقربا و منسوبین به دولت قبل در جایگاه‌های حساس این منطقه دارد.

از سوی دیگر هر چند روز یک بار با طرح نام فردی به عنوان گزینه نهایی برای مدیریت عاملی این منطقه حساس مرزی، افکار عمومی به بازی گرفته شده و تمام انرژی استان و کشور صرف مراودات پشت پرده و لابی‌های سیاسی طیف‌های مختلف می‌گردد.

شنیده‌ها حاکی از دخالت بی پرده برخی نمایندگان مجلس در جریان انتصاب مدیرعامل و هیات مدیره این منطقه و همچنین لابی‌های برخی مدعیان بوده و همین تنش‌ها قطعا جریان انتخاب مدیران را با چالش مواجه ساخته و طبیعی است که کل فرآیند توسعه را در منطقه متوقف کند.

۵

در این میان اسامی منتشر شده از محافل رسمی و غیررسمی برای تصدی مدیرعاملی و اعضای هیات مدیره این منطقه حاکی از سهم‌خواهی‌هایی است که نتیجه آن انتصاب افرادی غیرمتخصص و ناآشنا و غیربومی به این منطقه و توسعه اقتصادی فرهنگی آن خواهد بود.

شرایط حاضر در استان به هیچ وجه به نفع توسعه منطقه نبوده و انتظار می‌رود دبیر شورای عالی مناطق آزاد با درک شرایط حساس کنونی در این منطقه مرزی بدون توجه به حاشیه‌های احتمالی لابی‌های سیاسی با انتخاب سریع مدیرعامل و هیات مدیره از بین افراد متخصص و صاحب‌نظر در حوزه مناطق آزاد و مدیران انقلابی، شیطنت جریان‌های حاکم بر موضوع را خاتمه دهد.

تداوم چنین شرایطی همچنان که از گزارش‌های رسیده به برگزیده های ایران از طرف کارکنان این سازمان برمی‌آید امور جاری این منطقه را نیز تقریبا متوقف ساخته و صرفا برای مدیرانی که منصوب دولت قبل بوده و در دوره انتظار به سر می‌روند زمان خریده و بر التهابات کارمندی و کارگری در منطقه دامن می‌زند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا