سمنان

اطفاء آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع پیش از رسیدن ماموران منابع طبیعی

اطفاء آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع پیش از رسیدن ماموران منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری برگزیده استان سمنان ،وی از مردم محلی به عنوان دیده‌بان‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به منظور کنترل و پیشگیری از حریق در مراتع و جنگل‌ها نام برد و افزود:مردم روستاهای حاشیه جنگل عمدتا به ابتدایی ترین تجهیزات حریق مجهز شدند و لذا در صورت بروز حادثه‌، خود این عزیزان وارد عمل می شوند.

ابوطالبی به نقش مهم مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در فرآیند پیشگیری واطفای حریق درمراتع مردم محلی، مجریان طرح‌های مرتعداری و بهره‌برداران منابع طبیعی، همیاران طبیعت، دهیاران، شورای اسلامی روستاها و…به یاری ما می‌شتابند.

وی از شناسایی نقاط بحرانی مستعد آتش‌سوزی در عرصه های منابع طبیعی این استان خبر داد و اظهار کرد: دو سامانه شبانه روزی ۱۵۰۴و ۱۳۹ در اختیار مردم قرار دارد و عموم شهروندان می توانند گزارش های خود را به همکاران ما اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به گسترگی ماموریت ها در این یگان پرداخت و افزود: این یگان با بیش از ۱۷ ماموریت، گستره کاری بالایی دارد که حفاظت از منابع طبیعی، پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، پیشگیری از قطع درختان، مقابله با قاچاق چوب و زغال، کنترل مراتع و چرای دام ها، مقابله با حریق در مراتع و اراضی جنگلی و…از جمله ماموریت های این یگان است.

وی با اشاره به حجم بالای ماموریت ها گفت: علی رغم گستردگی کار، به عموم مردم استان اطمینان می دهیم در صورت ارائه هر گونه گزارش در هر ساعتی از شبانه روز به سرعت وارد عمل شده و با تخلفات برابر قانون برخورد می کنیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به قطع تاغزارهای کویری و قاچاق چوب این درختچه های ارزشمد افزود: متاسفانه با وجود اقدامات همکاران ما در این حوزه به دلیل شرایط اقتصادی و البته گستردگی بالای اراضی و…گاهی شاهد قاچاق چوب این تاغ ها هستیم.

وی ادامه داد: البته بیشتر کشفیات ما در حوزه قاچاق چوب که رسانه ای می شود، عمدتا مربوط به کشف چوب در ایست و بازرسی ها است که بیشتر مربوط به استان های دیگر ست .

سرهنگ ابوطالبی با اشاره به ترانزیتی بودن محورهای استان اظهار کرد: عمده قاچاق چوب و گیاهان مرتعی و جنگلی کشق شده در استان مربوط به استان های مجاور است که در ایست و بازرسی ها کشف می شود.

وی از انعقاد تفاهمنامه با ۳۲ روستای حاشیه جنگل با هدف کمک به اطفای حریق خبر داد و گفت: علاوه بر این ۱۴ پایگاه حفاظتی مردمی نیز در استان ایجاد شده است. خوشبختانه مردم فهیم و طبیعت دوست استان پای کار هستند و همراهی خوبی با منابع طبیعی استان دارند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا