هرمزگان

از فساد در مناقصه تا سفرهای کارکنان شهرداری بندرعباس به خارج از کشور با پول مردم!

به گزارش برگزیده های ایران از بندرعباس، اعضای شورای شهر بندرعباس به سفرهای بی‌نتیجه کارکنان سازمان مدیریت سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس ابهام وارد کردند و این موضوع در حالی است که مدیرعامل این سازمان گفته است؛ هزینه‌های سفر را سرمایه‌گذار متقبل شده است.

فرض را بر این موضوع می‌گذاریم؛ که هزینه‌های سفر از سوی سرمایه‌گذار تامین شده باشد، آیا سرمایه‌گذار با ترفندهای گوناگون، نمی‌تواند هزینه‌های سفر را از دل پروژه‌ها بیرون بکشد؟ با این حساب هزینه‌های سفر از جیب بیت‌المال کسر نخواهد شد؟.

نتیجه سفر کارکنان شهرداری به ترکیه را ارائه دهید

عیسی عباسی عضو شورای شهر بندرعباس در نشست رسمی شورا اظهار کرد: لازم است سازمان مدیریت سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ و ۹۹، گزارش حسابرسی مستقل، مبحث فروش پارک شهید دباغیان، قرارداد شهربازی بندرعباس در محل پشت تالار شهید آوینی که پرونده مشارکت سرمایه‌گذاری آن نیاز به بررسی دارد را به این شورا ارائه دهد.

وی ادامه داد: عوامل سازمان سرمایه‌گذاری یک لشکر آدم جمع کردند، بردند ترکیه تا یک کاری برای مردم بندرعباس انجام بدهند و امروز نتیجه آن باید دیده شود، چه کسی باید جوابگو باشد؟ کسانی که در این قضیه دخیل هستند نمی‌توانند این موضوع را ببینند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس از خبرنگاران درخواست مطالبه‌گری کرد تا نسبت به این موضوعات شفاف‌سازی شود که چه اقدامی در حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس رقم خورده است.

با هیچکس تعارف نداریم

حجت‌الاسلام عبدالرضا حیدری عضو دیگر شورای شهر بندرعباس نیز در این باره گفت: از همه عوامل سازمان سرمایه‌گذاری انتظار داریم و احساس می‌کنیم در این زمینه کم‌کاری زیاد شده است زیرا این گزارشات و این کارها در شان و جایگاه شهر بندرعباس نیست.

وی افزود: کار انجام شده اما قطره‌چکانی. سرمایه‌گذاری برای شهر بندرعباس با این همه منطقه استراتژیک با دو سه کار ساخت و ساز ساختمانی خلاصه نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان ساخت: انتظار داریم در خصوص قراردادها شفاف‌سازی شود که چه کسانی در این قراردادها دخیل بوده‌اند.

حجت‌الاسلام حیدری اظهار کرد: تمام قدرت مسائل مربوط به شورا و شهرداری را پیگیری می‌کنیم و با هیچکس تعارف نداریم. جان و مال و آبروی خود را برای خدمت به مردم می‌گذاریم.

عضو کمیسیون عمران شهرداری بندرعباس گفت: مطالبه حق مردم این شهر است و مسؤولان طبق گزارشاتی که ارائه می‌دهند و کاری که انجام می‌دهند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام حیدری با بیان اینکه شفاف‌سازی می‌کنیم و یکی از شعارهای ما که به مرحله عمل  برسد، شفاف‌سازی است، خاطرنشان ساخت: مردم باید بدانند نماینده‌هایشان در شورای شهر چه کار می‌کنند.

فساد در تشریفات مناقصه‌های شهرداری

یعقوب دبیری نژاد دیگر عضو شورای شهر بندرعباس در نشست این شورا با انتقاد از برخی رویه‌های فسادزا در شهرداری گفت: همه ما به‌عنوان کاندید شورای شهر تا شش ماه پیش شعار مبارزه با فساد می‌دادیم و با همین شعار مردم به ما اعتماد کردند تا بر روی این صندلی قرار بگیریم لذا نباید قولمان به مردم را فراموش کنیم. 
 
وی در رابطه با رویه‌های فسادزای شهرداری افزود: برای مبارزه با فساد قرار نیست اختلاس چندصد میلیاردی کشف کنیم بلکه باید رویه‌های فسادزا را شناسایی و راه فساد را ببندیم. یکی از این موارد فسادزا در تشریفات مناقصات است که متاسفانه بر اساس بررسی‌های کمیسیون حقوقی شورا متوجه شدیم در برخی موارد، آگهی فراخوان مناقصه به برخی از نشریاتی داده شده که اصلا در هرمزگان توزیع نمی‌شدند و کسی آنها را نمی‌شناسد به همین سبب جز برخی پیمانکاران خاص، پیمانکاران دیگر از موضوع کاملاً بی‌اطلاع بودند و در نتیجه قرارداد با هر قیمتی بسته می‌شد. به‌عنوان مثال یکی از آگهی‌های فراخوان شهرداری به روزنامه‌ای در تبریز داده شده است که بعید می‌دانم حتی مردم آذربایجان شرقی هم از وجود چنین روزنامه‌ای مطلع باشند.

سندسازی‌های غیرواقعی در شهرداری بندرعباس با کمک روزنامه‌ای خاص

این عضو شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: ضمن اینکه در همین موضوع توزیع آگهی‌ها هم شاهد تخلفات بسیار گسترده هستیم به نحوی که در یکی از اسناد متوجه سندی شدیم که چاپ یک ویژه‌نامه در سال ۹۹ با سندسازی و تهیه استعلام بهای غیرواقعی به مبلغ ۶۰ میلیون تومان، آن هم برای نشریه تحت امتیاز یکی از کارکنان شهرداری فاکتور شده است که در استعلام یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژ ترین روزنامه استان به رقم واقعی کمتر از یک پنجم این مبلغ رسیدیم. حالا این عدد را در مجموع آگهی‌های میلیاردی شهرداری ضرب نمائید تا متوجه عمق موضوع شوید.

سوءاستفاده کارمند شهرداری که صاحب روزنامه است

یعقوب دبیری‌نژاد در رابطه با آگهی‌ها و استعلام‌های شهرداری گفت: در مجموع طی پنج سال فقط در شهرداری مرکزی و تعدادی از سازمان‌های تابعه به‌طور میانگین ۴٨  میلیون تومان آگهی به نشریات داده شده است اما برای همین نشریه خاص متعلق به یکی از کارمندان روابط عمومی یک سازمان تابعه این رقم ٧٠٠  میلیون تومان بالاتر از سقف میانگین سایر نشریات بوده است.

وی افزود: برای پیشگیری از چنین تخلفاتی قوانینی وضع شده که شهرداری تا امروز به هیچکدام از قوانین و بخشنامه‌های مربوطه تمکین نکرده است. در بررسی‌های اولیه مشخص شد ۵۵ میلیارد ریال تخلف از این قانون وجود دارد.

دبیری‌نژاد ادامه داد: از روزی که بر روی این موضوع دست گذاشتیم همین افراد ذینفع از طریق هر جایی سفارش و توصیه فرستادند و دست آخر دست به تخریب علیه شورا زده‌اند و متاسفانه با برخی استدلال‌های غلط به ظاهر قانونی سعی کردند برخی افراد در مجموعه شورا را هم مجاب نمایند.

شهرداری حافظ منافع مردم یا منافع خواص؟ 

این عضو شورای شهر بندرعباس گفت: توزیع آگهی به این شکلی که طی این سال‌ها در مجموعه شهرداری بندرعباس مرسوم بوده یکی از سرچشمه‌های فساد در معاملات شهرداری بوده است و قانون‌گذار هم در این خصوص در بند ۵ از ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رای هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری، دستورالعمل توزیع آگهی‌های دولتی، بخشنامه‌های مکرر وزارت کشور و دستگاه‌های نظارتی شهرداری‌ها را مکلف به توزیع آگهی‌ها از طریق وزارت ارشاد کرده بودند تا از همین تخلفات پیشگیری شود اما مجموعه شهرداری بندرعباس برای حفظ منافع برخی افراد در برابر اجرای صریح قانون مقاومت کرده است.

انتهای پیام/۳۲۶۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا