اصفهان

اصول توسعه پایدار در دو دهه گذشته رعایت نشده است/ اصفهان رکوددار مصرف گازوئیل در کشور

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، ایرج حشمتی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان صبح امروز با حضور در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سازمان ملل در مطالعات انجام شده مشکلات زیست محیطی ایران را در ۵ بخش شامل آب، آلودگی هوا، تخریب خاک، مصرف بی‌رویه انرژی و انقراض و از دست رفتن تنوع زیستی می‌داند.

آب اصلی‌ترین مشکل استان اصفهان

وی با بیان اینکه این موارد ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد، افزود: اصلی‌ترین مشکل در استان اصفهان آب است، البته آلودگی هوا، تخریب خاک و انقراض تنوع زیستی را نسبت به سایر نقاط کشور به عینه مشاهده می‌کنیم.

حشمتی با اشاره به روز جهانی خاک که شعار آن «جلوگیری از شوری خاک و بهره‌وری خاک» است، گفت: وقتی می‌خواهیم در راستای توسعه پایدار حرکت کنیم باید ۴ شرط اساسی جنبه اقتصادی داشتن فعالیت‌ها، منجر به تخریب محیط زیست و منابع نشدن فعالیت اقتصادی، برهم‌زننده نظم اجتماعی نبودن و پایمال نکردن حقوق نسل‌های آینده را داشته باشد.

اصول توسعه پایدار در دو دهه گذشته اصفهان رعایت نشده است

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان ما اصول توسعه پایدار را در دو دهه گذشته رعایت نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد صنایع استان اصفهان در ۶ درصد مساحت جغرافیایی استان قرار دارد، تقریباً ۷۵ درصد جمعیت استان هم در شعاع ۵۰ کیلومتری هستند؛ در این ۶ درصد ۱۰۰ واحد گچ، ۵۰ واحد تولید قیر سنتی، ۳۵۰ واحد آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی قرار دارد.

وی ادامه داد: ۶ هزار هکتار از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهرک‌های صنعتی در این ۶ درصد قرار دارد، تقریباً ۸۰ درصد صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی هم در این شعاع ۵۰ کیلومتری قرار دارد.

حشمتی تصریح کرد: در محیطی اندک و کوچک، هم زیست می‌کنیم و هم اشتغال داریم؛ بنابراین این آمار، نشان‌دهنده توزیع نامتوازن صنایع در اصفهان است؛ این در حالی است که در برخی شهرهای استان اصلاً توسعه صنعتی نداریم بیشتر بارگزاری را روی اصفهان گذاشته‌ایم و بیشترین آلودگی را هم در کلانشهر بزرگ اصفهان داریم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: با توجه به منابع انسانی، بودجه و امکانات نمی‌توان پایش خیلی مدون و خوبی داشته باشیم، آن قدری که توسعه در استان اصفهان شکل گرفته به محیط زیست آن توجه نشده است.

حدود ۵۵۰ صنعت آلاینده در سطح استان داریم 

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار حدود ۵۵۰ صنعت آلاینده در سطح استان داریم که ۴۹۵ یا ۸۲ درصد صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری قرار دارد که ۱۶۵ کوره آجر سنتی، ۷۰ واحد ریخته‌گری سنتی، ۳۱ واحد گچ سنتی، ۳۶ واحد آسفالت و ایزوگام و پودر سنگ و… و ۷ واحد سندپلاست می‌شود.

حشمتی با اشاره به اینکه تمام صنایع آلاینده براساس قانون باید یک درصد از درآمد سالیانه خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند، گفت: آخرین آمار سال ۹۷ که از سازمان بازرسی دریافت کردیم ما را متحیر کرد، ما کارخانه‌های گچی داریم که برای ۴ دوره عوارض آلایندگی ۱۰۰ هزار تومان یا ۵۰۰ هزار تومان برای عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند و این به ضرر مردم است و حقوق شهروندی مردم ضایع شده است.

اصفهان رکوددار مصرف گازوئیل در کشور

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان همچنین در رابطه با عوامل حمل و نقل مؤثر بر آلودگی هوا بیان کرد: بیش از یک میلیون انواع خودرو و بیش از ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر اصفهان تردد می‌کنند که بیشتر این موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند؛ اصفهان رکوددار مصرف گازوییل در کشور است و همه این‌ها عوارض آلایندگی را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه ایجاد ۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیرمجاز از عمده‌ترین دلایل آلودگی هواست، گفت: بخشی از این مجموعه کارگاهی را محیط زیست برای سازماندهی صنوف به شهرداری‌ها واگذار کرده است، اما تغییر خودخوانده و غیرمجاز سبب ایجاد مشکلات شده است.

حشمتی در ادامه با بیان اینکه استفاده از سوخت دوم یا مازوت از جمله دلایل آلودگی هوا در اصفهان است، گفت:  اصفهان دارای کمترین میزان بارش در بین کلانشهرهای کشور است، میزان بارندگی در استان اصفهان ۷۲ میلیمتر، در کرج ۳۸۲ میلیمتر و تهران ۳۱۷ میلیمتر است.

افزایش ۴۵ درصدی روزهای ناسالم در ۸ ماهه اول سال جاری

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در ادامه اذهان کرد: روزهای آلوده تا ۱۲ آذر امسال ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ هم ۷۲ درصد افزایش داشته است، هم تغییرات اقلیم در این میان تأثیرگذار است و هم اقدامات انجام شده اقدامات مثبتی در راستای بهبود وضعیت هوا و کاهش آلودگی هوا نیست و اثرگذار نبوده است.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مردم در اصفهان زندگی کنند همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و با کوتاهی‌ها و ترک فعل دستگاه‌ها باید برخورد شود، چون حقوق شهروندی و نسل‌های آتی در این استان پایمال شده است.

حشمتی تأکید کرد: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم که حقوق شهروندی مردم را مطالبه می‌کنید در این راستا از مسؤولان مطالبه کنید؛ به عنوان مثال در این رابطه از بنده مطالبه کنند تا بنده هم گزارش دهم که چه کسانی در این زمینه کوتاهی کردند و چرا به اخطارهای حداقل ۳ سال گذشته ما توجه نکردند و خود شهرداری در دوره گذشته چه تخلفات و ترک فعل‌هایی داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در سال ۹۸ و ۹۹ آلوده‌ترین شهر ناشی از فعالیت‌های انسان‌ساز بوده است، تصریح کرد: با افزایش ۴۵ درصدی روزهای ناسالم در ۸ ماهه اول سال جاری، به دلیل کاهش فعالیت سامانه‌های جوی در نیمه دوم سال شرایط به مراتب نگران‌کننده‌تری انتظار می‌رود و شرایط در سال ۱۴۰۰ به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: ماده ۶ قانون هوای پاک که اشاره می‌کند که به دلیل عدم وجود آمار مربوط به خودروهای مشمول معاینه فنی امکان ارزیابی کمی اقدامات فوق وجود ندارد، البته این موضوع چندین بار پیگیری شده اما پاسخی دریافت نشده است.

حشمتی اضافه کرد: با توجه به اصلاحیه ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر تشخیص خودروهای فرسوده با معاینات فنی مکرر، اهمیت اجرای صحیح ماده قانونی فوق بیشتر شده است؛ همچنین لازم است در راه‌اندازی مراکز معاینه فنی موتورسیکلت اقدام شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: موضوع توسعه محدوده‌های ترافیکی به رینگ ۲ و ۳ به دلیل عدم زیرساخت در نظارت تصویری رینگ‌ها عملیاتی نشده است که نیازمند نصب تابلوهای هشدار به مبادی ورود به محدوده ترافیکی است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا