Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
«اسب‌های کور» با روایتی جذاب و متفاوت از حماسه بزرگ عاشورا - خبرگزاری برگزیده های ایران
فرهنگ و هنر

«اسب‌های کور» با روایتی جذاب و متفاوت از حماسه بزرگ عاشورا

مجید ملامحمدی نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تازه‌ترین اثر خود اظهارداشت: رمان «اسب‌های کور» در شب تاسوعای حسینی برای نوجوانان روانه بازار نشر شد. 

وی با بیان اینکه ماجرای کتاب به جمعی ده نفره که از جانیان بدنام کوفه به‌شمار می‌آیند و به ‎قصد جنگ با امام حسین(ع) و بدست آوردن غنایم و گرفتن جایزه، به کربلا می‌آیند، آغاز می‌شود، تصریح کرد: آنان که بر دست و پای اسب‌های خود نعل‌های تازه زده‌اند، پس از شهادت امام و یارانش، به فرمان عمرِسعد بر پیکر مقدس شهدا می‌تازند تا بر جنایات بسیار در کربلا، برگی دیگر از شرم و قساوت بیفزایند. از این رو رمان «اسب‌های کور»، ماجرای حضور آن‌ها در کربلا و اتفاقات بعداز آن است.

وی ادامه داد: این ده نفر که پس از جنگ، نعل‌های اسب‌ها را به قیمتی گزاف فروخته‌اند، در جاهای مختلف کوفه، در اضطراب و ترس زندگی می‌کنند؛ اما از کرده خود پشیمان نیستند. آنان در طمع جایزه به نزد عبیدالله‌بن زیاد می‌روند؛ اما سرافکنده باز می‌گردند. فصل اول رمان از بی‌محلیِ ابن‌زیاد به آن‌ها شروع می‌شود.

این مولف با تاکید بر نثر روان و پرحادثه این اثر افزود: اُسَید بن مالک حَضرَمی راوی این رمان است که همراه آن نُه نفر دیگر، در صحنه‌های متفاوت و هیجانیِ کتاب حضور دارد و گوشه‌هایی از واقعه بزرگ کربلا را برای خوانندگان بازگو می‌کند.

گفتنی است، در پشت جلد این  کتاب، قسمتی از متن رمان را چنین می‌خوانیم: 

ـ تا به حال شنیده بودی نعل اسب برای کسی ‌ارزش‌مند و متبرّک شود؟

توی فکر فرورفتم. بعد از مکثی طولانی گفتم: «وقتی مردمانی برای تبرّک به خاک کف پای خلیفه بوسه می‌زنند، یا بر عصا و نعلین و انگشتر امیرِ دارالاماره دست می‌کشند، نعل که جای خود دارد؛ آن هم نعل‌هایی که در کربلا باعث شهرتِ سواران شجاع خود شدند….»

هر دو دوباره بلندبلند خندیدیم. من وسط خنده، جفت شانه‌های سالم را گرفتم و گفتم: «دَه اسب یعنی هر اسبی چهار نعل. به عبارتی می‌شود چهل تا نعل. حالا حساب کن چند کیسه طلا باید بابت آن نعل‌ها بگیریم!»

سالم به دماغ خود چین انداخت و غرق در شوق گفت: «البته ما به غیر آن تاجران مصری، چند مشتری دیگر هم جور کرده‌ایم. این مردم را چه دیده‌ای؟! شاید می‌خواهند نعل‌پرست بشوند!»

ادامه خنده‌ام را خوردم و گفتم: «اگر امیر عبیدالله بفهمد چه؟ خشمگین نمی‌شود؟» 

این گزارش اضافه می‌کند، از «مجید ملامحمدی» بیشتر از دویست اثر در زمینه‌های شعر و داستان و رمان به چاپ رسیده، که بیشتر این کتاب‌ها در حوزه ادبیات دینی و آیینی، برای کودکان و نوجوانان هستند و بعضا به چند زبان دیگر ترجمه شده‌اند.

 رمان «اسب‌های کور» در چاپ اول و با تیراژ هزار نسخه، توسط توسط انتشارات رودِآبی، در شب تاسوعای حسینی برای نوجوانان روانه بازار نشر شد. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا