البرز

استاندار البرز در اجرای مصوبه هیات دولت اهمال می‌کند/ املاک قولنامه‌ای قفلی بر پای امور عمرانی مشکین دشت

به گزارش برگزیده های ایران از فردیس، تعیین حدود مرزی فردیس  از سال ۹۲ و پس از مصوبه هیات دولت در خصوص شهرستان شدن این شهر، همچنان  مطرح  بوده و در هیچ حوزه ای به نتیجه نرسیده است. علاوه بر اختلافاتی که در مرزهای شهرستانی با کرج هنوز هم  وجود  دارد و شهرداری فردیس را دچار چالش های فراوان کرده است؛ در حوزه مرزی فردیس و مشکین دشت هم اختلافاتی وجود دارد.

ظاهرا طبق مصوبه هیات وزیران، شهرک های بعثت، مهندسی زراعی، هواپیمایی، شهید رستمی و محدوده لوکوموتیوسازی مپنا  جزو بخش مشکین دشت در نظر گرفته شده که شهرداری های فردیس و مشکین دشت بر سر الحاق شهرک شهید رستمی و  لوکوموتیوسازی مپنا هنوز به توافق نرسیده اند.‌
در سال ۹۹ سید حسن افتخاریان رئیس وقت شورای فردیس طی اقدامی با استناد به طرح جامع و تفصیلی مصوب سال‌های ۶۸ تا ۹۴، درخواست‌های مکرر مردمى و اعلان نارضایتی‌های آنها و نیز تکیه بر خواستگاه مردم، توانست اجرای مصوبه الحاق شهرک شهید رستمی و لوکوموتیوسازی مپنا به مشکین دشت را به دستور مدیر کل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور تا بررسی مجدد،  متوقف کند. این توقف در اجرای مصوبه هیات دولت تا امروز همچنان مسکوت مانده اما به گفته رئیس شورای مشکین دشت، این توقف شهر را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

عدم تعیبن تکلیف مناطق الحاقی؛ اصلی ترین مشکل مشکین دشت

داوود اسدپناه، رئیس شورای شهر مشکین دشت، در نشست خبری با اصحاب در این خصوص اظهار کرد: مشکل اصلی در مشکین دشت پس از شهرستان شدن فردیس، الحاق برخی شهرک‌ها از جمله شهرک شهید رستمی و منطقه مربوط به لوکوموتیوسازی مپنا به حوزه مشکین دشت است که پس از گذشت ۸ سال از شهرستان شدن فردیس هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود:طبق مصوبه هیات وزیران علاوه بر شهرک‌های مهندسی زراعی، هواپیمایی و بعثت، شهرک شهید رستمی ومحدوده لوکوموتیوسازی مپنا از پایین دست ریل راه آهن، جزو محدوده بخش مرکزی مشکین دشت است. حتی در انتخابات دوره پنجم و ششم‌ شورای اسلامی، اهالی مناطق فوق به نمایندگان مشکین دشت رای دادند. اما علیرغم پیگیری‌های انجام شده، کارشکنی‌ها در اجرای قانون موجب شده جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفری ساکن در مناطق فوق بلاتکلیف بمانند.  

پرو پاگاندای رسانه ای شورای فردیس مصوبه الحاق را مسکوت کرد

رئیس شورای اسلامی شهرمشکین دشت گفت: با توجه به اینکه پرونده‌های مناطق فوق به شهرداری مشکین دشت منتقل نشده است؛ شهرداری مشکین دشت طبق قانون اجازه ارائه خدمات به این مناطق را ندارد و فقط زباله های این مناطق گاهی اوقات توسط شهرداری فردیس جمع آوری می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه علیرغم پیگیری‌های انجام شده، شهرداری فردیس اسناد و پرونده‌های مناطق فوق را به شهرداری مشکین دشت انتقال نمی‌دهد و شورای فردیس با تبلیغات سوء و پروپاگاندای رسانه‌ای موجب شده استاندار البرز اجرای مصوبه هیات وزیران را متوقف کند. از سوی دیگر طبق صورتجلسه ای ‌با امضای فرماندار فردیس در آبانماه ۹۹، تغییر انتقال و انتقال پرونده ها از شهرداری فردیس به شهرداری مشکین دشت باید انجام  شود، اما فرماندار فردیس هم برای اجرای مصوبه هیات وزیران محافظه کاری می‌کند.‌

اسدپناه با بیان اینکه مصوبه هیات وزیران لازم الاجراست، گفت: تهییج افکار عمومی و جمع آوری امضای عده ای از مردم توسط شورای فردیس برای جلوگیری از اجرای مصوبه هیات وزیران کار درستی نیست؛ در حالیکه مردم مناطق فوق برای دریافت خدمات بهتر و پایان بلاتکلیفی راضی به الحاق به مشکین دشت هستند.

بررسی طرح جامع مشکین دشت چشم به راه یک ابلاغ از استاندار البرز

وی افزود: با توجه به اینکه طرح جامع مشکین دشت پس از ۱۰ سال در حال بررسی است، الحاق مناطق فوق باید تعییین تکلیف شود که این امر منوط به دستور ابلاغ  از سوی استاندار البرز به اداره راه و شهرسازی است. علیرغم مکاتبه شورای قبلی با استاندار البرز و دونامه از سوی شورای فعلی، استاندار محترم به این امر توجهی نمی‌کند و بر اساس شنیده‌ها ایشان ترجیح می‌دهد انجام این موضوع را به استانداری بعدی واگذار کند. بررسی طرح جامع مشکین دشت معطل دستور استاندار به اداره راه و شهرسازی است و هزینه‌های شهرداری برای بررسی طرح جامع در حال از بین رفتن است.

تعلل استاندار البرز در اجرای مصوبه هیات وزیران

رئیس شورای مشکین دشت خاطر نشان کرد: الحاق مناطق فوق به مشکین دشت، مطالبه به حق مردم است که توسط شورا پیگیری می شود که در این راستا از استاندار البرز تقاضا داریم دستور الحاق مناطق مذکور و اجرای مصوبه هیات وزیران را صادر کند.‌تعلل در این امر توسط استاندار البرز ترک فعل محسوب می‌شود که این موضوع را توسط مراجع نظارتی پیگیری می‌کنیم.

مشکین دشت؛ شهری با املاک قولنامه ای

و اما مشکین دشت مشکلات عمده دیگری هم دارد که اصلی ترین آنها وجود املاک قولنامه ای است؛
در ادامه  حسین بغدادی شهردار مشکین دشت هم  در خصوص موضوع تقسیمات کشوری و مصوبه هیات وزیران، گفت:  ما خواستار اجرای قانون و مصوبه ای هستیم که از سال ۹۲ روی زمین مانده و اجرا نمی‌شود. اما معضل مهم  دیگر در خصوص مشکین دشت، موضوع املاک قولنامه ای است؛ متاسفانه اغلب اراضی مشکین دشت فاقد سند رسمی هستند، در حالیکه  حمایت های دولتی و  قوانین موجود برای املاک سنددار است.

‌وی افزود: درحالیکه قوانین بر مالک املاک سند دار جاری می شود؛  به دلیل قولنامه ای بودن املاک مشکین دشت، شهر داری برای برنامه ریزی در امور شهر، اجرای طرح‌ها و تملکات، امکان توافق با مالکین را ندارد و وجود املاک قولنامه ای  شهر را قفل کرده است.

دو سال وقت بدهید؛  املاک قولنامه ای سند دار شود

شهردار مشکین دشت اظهار کرئ: این موضوع  توسط شورای اسلامی شهر از طریق فرمانداری شهرستان فردیس پیگیری شده و طی جلساتی از فرمانداری درخواست شد تا مهلتی دوساله برای سند دار شدن املاک شهر در نظر گرفته و محدودیت‌های قانونی برای املاک قولنامه‌ای برداشته شود. این درخواست به شورای تامین استان ارسال شده و در صورت تایید، امیدواریم بتوانیم شرایط بهتری برای مالکان و شهرداری در امورشهر ایجاد شود.‌

انتهای پیام/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا