اخبار روز

استرالیا: در ازای زیردریایی اتمی، به آمریکا قول شرکت در جنگ نداده‌ایم

استرالیا: در ازای زیردریایی اتمی، به آمریکا قول شرکت در جنگ نداده‌ایم

به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق یک توافق نظامی مهم با ایالات متحده و انگلیس، استرالیا طی سه دهه آینده ناوگانی متشکل از هشت زیردریایی هسته‌ای را تحویل خواهد گرفت.

این پیمان موسوم به آکوس که پیش‌بینی می‌شود تا ۳۶۸ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، واکنش خشمگین چین را در پی داشته و این کشور، استرالیا را متهم کرد که «مسیر خطا و خطر» را در پیش گرفته است.

در همین حال «پل کیتینگ» و «مالکوم ترنبول» نخست‌وزیران سابق استرالیا هم از این توافق انتقاد کرده و این سوال را مطرح می‌کنند که اگر زیردریایی‌ها به فناوری و پرسنل ایالات متحده متکی باشند، استرالیا چگونه حاکمیت خود را حفظ خواهد کرد.

اما «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا امروز (یکشنبه) گفت که این تفسیر «صراحتا اشتباه است» و تاکید کرد که «هیچ توافقی» برای پیوستن به ایالات متحده در طول درگیری احتمالی آینده با چین بر سر تایوان وجود ندارد.

او گفت: «من نمی‌توانم صریح‌تر از این باشم… در تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، ما حاکمیت کامل استرالیا را حفظ می‌کنیم. دقیقا همان لحظه‌ای که پرچمی بر روی اولین زیردریایی کلاس ویرجینیا در اوایل دهه ۲۰۳۰ قرار گیرد، لحظه‌ای است که زیردریایی تحت کنترل کامل دولت وقت استرالیا خواهد بود.»

وزیر دفاع استرالیا گفت، در حالی که زیردریایی‌ها می‌توانند در صورت درگیری مورد استفاده قرار گیرند، هدف اصلی آنها «حفاظت» از مسیرهای تجاری حیاتی از طریق دریای چین جنوبی و «کمک به ثبات منطقه» است.

او گفت: «بسیاری از تجارت ما به چین می‌رود، اما تمام تجارت ما به ژاپن و به کره‌جنوبی – دو مورد از پنج شریک تجاری برتر ما – از طریق دریای چین جنوبی انجام می‌شود. حفظ نظم مبتنی بر قوانین، آنطور که ما درک می‌کنیم، آزادی ناوبری، آزادی پرواز کاملا به نفع استرالیاست و ما باید مطمئن شویم که قابلیتی داریم که می‌تواند از این منفعت حمایت کند.»

اما سخنگوی امور دفاعی اپوزیسیون استرالیا گفت که «مهم است که به دنبال اظهارات دولت چین در مورد توافق آکوس واقع‌بین باشیم.» او افزود: «فکر نمی‌کنم روابط ما اکنون در بهترین حالت خود باشد. فکر می‌کنم آکوس باعث شود تا دولت کانبرا به سختی بتواند به جایگاهی که می‌خواست در روابط با چین داشته باشد، برسد.»

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا