لرستان

از اعطای تسهیلات خرید مسکن و خودرو تا پوشش بیمه‌ای مادران باردار با طرح «جوانی جمعیت»

یحیی ابراهیمی امروز در‌گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در خرم‌آباد، با اشاره به اینکه طرح جوانی جمعیت براساس سیاست‌ کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری بود، عنوان کرد: چندین سال بود این قضیه مطرح بود اما قوانین سفت و سختی وجود نداشت بنابراین اقدام قابل توجهی انجام نشد، در مجلس فعلی اما این موضوع در دو کمیسیون فرهنگی و بهداشت و درمان بررسی و به  تصویب رسید، در نهایت نیز توسط شورای نگهبان تایید شد.

وی افزود: با توجه به کاهش رشد جمعیت کشور از سه و نیم به ۷/۱ درصد، فرزندآوری به عنوان یک مسئله استراتژیک برای کشور همچنین موضوعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  گفت: با توجه به استراتژیک بودن رشد جمعیت برای کشور همچنین تاکیدات مقام مقام معظم رهبری قانون پخته و جامعی با همه جوانب تهیه و مصوب شد.

به گفته نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در قانون جوانی جمعیت حمایت‌های قبل از ازدواج، حین ازدواج، بارداری و پیشگیری از ناباروری درنظر گرفته شده است ، مشوق‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در این قانون دیده شده است.

ابراهیمی گفت: تسهیلات دویست میلیون تومانی برای جوانان قبل از ازدواج، افزایش حق عائله‌مندی به هفت و نیم برابر طی پنج سال، قرار گرفتن آی یواف تحت پوشش بیمه‌ی، اختصاص تسهیلات مسکن از جمله مشوق‌هایی است که می‌توان مطرح کرد.

وی افزود: در خیلی از استان‌ها مراکز ناباروری نداشتیم اما در این قانون ارائه سطح دو در دانشگاه علوم پزشکی و سطح سه در هر استانی بایستی تامین اعتبار بشود، تا بتوانیم مثلا در لرستان مراکز ناباروری دانشگاهی داشته باشیم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه تولید اقلام و تجهیزات ناباروری فعالیت دارند نیر در قانون دیده شده است.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین تامین اعتبار برای برگزاری دوره‌های آموزشی متخصص زنان و زایمان هم  در قانون جوانی جمعیت دیده شده است، پوشش بیمه‌ای کلیه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پنج سالگی و تهیه سبد تغذیه و بهداشت برای مادران باردار و شیرده و کودکان زیر پنج سال از دیگر حمایت‌هایی است که می‌توان بیان کرد.

ابراهیمی گفت: جلوگیری از سقط‌های غیرقانونی، سرمایه‌گذاری یک میلیون تومان بلاعوض در بورس برای متولید ۱۴۰۰ نیز از دیگر مشوق‌های قانون جوانی جمعیت است.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد تسهیلات خرید مسکن برای خانواده‌هایی که بیش از سه فرزند داشته باشند، خرید خودرو ایرانی به قیمت کارخانه برای فرزند سوم بدون قرعه کشی از دیگر مزایای قانون جوانی جمعیت است.

 تامین مسکن و زمین با همکاری بنیاد مسکن و راه و شهری به قیمت تمام شده با دو سال تنفس و هشت سال بازپرداخت پس از فرزند سوم همچنین بیمه زنان روستایی و عشایر که فرزند چهارم  و یا پنجم را به دنیا آورده‌اند همچنین مرخصی دوازده ماهه زایمان از دیگر مزایای قانون جوانی جمعیت است که دکتر ابراهمی به آن اشاره کرد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: هدف این است که دولت قانون جوانی جمعیت را اجرایی کند، قوانینی که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید می‌کند براساس بودجه دولت است و قطعا بار مالی را به دولت تحمیل نمی‌کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: افرادی که مقید به فتوای رهبری و مسائل مذهبی هستند، اگر شرایط  اقتصادی فراهم باشد مشکلی با فرزندآوری ندارند در این قانون نیز تلاش شده مشکلات اقتصادی این افراد رفع شود، در مناطق روستایی لرستان در صورتی که مشکل اقتصادی، مسکن، اشتغال و بیمه‌ای حل شود خانواده‌ها حاضرند فرزندآوری را ادامه بدهند.

وی با بیان اینکه دولت ملزم به اجرای قانون جوانی جمعیت در اجرای منویات رهبری است، اظهارکرد: اجرای این قانون صد در صد در افزایش رشد جمعیت تاثیرگذار است، چون دغدغه نظام و رهبری موضوع کاهش جمعیت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود گفت: علاوه بر مشوق‌هایی که برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، باید راه حل‌هایی هم برای عمده ترین دلایل مرگ و میر شامل سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفات جاده‌ی اندیشید تا رشد جمعیت را از ۷/۱ به دو و نیم و یه سه درصد برسانیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا