Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
اصرار مسئولان بر مازوت‌سوزی در آلوده‌ترین شهر کشور! - خبرگزاری برگزیده های ایران
اصفهان

اصرار مسئولان بر مازوت‌سوزی در آلوده‌ترین شهر کشور!

اصرار مسئولان بر مازوت‌سوزی در آلوده‌ترین شهر کشور!

برگزیده های ایران اصفهان- مریم قادری: رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرده است که تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق PM۲.۵ در کلانشهر اصفهان، در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در سال ۱۴۰۰ به شکل میانگین یک هزار و ۶۴۴ نفر بوده است و مجموع هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۱۴۰۰ در شهر اصفهان به طور میانگین ۹۰۵ میلیون دلار معادل با ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

در همین راستا تعداد مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی بالاتر از ۳۰ سال ۴۲ نفر، تعداد مرگ به علت سرطان ریه بالاتر از ۳۰ سال ۴۸ نفر، تعداد مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۴۱۱ نفر و تعداد مرگ به علت سکته مغزی در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال ۱۴۴ نفر بوده است.

از سویی کارشناسان از افزایش دیگر بیمارهای مرتبط با آلودگی در اصفهان از جمله آسم، بیماریهای خودایمنی مانند ام.اس، بهجت و غیره و همچنین ارتباط آلودگی با افزایش بیمارهای روحی خبر می دهند.

در روزهای گذشته نیز میزان مرجعات به بیمارستانهای اصفهان به دلیل علائم تنفسی افزایش قابل توجهی داشته است؛ در این ارتباط سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پیامدهای آلودگی هوا از نظر علمی ثابت شده است، اظهار کرد: در روزهای گذشته شمار افراد مراجعه کننده سرپایی به ویژه طیف سنی کودکان به دلیل مشکلات و علائم تنفسی در برخی بیمارستان‌های شهر اصفهان از جمله بیمارستان الزهرا افزایش یافته است.

دولتمردان به موضوع سلامت مردم اصفهان ورود جدی کنند

وی تصریح کرد: این موضوع که آلودگی هوا آمار افراد دارای علائم تنفسی و ریوی را افزایش داده و روی مرگ و میر مؤثر بوده، کامل مشخص است؛ ما در حال حاضر در بدترین شرایط آلودگی هوای اصفهان از ابتدای سال تاکنون قرار داریم که به صورت مستمر چند روز پیاپی ادامه داشته است؛ از این رو موضوع مبهمی نمی‌ماند و لازم است دولتمردان در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

در روزهای گذشته سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به اصفهان، از مردم به دلیل مازوت سوزی در نیروگاه ها عذرخواهی کرد، موضوعی که واکنشهای مختلفی در میان مردم در شبکه های اجتماعی در پی داشت، یک کاربر در این ارتباط نوشته است: «گویی پس از زاینده رودی که خشک شدن آن به گفته کارشناسان ناشی از بی تدبیری ها و سوءمدیریت مسئولان است، اکنون نوبت به هوا و خاک اصفهان رسیده است اما عجیب است که مسئولان تنها برای از میان رفتن این تمدن کهن بغض می کنند!!»

نشان آلوده‌ترین شهر کشور به اصفهان تعلق گرفت!

با وجود اینکه در روزهای گذشته اصفهان رکوردار آلودگی در کشور بود و شاخص آلودگی اصفهان مرز بنفش را رد کرد، مسئولان پایتخت هنوز اصرار بر مازوت سوزی فعالیت کامل صنایع آلاینده و کارخانه جات دارند، در این راستا مسئولان اصفهان تلاش کردند شاید با دعوت از رئیس سازمان محیط زیست، فاجعه آلودگی اصفهان را به شکل واضح و روشن پیش چشم مسئولان بگذارند اما با وجود همه این تلاشها، تنها قفعالیت چد واحد مازوت سوزی در اصفهان متوقف شده است.

هر چند عدم مازوت سوزی در شورای تأمین استان مصوب شده بود اما با ابلاغ شورای عالی امنیت ملی و به رغم مخالفت شدید استان، مازوت سوزی در اصفهان آغاز شد

در این ارتباط مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ماه‌ها قبل و بر اساس تجربه‌ای که از سال گذشته در خصوص مازوت سوزی در استان داشتیم؛ مدیریت استان تلاش‌های بسیاری را انجام داد تا شاهد تکرار این تجربه و استفاده از سوخت مازوت در استان نباشیم؛ هر چند عدم مازوت سوزی در شورای تأمین استان مصوب شده بود اما با ابلاغ شورای عالی امنیت ملی و به رغم مخالفت شدید استان، مازوت سوزی در اصفهان آغاز شد.

زینلیان افزود: نهایتاً در چند روز گذشته به دلیل استفاده از این نوع سوخت در نیروگاه و البته سایر منابع آلاینده هوا که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، شاهد روزهای بی سابقه‌ای بودیم و شاخص آلودگی هوا در اصفهان برای چند روز متوالی به بیش از ۱۵۰ رسید.

عدم مازوت سوزی در اصفهان، مصوبه ای که روی اجرا نمی بیند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: در این شرایط مدیریت استان با جدیت بیشتری به موضوع کنترل منابع آلاینده ازجمله بحث مازوت سوزی وارد شد. جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان مکرراً تشکیل و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان دعوت شد تا از نزدیک شاهد تأثیر عوامل آلاینده در اصفهان باشند.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری مدیریت استان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به صورت سرزده از نیروگاه شهید منتظری بازدید کرد و نهایتاً با تشکیل کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان، عدم مازوت سوزی برای چندمین بار مطرح و مصوبات ویژه زیست محیطی در این کارگروه به تصویب رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: به دنبال این اقدامات، تلاش برای عدم مازوت سوزی در شورای تأمین استان نیز برای چندمین بار مطرح و با دستور استاندار اصفهان موضوع عدم استفاده نیروگاه شهید منتظری از سوخت مازوت ابلاغ شد.

۴ واحد مازوت سوزی با قوت برای آلودگی اصفهان تلاش می کند!

زینلیان عنوان کرد: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته، متأسفانه تا این لحظه مازوت سوزی به صورت کامل در نیروگاه شهید منتظری قطع نشده و به دنبال پیگیری‌های اخیر، با قطع ۲ واحد دیگر و کاهش معادل دو و نیم میلیون لیتر مصرف سوخت مازوت، هم اینک ۴ واحد غیرفعال و ۴ واحد دیگر همچنان فعال است.

عدم تمکین برای قطع مازوت سوزی خواه از طرف نیروگاه و خواه از طرف دیگر دستگاه‌ها باشد در هر صورت با پیگیری قضائی همراه خواهد بود؛ مصوبه شورای تأمین استان مبنی بر قطع مازوت سوزی در اصفهان جدی است

وی اظهار کرد: مدیریت استان همواره بر این باور بوده که شرایط استان ویژه است و از هر ظرفیتی که بتوانیم برای توقف مازوت سوزی و قطع منابع آلاینده هوا در استان استفاده می‌کنیم. این تلاش مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوا استمرار دارد و تا قطع کامل مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری ادامه خواهد داشت.

زینلیان تصریح کرد: عدم تمکین برای قطع مازوت سوزی خواه از طرف نیروگاه و خواه از طرف دیگر دستگاه‌ها باشد در هر صورت با پیگیری قضائی همراه خواهد بود؛ مصوبه شورای تأمین استان مبنی بر قطع مازوت سوزی در اصفهان جدی است و خاطیان بایستی در برابر مرخاطیان بایستی در برابر مراجع قضائی پاسخگو باشند.

با توجه به شرایط بسیار ویژه کهن شهر اصفهان، تاثیر آلودگی بر سلامت مردم، محیط زیست و میراث کهن این شهر، به نظر می رسد تنها راهکار قطعی برای جلوگیری از فعالیت صنایع آلاینده و جلوگیری از مازوت سوزی، مطابق قانون می تواند مرجع قضایی باشد، مردم اصفهان هنوز امید دارند که با احیای زاینده رود و محیط زیست، هوا، آب و خاک بار دیگر شهر کهن نصف جهان زنده شود وبتواند به جای این همه آلودگی میان زیبایی خیره کننده تاریخی خود نفس بکشد.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا