سمنان

اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها در هدایت دانشجویان نخبه برای خدمت‌رسانی به کشور نقش مهمی دارند

اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها در هدایت دانشجویان نخبه برای خدمت‌رسانی به کشور نقش مهمی دارند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران استان سمنان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در این دیدار که در آستانه دهه مبارک فجر صورت گرفت، بر تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت به عنوان مرجع علمی جامعه تأکید کرد و گفت : دانشگاه‌ها با اطلاع از نیاز صنایع می‌توانند در جهت رفع مشکلات این بخش کمک و تلاش نمایند.

حجت الاسلام و المسلیمن مرتضی مطیعی انجام کار جهادی در این برهه از زمان را بسیار ضروری دانست و افزود : باید از استعدادها و پتانسیل دانشجویان و هدایت آنها در مسیر پیشرفت بهره برد .

نماینده ولی فقیه در استان کمک به دانشجویان خلاق و دارای ایده‌های فناورانه را مهم برشمرد و اظهار داشت : ایجاد انگیزه و روحیه در بین دانشجویان از سوی اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها به انتخاب مسیر درست آنان برای خدمت‌رسانی به کشور کمک شایانی خواهد کرد و باید میل خدمت به کشور را در وجود جوانان تقویت کرد و در این مسیر ارتباط صحیح و دوستانه با دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

سرپرست دانشگاه سمنان نیز در این دیدار از تشکیل اتاق فکر توسعه در دانشگاه سمنان خبر داد و گفت : توسعه آموزش عالی ، گردشگری ارتباط جامعه با صنعت ، کاربردی کردن دانش‌های فنی نوین ، حل مسائل جامعه و صنعت، توجه ویژه به فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه و فعالیت‌های فرهنگی برای اساتید و توسعه فعالیت‌های بسیج اساتید از اهداف ایجاد این اتاق فکر است.

دکتر سیف الله سعدالدین به برنامه‌ریزی برای ایجاد زیر ساخت‌های توسعه اقتصادی و دانش بنیان در دانشگاه سمنان اشاره کرد و افزود : ایجاد نیروگاه خورشیدی و استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی ، ایجاد دانش فنی آب‌های ژرف که با هماهنگی‌های انجام شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک مجموعه حفاری آب ژرف با محوریت دانشگاه سمنان در استان سمنان انجام خواهد شد ، کشت زعفران و گیاهان دارویی ، ایجاد گلخانه دانش‌بنیان ، ایجاد مزرعه فارم دامی برای دام‌های سنگین و مرکز کار آفرینی فناوری و نوآوری بانوان در دانشگاه سمنان از برنامه‌هایی است که برای توسعه اقتصادی و دانش‌بنیان در این دانشگاه مصوب شده است .

دکتر سعدالدین همچنین خاطر نشان کرد : دانشگاه سمنان با توجه به شرایط کرونایی سال‌های گذشته و افزایش تورم در زمینه مالی با مشکلاتی رو به رو است که امیدواریم با همکاری مسئولان این مشکل رفع شود تا بتوان برنامه‌های توسعه‌ای در این دانشگاه را محقق کرد .

سرپرست دانشگاه سمنان همچنین گزارشی از موقعیت علمی دانشگاه سمنان در سطح ملی و بین‌المللی ارائه کرد و گفت : پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان بر اساس ارزیابی وزارت علوم در بسیاری از شاخص‌ها سرآمد است و از برخی پارک‌های استانی کشور هم برتر است .

دکتر سعدالدین با بیان اینکه مسیر توسعه آینده دانشگاه و شهرستان ،مسیر دانش‌بنیان است افزود : دانشگاه سمنان با ۴۰۰ عضو هیأت علمی و دارا بودن پارک علم و فناوری با شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور برای تحقق این مهم در تلاش است .

وی با اشاره به پنج اولویت اصلی وزارت علوم شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری ، آموزش ، پژوهش و برون داد هدفمند ، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری ، شاگرد ، فن آور و نوآور پروری و تولید خدمت ، ثروت و سرمایه از دانش اظهار داشت : برنامه‌های دانشگاه سمنان نیز حول این محورها تدوین شده است.

دکتر سعدالدین با بیان اینکه دانشگاه سمنان جزء دانشگاه‌های برجسته در کشور است اظهار داشت : دانشگاه سمنان در بین دانشگاه‌های جامع رتبه ۲۰ را داراست و در بخش پژوهش رتبه ۱۲ کشور را دارد .

سرپرست دانشگاه سمنان با اشاره به عضویت دانشگاه سمنان در رتبه‌بندی‌های معتبر علمی شامل لایدن ، تایمز ، شانگهای و آی اس سی افزود : دانشگاه سمنان در رتبه بندی این پایگاه‌ها نیز جایگاه خوبی دارد و برای ارتقای جایگاه علمی در رتبه‌بندی این پایگاه‌های علمی معتبر در تلاش هستیم

دکتر سعدالدین افزود : در حال حاضر هفت نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه سمنان جزء یک درصد پژوهشگران پر استناد دنیا ، ۱۸ نفر جزء پژوهشگران دو درصد برتر جهان و به تازگی نیز یک دانشجوی دکتری این دانشگاه نیز جزء محققان یک دهم درصد برتر دنیا معرفی شده است .

حجت الاسلام حسین ذوالفقاری لقب مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان نیز در این دیدار گفت : در آستانه چهل و چهارمین سالگرد دهه مبارک فجر قرار داریم در حالیکه نه تنها دشمنی دشمنان کم نشده، بلکه روز به روز بر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی افزوده می‌شود اما با تمام این تحریم‌ها می‌توان با درایت و برنامه‌ریزی و دور زدن تحریم‌ها به همت جوانان نخبه و دانشگاهی از این مسیر نیز عبور کرد.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه سمنان نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات بازگشایی دانشگاه‌ها پس از دوران کرونا گفت : در شروع نیمسال با مشکل خوابگاه مواجه بودیم که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و کمک‌های صورت گرفته ، ۷۰۰ ظرفیت جدید به سه هزار و ۷۰۰ ظرفیت قبلی در بخش خوابگاهی دانشگاه سمنان اضافه شده است .

دکتر اشکان جبلی جوان افزود : دانشگاه سمنان با توجه به مشکلات موجود پس از بازگشایی دانشگاه‌ها تمام کلاس‌های خود را علی‌رغم مشکلات مالی به صورت حضوری برگزار کرد تا رسالت‌های تعریف شده برای دانشگاه‌ها محقق شود .

وی با اشاره به اینکه دانشگاه سمنان مانند بسیاری از دانشگاه‌ها با توجه به افزایش قیمت‌ها و محدودیت بودجه‌ای با چالش‌های مالی مواجه شده است تصریح کرد : علی‌رغم مشکلات مالی اجرای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه سمنان در راستای تحقق بیانیه دوم گام انقلاب اسلامی که جوانان نیز در این مسیر نقش بسزایی دارند و مخاطب اصلی آن هستند متوقف نشده و با قوت برگزار شده است و تلاش داریم برنامه‌های فرهنگی را به صورت کاربردی و دغدغه‌های جوانان به درون کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه ببریم تا نسل جوان با توجه به ذات پاک و خداجوی خود با این مفاهیم بیشتر آشنا شود.

دکتر قلهکی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع اقتصادی دانشگاه سمنان نیز در این دیدار ، ایجاد زیر ساخت‌ها را برای حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار برای اثرگذاری اجتماعی مهم برشمرد و گفت : اگر بخواهیم دانشگاه در جامعه ، شهر و صنعت اثر گذار باشد باید فارغ از بحث آموزشی و علمی در مسائل اقتصادی کشور نیز وارد شود و این امر نیازمند همراهی دولتمردان است.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا