کهگیلویه و بویراحمد

از طلبگی تا مدیریت حوزه علمیه/یک نخبه گمنام در سنگر دفاع از ارزش های دینی

به گزارش برگزیده های ایران از کهگیلویه، مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان اتاق فکر نظام اسلامی است.

همچنین نقش و نفوذ روحانیت در شکل‌گیری هویت و فرهنگ دینی و اخلاقی مردم واقعیتی است که موافقان و مادیان اسلام نیز بدان اعتراف نموده‌اند که در این راستا امام خمینی(ره) فرمودند؛ «تردیدی نیست که حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده‌اند.»

مدارس علمیه سفیران هدایت،تلاش دارند طلبه را برای انجام مأموریت‌های امروز و فردا تربیت کنند؛ رویکرد امام جمعه دهدشت در جوانگرایی و تقویت روحیه خودباوری جوانان باعث شد تا مدیریت این حوزه به یک طلبه جوان سپرده شود.

 

سفیران هدایت دهدشت را «حجت‌الاسلام عیسی دارات» مدیریت می‌کند؛ طلبه‌ای که خود در مسیر طلبگی سختی‌ها و مشقات فراوان تحمل کرد اما به عشق خدا در مسیری قدم گذاشت و آینده‌ای ترسیم کرد که هر کاری در راستای دین انجام می‌دهد و هر سختی را به جان می‌خرد.

 این طلبه جوان دهه هفتادی در سنگر سفیران هدایت، طلبگی را نه یک شغل بلکه یک باور می‌داند.او خود دانش آموخته سفیران هدایت با معدل ۱۹/۸۶ بوده و حالا به تربیت طلاب و مروجان دین مشغول است.

حجت‌الاسلام دارات که مدیریت حوزه علمیه را بر عهده دارد برای تربیت سربازی امام زمان«عج» و شاگردی امام صادق«ع» با برنامه‌ریزی دقیق، نظم و جدیت در کار بدور از هر گونه غرور و نخوت در تلاش است و خود را عضو کوچکی از حوزه علمیه می‌داند.

 

مدیر سفیران هدایت جوانانی را برای تبلیغ دین و خدمت به امام زمان«عج» زیر یک پرچم جمع کرده و شبانه‌روز برای اداره کردن این حوزه زحمت می‌کشد.

او که در حال تحصیل سطح سه حوزوی است و در اردوهای جهادی هم مشارکت دارد همه وقتش را برای طلاب می‌گذارد و لحظه‌ای از برنامه‌ریزی درسی، تدریس، درس اخلاق، ورزش و امورات فرهنگی غافل نیست.

شاید کمتر کسی بداند حوزه علمیه امام موسی کاظم«ع» دهدشت با ۱۸ طلبه توسط طلبه جوانی اداره می‌شود که ممتاز و البته نخبه گمنام است.

 

این جوان که در مدیریت حوزه با تجربه و پخته کار می‌کند، به خوبی از نقش و جایگاه حوزه علمیه واقف است و در تربیت طلاب همه شأن طلبگی را لحاظ می‌کند.

حجت‌الاسلام دارات اولین مقاله در مورد عوامل بدحجابی و بی‌حجابی در جوانان را در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد و برای نوشتن کتاب هم دست به قلم شده است.

 

این طلبه با معرفی امام جمعه و حکم مدیر رسیدگی به امور مساجد ، به عنوان امام جماعت مسجد امام حسن«ع» معرفی شد و علاوه بر اقامه فریضه نماز، منبرهای خاص دارد که مورد استقبال مردم قرار دارد.

همچنین بعد از احیای مسجد ۶۰۰ ساله ابوذر غفاری در بافت تاریخی امام جماعت این مسجد شد و در جذب جوانان به مسجد موفق عمل کرد.

این طلبه نخبه با اشاره به اینکه گرایش به طلبگی از دوره کودکی در وجود من بود، در توصیف سختی‌های طلبگی می‌گوید: ابتدای ورود به حوزه علمیه مشکلات زیادی داشتم دوری از خانواده خیلی آزارم می‌داد و گاهی به مدت سه ماه به خانه نرفتم.

 

حجت‌الاسلام دارات افزود: از آنجایی که به مفاد روایات رسیدن به قله‌های بلند علم و دانش و تقوا در گرو تحمل سختی‌ها و استقبال از مشکلات است صبر پیشه کردم و در این مسیر عوامل لغزنده و بازدارنده را از خود دور کردم.

وی که علاقه وافر به طلبگی دارد، می‌گوید: طلبگی شغل نیست بلکه یک شأن است. شأن طلبگی یعنی شاگردی مکتب امام صادق«ع» و سربازی امام زمان«عج».

 

مدیر حوزه علمیه امام موسی کاظم«ع» تأکید کرد: همه امکانات و ظرفیت‌هایی که برای تربیت طلاب در این حوزه علمیه بکار گرفته می‌شود برای تربیت سرباز امام زمان و تربیت طلبه در تراز انقلاب اسلامی است.

استاد حوزه با اشاره به برنامه‌ریزی برای مدیریت حوزه گفت: ما برای همه ساعات در حوزه برنامه داریم و این طور نیست که بعد از کلاس طلبه به حال خود رها شود.

پژوهشگر جوان افزود: از اذان صبح با برپایی نماز جماعت و دعای عهد، کارگاه تصحیح نماز، درس اخلاق با حضور ائمه جمعه محترم برگزار می‌شود.

 

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت دهدشت که شبانه‌روز در مدرسه حضور دارد در هر ساعتی از شبانه‌روز پاسخگوی سؤوالات درسی، اخلاقی و مشاوره‌ای طلبه‌هاست و رابطه او با طلاب شاگردی و استادی نیست بلکه دوست و همدم آنهاست.

حجت‌الاسلام دارات در خصوص مصائب طلبگی و نگاه متفاوت و طعنه‌دار جامعه به طلبه، گفت: طلبه‌ای که قدر و منزلت روحانیت را می‌داند در برابر سختی‌ها و مشکلات کم نمی‌آورد خسته و مأیوس نمی‌شود  بلکه در مسیر تهذیب نفس سختی‌های پیش آمده را نردبان کمال و ترقی خود قرار می‌دهد.

وی معتقد است انسان برای پرورش جامعه عاقل باید مراتب عالم بودن و عابد بودن را طی کرده باشد همچنین رسیدن به کمال را در معرفت، هجرت، سرعت و سبقت می‌داند.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا