کهگیلویه و بویراحمد

از کتاب‌های ۱۵۰ ساله تا اشیاء ۸۰۰ ساله / موزه اقوام زاگرس‌نشین گچساران نیازمند حمایت متولیان فرهنگی

 به گزارش برگزیده های ایران از گچساران، موزه و کتابخانه اقوام زاگرس‌نشین گچساران که بخشی از تاریخچه ایلات و طوایف مختلف کهگیلویه و بویراحمد را در خود نگهداری می‌کند در ایام کرونا آسیب زیادی دید و حالا نیازمند حمایت همه جانبه مسیولان و متولیان امر است.

سید محمدحسین یحیی‌زاده مسئول این موزه گفت: بیشتر اسناد که در این موزه نگهداری می‌شود در حوزه علوم اخباری، نهج‌البلاغه و علوم قرآنی است‌.

 

وی بیان کرد: اسنادی متعلق به ایلات و طوایف مختلف ایران، کتاب‌های چاپ سنگی و کتاب‌هایی با خط نستعلیق در این موزه نگهداری می‌شود.

خردمند رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران گفت: این موزه در دو حوزه کتاب و اشیاء تاریخی دایر شده است.کتاب‌هایی که در این بخش نگهداری می‌شود بخشی سنتی و تاریخی و قدمتی از ۱۵۰ تا ۷۰۰ سال دارند.

وی بیان کرد: بخش دوم این موزه، اشیاء تاریخی و فرهنگی هستند که قدمت آنها به ۱۰۰ تا ۸۰۰ سال می‌رسد.

 

خردمند بیان کرد: در این موزه اشیاء از دوره اسلام تا سلجوقی، اشکانی، قاجاریه، زندیه، صفویه و حتی دوره پهلوی نگهداری می‌شود.

این مسئول بیان کرد: صفر تا ۱۰۰ موزه به دست مسئول آقای یحیی‌زاده انجام شده تنها ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات در اختیار وی قرار گرفت که رقم بسیار ناچیزی است.

خردمند با بیان اینکه موزه و کتابخانه اقوام زاگرس‌نشین  گچساران در ایام بیماری کرونا آسیب جدی دید، گفت: شهر‌داری و شورای شهر گچساران و همچنین دستگاه‌های فرهنگی همکاری کنند و فضای مناسبی برای توسعه این مکان در اختیار ما قرار دهند.

 

وی بیان کرد: موزه و کتابخانه اقوام زاگرس‌نشین مرجع مناسبی برای مورخین و کسانی که به دنبال کار تاریخی هستند بوده و امیدواریم شاهد استقبال مردم باشیم.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا