چهارمحال و بختیاری

استخدامی دهیاران در انتظار تصویب مجلس/ دهیاری در دو دوره متوالی شرط اصلی استخدام است

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد به نقل از روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری علی قربانی در دیدار با تعدادی از فرمانداران، بخشداران و دهیاران، امنیت شغلی را از مهمترین دغدغه‌های دهیاران عنوان کرد و گفت: در همین راستا لایحه استخدامی دهیاران تدوین و به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه شده و امید می‌رود با اولویت در صحن مجلس مطرح و تصویب شود.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: بسیاری از دهیاران بیش از یک دهه عمر خدمتی خود را به عنوان دهیار مشغول فعالیت هستند و ممکن است پس از آن از سوی شوراها انتخاب نشده و بیکار شوند از همین رو برای رفع دغدغه دهیاران و بهره‌گیری از ظرفیت تجربه و توانمندی این افراد لایحه استخدامی دهیاران تهیه و به مجلس ارائه شده است.

وی ادامه داد: در این لایحه تاکید شده دهیارانی که ۲ دوره متوالی یا سه دوره متناوب در پست دهیاری خدمت کرده باشند و پست و مجوز را بگیرند با طی فرایند قانونی استخدام شوند.

قربانی همچنین از توزیع ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار بین دهیاری‌های کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن استانی توزیع شده است که تلاش می‌شود عدالت در توزیع اعتبارات در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: توزیع اعتبارات طبق دستورالعمل تدوین شده بر اساس شاخص‌هایی انجام می‌گیرد و به استان‌های کمتر توسعه یافته نظیر چهارمحال و بختیاری که ۱.۵ درصد جمعیت را دارد بیش از ۲.۵ درصد اعتبارات داده می‌شود.

قربانی خاطرنشان کرد: اعتبارات ماده ۵۸ که در اختیار وزارت کشور است از هفته آینده توزیع می‌شود که با هماهنگی معاون امور عمرانی استانداری به روستاها و طرح‌های نیمه‌تمام تخصیص داده می‌شود.

وی در ادامه به تاریخچه دهیاری‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ۲۲ سال از تشکیل دهیاری‌ها در کشور می‌گذرد اما هنوز متولی مشخصی برای توسعه روستایی در کشور مشخص نشده است و باید این خلا جبران شود.

قربانی ادامه داد: در همین راستا لایحه‌ای در خصوص مدیریت یکپارچه روستایی به مجلس ارائه شده و امید می‌رود سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی همچنین از افزایش سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و افزود: سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از سه درصد مالیات بر ارزش افزوده به چهار درصد افزایش یافته است که از اول دی ماه اجرایی می‌شود.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه دهیاری‌ها ۴۸ وظیفه برعهده دارند، تصریح کرد: برخی از این وظایف ذاتی است که باید در اولویت قرار گیرد و برخی با سایر دستگاه‌ها مشارکتی است.

قربانی در خصوص حمایت حقوقی از دهیاران نیز خاطرنشان کرد: توهین به دهیار به معنای توهین به مامور دولت است.

گفتنی است، در این نشست تعدادی از دهیاران، فرمانداران و بخشداران به بیان مشکلات و چالش‌های حوزه دهیاری اشاره کردند.

کمبود اعتبارات و تجهیزات، نبود امنیت شغلی دهیاران، ناتوانی در جذب قیر رایگان و هزینه‌های بالای آسفالت معابر روستایی، حرائم روستایی و نبود امکان فعالیت عمرانی و ساخت و ساز و چالش‌های فراروی مدیریت پسماند از جمله مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سفر خود به چهارمحال و بختیاری از برخی روستاهای این استان از جمله روستاهای هدف گردشگری بازدید به‌عمل آورد.

انتهای پیام/۳۳۳۹/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا