اجتماعی

از صف تعویض پلاک چه خبر؟/ رئیس مرکز شماره‌گذاری: از پارتی‌بازی خبری نیست؛ «پلاک رند» هم نداریم!

گروه انتظامی برگزیده های ایران_ مریم عرب انصاری: چند هفته ای می شد که وضعیت مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور با تراکم مراجعان مواجه بود؛ وضعیتی که در تهران و کلانشهرها معطلی پنج، شش روزه را در پی داشت.

 تعطیلی مراکز تعویض پلاک در پی قرمز شدن شرایط کرونائی شهرها و استانها، انباشت متقاضیان را در پی داشت اگر چه بعد از آن پلیس راهور نیروی انتظامی با رایزنی توانست مجوز فعالیت مراکز تعویض پلاک در شرایط قرمز را با ۵۰ درصد ظرفیت دریافت کند اما بهرحال ارائه خدمات به متقاضیان با توجه به انباشت قبلی و مراجعات روزمره با کندی همراه بود.

آگاهی از آخرین وضعیت شماره گذاری و تعویض پلاک در تهران و کلانشهرها، اعتبار وکالت‌نامه‌های منقضی، اعتبار برگ سبز مالکیت خودرو ، ساعت کار مراکز شماره گذاری و مدارک لازم و همچنین وضعیت پلاک رند و … ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ علی محمدی» رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

**حدود ۹۵درصد مراکز تعویض پلاک استان‌ها به روز شده اند

* آخرین وضعیت شماره‌گذاری و تعویض پلاک در سراسر کشور چگونه است؛ به طورمعمول برای تعویض پلاک چند روز باید در نوبت ماند؟

 در حال حاضر حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد استان‌ها به‌روز شده است به جز سه استان کردستان، بوشهر و فارس؛ کردستان به دلیل وضعیت قرمز کرونایی و حضور ۵۰ درصدی کارکنان مرکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری هنوز به‌روز نشده و در استان‌های فارس و بوشهر نیز با توجه به حجم تقاضای مراجعان در صدد هستیم با افزایش ساعت کاری و غرفه‌های مستقر در مراکز تعویض پلاک، شرایط را به‌روز کنیم. 

در این استان‌ها رزرو نوبت در سامانه نوبت‌دهی ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد که البته با کنترل و مدیریت سعی در اصلاح آن داریم.

** رزرو نوبت برای تعویض پلاک در تهران، ۴۸ساعته شد

*هم اکنون وضعیت رزرو نوبت در سامانه نوبت دهی برای تهرانی ها چگونه است؛ آیا از معطلی ۵ تا ۶ روزه کاسته شده، شهروندان تهرانی چند روزه می توانند تعویض پلاک کنند؟

 در حال حاضر در تهران، متقاضیان می‌توانند یکی_ دو روزه و در نهایت ۴۸ ساعته در سامانه نوبت‌دهی اینترنتی، وقت رزرو کرده و خودروی خود را برای شماره‌گذاری به محل موردنظر ببرند.

با تلاش همکارانم و افزایش ساعت کاری خوشبختانه از پیک ترافیکی که در مراکز نوبت‌دهی در کلانشهرها به خصوص در تهران مواجه بوده و ۵ تا ۶ روز معطلی را به دنبال داشت کاسته شده و تقریبا یکی دو روزه می‌توان وقت و زمان مدنظر را رزرو کرد.

**شماره گذاری ۳میلیون وسیله نقلیه در ۷ماه

*جناب سرهنگ از ابتدای سال تا کنون چه تعداد وسیله نقلیه شماره گذاری شده اند؟

 در ۷ ماه گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نقل و انتقال صورت گرفته و بیش از ۶۰۰ هزار خودروی نوشماره، شماره‌گذاری شده‌اند که در مجموع می‌توان گفت در این مدت بیش از ۳ میلیون وسیله نقلیه خدمات شماره‌گذاری را دریافت کرده‌اند.

 علیرغم تعطیلی دو ماه و نیم مراکز به خاطر شرایط قرمز کرونا و بعد از آن باز بودن مراکز تعویض پلاک و فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت با افزایش ساعات کاری،‌ افزایش غرفه‌ها و فعالیت خطوط شماره گذاری اینترنتی از ۲۷ شهریور ظرف چند هفته انباشت نفرات و متقاضیان کاهش یافته و خوشبختانه وضعیت به ‌روز شده است.

**مزایای شماره گذاری اینترنتی؛ آگاهی از تصادفات خودرو تا معطلی فقط ۱۰ دقیقه ای!

*جناب سرهنگ در حال حاضر وضعیت شماره‌گذاری اینترنتی چگونه است؛ آیا می توان به راحتی نوبت رزرو کرد؟

هم اکنون ظرفیت خالی در این مراکز وجود دارد و به راحتی می‌توان برای ۲۴ ساعت آینده نوبت اینترنتی رزرو کرد؛ اینکه گفته می‌شود برای ۲۴ ساعت آینده می‌توان وقت گرفت برای این است که اگر پلاک قرار باشد ساخته شود یا اینکه اگر پلاک خریدار در جای دیگری باشد بتوان فرصت ساخت یا جابجایی آن را داشت.

 خدمات مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری اینترنتی در تهران در دو مرکز میثم و خاوران انجام می شود؛ در حال حاضر اصفهان نیز دارای سیستم شماره گذاری اینترنتی شده و این سیستم در خراسان رضوی نیز طی روزهای آتی افتتاح خواهد شد.

مزایای شماره‌گذاری اینترنتی این است که متعاملین می‌توانند در منزل و با گوشی تلفن همراه شخصی موارد، مدارک و اطلاعات لازم را بارگذاری کرده و بدین صورت ۸۰ تا ۸۵ درصد کارها را در منزل انجام می‌دهند و در نهایت ۱۰ تا ۱۵ درصد کار باقیمانده اعم از بازدید اصالت خودرو، فک و نصب پلاک و چاپ سند جدید به نام خریدار در کمتر از ۱۰ دقیقه در مراجعه به مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود؛ به صورتی که هیچ کدام از متعاملین حتی از ماشین هم پیاده نمی‌شوند.

از جمله دیگر مزایای شماره‌گذاری اینترنتی مشاهده سوابق تصادفات خودرو، سوابق بیمه و معاینه فنی خودرو مورد معامله است.

** ۲۶۰تا ۴۰۰هزارتومان هزینه تعویض پلاک خودرو

* جناب سرهنگ، هزینه شماره‌گذاری خودرو در حال حاضر چقدر است؟

 خودروهایی تا ارزش ۳۰۰ میلیون تومان برای شماره‌گذاری حدود ۲۶۰ هزار تومان باید بپردازند؛ خودروهایی که بالای ۳۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشند هزینه شماره گذاری آنها حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

*جناب سرهنگ ارزش‌گذاری خودروها را چه کسی انجام می‌دهد؟

ارزش‌گذاری خودروها توسط وزارت اقتصاد و دارایی انجام می‌شود، بدین صورت که هنگامی که اطلاعات خودرو اعم از مدل، ساخت، سری و … در سامانه مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور درج شود به صورت سیستمی بر اساس اطلاعات و مدارک بارگذاری شده، ارزش‌گذاری انجام شده و مبلغ هزینه‌ای که باید دریافت شود تعیین می‌شود.

** اعتبار وکالتنامه های منقضی تا پایان آذرماه

* از اعتبار وکالت نامه ها بگویید؛ با توجه به تعطیلی مراکز و تراکم مراجعان، وضعیت وکالتنامه‌های منقضی به کجا رسید؛ آیا تدبیری اندیشیده شد؟

بله؛ با توجه به دو ماه و نیم تعطیلی و دو ماه فعالیت مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری پلیس راهور با ۵۰ درصد ظرفیت، مقرر شد وکالتنامه‌های سال ۱۴۰۰ که منقضی شده‌اند تا پایان آذرماه اعتبار داشته باشد، بنابراین دارندگان وکالتنامه‌های منقضی می‌توانند با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی، زمان مدنظر و مرکز مربوطه را انتخاب کرده و در روز معین برای شماره‌گذاری وسایل نقلیه مراجعه کنند؛ گفتنی است این مهلت فقط تا پایان آذرماه است.

*مدارک لازم برای شماره گذاری خودرو کدامند؟

اسناد هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده، اسناد خودرو اعم از سند مالکیت خودرو، کارت خودرو، بیمه نامه، گواهی بیمه شخص ثالث، گواهی معاینه فنی، برگه عوارض، مالیات و خلافی اعم از عوارض شهرداری و آزادراهی و همچنین مدارک احراز سکونت نیز ازجمله سند مالکیت یا اجاره نامه و دفترچه بیمه لازم است.

** ۷تا ۱۴ ساعت کار مراکز تعویض پلاک به جز بوشهر، فارس و کردستان

*جناب سرهنگ، در حال حاضر با توجه به شرایط ایده‌آل در ۹۵ درصد مراکز شماره گذاری، ساعات کاری تعویض پلاک چگونه است؟

 در حال حاضر ساعت کاری مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور ناجا از شنبه تا چهارشنبه به جز روزهای تعطیل ۷ تا ۱۴ و در روز پنجشنبه ۷ تا ۱۲ است، اما در سه استان بوشهر، فارس و کردستان که هنوز وضعیت تعویض پلاک در آنها به روز نشده و با تراکم متقاضی مواجه هستیم ساعت کاری از شنبه تا چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیلی ۷ تا ۱۵ است.

*چه تعداد مرکز شماره گذاری در تهران فعال هستند؟

 در حال حاضر ۸ مرکز تعویض پلاک در تهران مستقر است که ۲ مرکز به صورت تخصصی موتورسیکلت‌ها را شماره‌گذاری می‌کنند؛ یکی در بزرگراه یادگار امام و دیگری مرکز خلیج فارس؛ البته باید اضافه کرد که علاوه بر آن ۸ مرکز، ۲ مرکز ویژه نوشماره نیز در شرکت ایران خودرو و سایپا مستقر است. 

باید گفت به تازگی امکان نوبت‌دهی در مرکز میثم و اتحاد نیز برای ارائه خدمات به موتورسیکلت‌ها و شماره‌گذاری این دسته از وسایل نقلیه نیز فراهم شده است.

**دیگر از پلاک رند خبری نیست! پارتی بازی هم نداریم!

*از پلاک‌های رند چه خبر؟ در تخصیص پلاک‌ها پارتی بازی هم می شود؟

 باید بگویم کلیه پلاک‌های رند از گردونه ساخت خارج شده است یعنی این دسته از پلاک‌ها را دیگر تولید نمی‌کنیم چراکه در سال‌های گذشته که پلاک‌های رند وجود داشت حتی با وجود آنکه ۹۸ درصد آنها به ماشین‌های داخلی اعم از پراید، وانت و…. تعلق می‌گرفت و کمتر از یک تا دو درصد بر روی خودروهای خارجی نصب می‌شد جوی ایجاد شده بود که خودروهای لاکچری پلاک رند دارند! اگرچه تخصیص پلاک به صورت سیستمی بود بعد از آن تصمیم گرفته شد که دیگر پلاک‌های رند ساخته نشود.

*جناب سرهنگ حتی پلا‌ک‌های قدیمی رند نیز حذف شده است؟

بله، چه در سری پلاک‌های قدیم و چه در پلاک‌های سری جدید دیگر عدد رندی وجود ندارد.

** ۴تا ۵رقم تکراری، مشخصه پلاک رند

*یک سوال؛ مشخصه پلاک رند چیست؟

 پلاک رند پلاکی است که غیر از کدپلاک، ۵ رقم دیگر آن تکرار شود که از سال ۹۵ به بعد دیگر عددهای تکراری را واگذار نکردیم، حتی ۴ رقم تکرار را به سیستم وارد کردیم.

در حال حاضر ۴ رقم تکراری یا ۵ رقم تکراری غیر از کدپلاک حذف می شود. 

درباره اختصاص پلاک باید گفت پلاک‌ها به صورت سیستمی تخصیص داده می‌شود و واگذاری به صورت دستی نیست. 

*وضعیت پلاک‌های موجود و متعلق به افراد در مراکز تعویض پلاک چگونه است؟

همانطور که قبلاً گفته شد پلاک های موجود در انبار مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری تا یک سال نگهداری شده و بعد از یکسال از ید مالکیت شخصی خارج و با حفظ سوابق به گردونه پلاک ها وارد شده و به متقاضی جدید ارائه می شود.

باید گفت این اقدام هم به صورت سیستمی است و واگذاری پلاک ها با کدپلاکهای قدیمی اعم از ۱۱،۲۲،۳۳ و امثالهم بدون دخالت شخص انجام می شود.

**جلوگیری از ۲میلیون سفر کاری با سیستمی شدن استعلامات رفع توقیف

*استعلامات رفع توقیف کاری وقت گیر است در این راستا آیا اقدامی انجام داده اید تا از اتلاف وقت و انجام سفرهای بی مورد شهروندان جلوگیری شود؟

ارتباطات خوبی با قوه قضاییه برقرار شده و در حال حاضر استعلامات رفع توقیف سیستمی شده است.

 قبلا این گونه بود که با نامه و پاکت و سفر شهری و توسط مراجعان این استعلامات انجام می‌شد اما در حال حاضر با توجه به تعاملات صورت گرفته رفع توقیف را به صورت سیستمی انجام شده و تاکنون دو میلیون مکاتبه در این راستا صورت گرفته است.

**پلاک گمشده را چه کنیم؟

*در برخی موارد با مالکان وسایل نقلیه مواجه می‌شویم که پلاک خودرویشان مفقود شده است؛روند پیگیری پلاک خودروی مفقودی چگونه است؟

اگر تک پلاک گم شده باشد باید مالک خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند؛ در این مراکز، پلاک دیگر هم فک و وارد لیست سیاه شده و پلاک جدید با انجام مراحل قانونی تخصیص داده می شود.

 اما اگر جفت پلاک مفقود شده باشد ابتدا باید به کلانتری مراجعه شود تا شماره ی پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی قرار گیرد سپس برای گرفتن پلاک جدید طبق روال اقدام می شود.

**برگ سبز خودرو سند رسمی مالکیت و قطعی است

*بعد از ابلاغ رسمی دادستان کل کشور در قسمت فوقانی برگ سبزهای صادر شده در مرکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور ناجا عبارت« سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه» شده است؛ این عبارت حاکی از چیست؟

طبق ابلاغیه دادستان کل کشور سند صادره پلیس سند رسمی محسوب شده و مراجعه به دفتر اسناد رسمی غیر ضروری است و دیگر لازم نیست که هزینه دیگری غیر از شماره‌گذاری به مردم تحمیل شود.

قید عبارت «سند رسمی مالکیت وسیله نقلیه» حاکی از به رسمیت شناخته شدن سند سبز و عدم الزام به حضور مراجعان در دفترخانه اسناد رسمی در هنگام نقل و انتقال وسیله نقلیه است.

گفتنی است مخاطبان برگزیده های ایران با درج موضوعی با عنوان«ضرورت‌ حذف‌ثبت.سند‌خودرو‌در‌‌دفترخانه » پیگیری این موضوع را از برگزیده های ایران خواستار بودند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا