خراسان رضوی

از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای کودکان اجتناب کنید

به گزارش فارس به نقل از وبدا، دکتر «بهاره ایمانی» افزود: در روزهای اخیر به دلیل سرمای هوا و بسته بودن فضای خانه افزایش موارد عفونی و ویروسی را زیاد داریم. بیماری سرماخوردگی در خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود و عمده علائم آن در کودکان شامل اشک چشم، آبریزش بینی، گرفتگی صدا و تب و سرفه خفیف بوده و مواردی مانند سوزش و خارش دست، پا و گوش که زیاد از سوی والدین پرسیده می‌شود مربوط به حساسیت است.

وی تصریح کرد: علائم آنفلوانزا با سرماخوردگی فرق دارد و در این بیماری تب بالا، سردرد شدید، درد عضلانی و مفاصل شایع‌تر بوده، در حالی که در سرماخوردگی بیشتر آبریزش بینی، گرفتگی صدا و و تب و سرفه خفیف بوده است.

ابتلا به کرونا در کودکان کاهش چشمگیری یافته است

ایمانی با بیان اینکه علائم کرونا در کودکان شامل تب طولانی، موارد تنفسی، سرفه، تنگی نفس، خستگی، بی‌اشتهایی و موارد گوارشی مانند دل درد، حالت تهوع، اسهال و استفراغ بوده است، خاطرنشان کرد: در دو ماه اخیر موارد آنفلوانزا و سرماخوردگی در کودکان بیشتر بوده و کرونا هم به تعداد محدودی بود که خوشبختانه کاهش چشمگیری یافته است و اکنون در بیمارستان‌ها مراجعه‌کننده و بستری کرونایی در گروه سنی کودکان نمی‌بینیم.

وی تأکید کرد: والدین برای رفع عفونت‌های ویروسی فرزندان آنتی‌بیوتیک به آنان ندهند و به جای تجویز انواع داروها، مایعات گرم مانند چای، شیر ولرم، دمنوش و ترکیب آب جوش با آبلیمو و عسل بدهند؛ همچنین مصرف قطره یا شربت استامینوفن در زمان درد کودکان منعی ندارد، اما از داروی آنتی‌بیوتیک استفاده نشود و اگر والدین مشکلی در فرزندانشان مشاهده می‌کنند بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از تجویز و خوددرمانی پرهیز کنند.

ایمانی بیان کرد: توصیه ما در فصل سرما برای تقویت سیستم ایمنی این است که مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه در تغذیه کودکان موجب افزایش این موضوع شده و در کنار آن بیش از پیش نسبت به رعایت بهداشت دست، عدم حضور در فضای شلوغ و سرپوشیده و مصرف ویتامین D طبق نظر پزشک توجه شود.

این عضو هیات  علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: والدین باید کودکان زیر ۱۲ سال را که شامل دریافت واکسن کرونا نمی‌شوند به رعایت نکات بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، تشویق کنند و کودکان زیر ۲ سال را هم که نمی‌توانند از ماسک استفاده نمایند در جمع‌های شلوغ نبرند. توصیه دیگرمان به افراد بالای ۱۲ سال بوده که هنوز برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند و یا اینکه دوز اول را دریافت کرده‌اند و دوز دوم را به تأخیر انداخته‌اند این است که بدون توجه به شایعات فضای مجازی هرچه سریع‌تر به این مراکز جهت دریافت واکسن کرونا مراجعه کنند، خود من به عنوان یک مادر مشوق فرزندم بودم تا واکسن کرونا را دریافت کند و خوشبختانه تأثیرات مثبتش را هم دیده است.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا